Éjfél utánra várják az első ukrán gabonaszállítmányt Isztambulba

A Razoni az odesszai kikötőben 2022. július 31-én

Hamarosan megérkezhet átvizsgálásra Törökországba az első gabonaszállító hajó, amely a háború miatt ellehetetlenült ukrán export újraindításáról szóló megállapodás óta elhagyta Odessza kikötőjét.

A Sierra Leone-i zászló alatt hajózó Razoni hétfő reggel futott ki a Fekete-tengerre mintegy 26 ezer tonna kukoricával a fedélzetén. Végcélja a libanoni Tripoli, előtte azonban meg kell állnia Isztambulban.

Ide az eredeti tervek szerint már kedd délután megérkezett volna, de az esetleges tengeri aknák miatt eleinte rendkívül lassan, mindössze hét csomóval tudott csak haladni az ukrán vizeken, később azonban felgyorsult.

A Marine Traffic weboldal azt írta, hogy közép-európai idő szerint délelőtt 10 órakor a hajó dél felé tartott a bolgár partok mentén, mintegy ötven kilométerre Burgasztól.

A Razonit az előző héten felállított közös koordinációs központ katonai és civil szakemberei fogják átvizsgálni, köztük ukrán, orosz, török és ENSZ-tisztségviselők. A megállapodás értelmében erre nem a város kikötőjében, hanem a tengeren fog sor kerülni, a Boszporusz kapujánál.

A sajtó képviselőit felszólították, hogy ne közelítsék meg a helyszínt.

Ehhez kapcsolódóan: Megnyitott az ukrajnai gabonaexportot koordináló központ Isztambulban

Egy névtelenséget kérő török illetékes arról számolt be kedden a Reuters brit hírügynökségnek, hogy becsléseik szerint naponta nagyjából egy gabonaszállító hajó indulhat útnak Ukrajnából, amíg fennáll az ENSZ égisze alatt létrejött egyezség.

A Razoni kihajózását üdvözölte szinte a teljes nemzetközi közösség, köztük az ENSZ, valamint a NATO főtitkára is. Utóbbi, Jens Stoltenberg külön köszönetet mondott a NATO-tag Törökországnak fontos szerepéért.

Ehhez kapcsolódóan: Hogyan generált élelmezési válságot az ukrajnai háború?

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök ugyanakkor hétfő esti videóüzenetében arról beszélt, hogy túl korai lenne még ünnepelni. „Jelen pillanatban túl korai lenne bármilyen következtetést levonni és bármilyen előrejelzést tenni. Várjuk ki és nézzük meg, hogyan működik a megállapodás, és valóban garantálják-e a biztonságot” – fogalmazott.

A világ legnagyobb gabonaexportőrei közé tartozó Ukrajnában mintegy húszmillió tonna búza, kukorica és napraforgómag vár kivitelre. Egy-egy hajó tíz-húszezer tonna szállítására alkalmas, ami azt jelenti, hogy több mint ezer körre lenne szükség. A hajóút Isztambulig körülbelül harminc óra.

Készült az AFP és a Reuters tudósításának felhasználásával.