Elérte a korábbi csúcsát a benzin ára, az átlagár most a 2012-es rekordon áll. A gázolaj néhány forinttal van lemaradva a csúcsától. Úgy tűnik, a járvány csillapodásával újra hozzá kell szoknunk a drága üzemanyagokhoz. Jó hír, hogy további áremelkedés középtávon nem várható.
Megközelítette a történelmi csúcsot az üzemanyagok ára a szerdai áremeléssel, amikor is a benzin átlagára elérte a 451 forintot, míg a dízelé a 447 forintot. Utoljára 2012 áprilisában volt ilyen drága az üzemanyag.
„A hazai üzemanyagárakat az olaj világpiaci ára és a forint dollárhoz viszonyított árfolyama befolyásolja” – mondta a Szabad Európának Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.
Négyszeres drágulás
Az olaj nemzetközi ára megközelítette a hordónkénti 80 dollárt, a trend tavaly tavasz óta tart, miután a koronavírus-járvány miatt 20 dollárra csökkent a hordónkénti ár. A drasztikus árváltozás annak volt köszönhető, hogy a járvány terjedésének megakadályozása érdekében a világ szinte egyszerre állt le, a kereslet pedig visszaesett.
„Az idei évtől egyre optimistább lett a piac, és ez a kőolaj iránti kereslet megugrásában is látszódott” – mondta a szakember. A kereslet növekedése pedig felhajtotta az árakat. Grád Ottó nem számít további drasztikus drágulásra, mert a kínálati oldal is reagált az emelkedő keresletre, így középtávon 70–80 dollár közötti világpiaci olajár várható.
Ehhez kapcsolódóan: A nép az olaj ellen – emberi jogi bíróságra citálják NorvégiátA forint árfolyama is számít
„Magyarországon még a forint árfolyama módosíthat az üzemanyagok árán, de ez csak néhány forintos literenkénti kilengést okozhat” – mondta a szakértő. Grád Ottó szerint a piac ma már nem annyira optimista, mivel a legsikeresebben védekező országok esetében is beindult a negyedik hullám.
„Emiatt további drasztikus áremelkedésre nem számítok, a jelenlegi szinten stagnálhatnak az árak” – mondta a szakember.
A holtankoljak.hu adatai szerint tavaly májusban, a pandémia első hulláma alatt érte el a mélypontját az üzemanyagok ára: a 95-ös benzin ára 2020. május 1-jén 278 forint volt literenként, míg a gázolajé 308 forint volt.
Ehhez képest a 451 és 447 forintos árak valóban magasnak tűnnek. Grád Ottó szerint azért sem érdemes történelmi árakról beszélni, mert 2012-ben, amikor elszálltak az üzemanyagok árai, sokkal kisebbek voltak az átlagkeresetek, mint most, így arányaiban nem olyan drága a benzin és a gázolaj.
Nagyobb részt adót tankolunk
Az üzemanyagok ára nagyrészt adóból áll. Az egyik legnagyobb tétel a 27 százalékos áfa és az üzemanyagok jövedéki adója. Ez a benzin esetében 120, míg a gázolajéban 110 forint literenként.
Van még egy igazi hungarikum a történetben, ugyanis egy olyan különleges szabály van érvényben, miszerint ha a kőolaj hordónkénti ára tartósan 50 amerikai dollár, vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedékiadó-mértéke literenként 5 forinttal nő. Ezzel biztosította a bevételeit az állam arra az esetre, ha tartósan alacsonyak lennének az olajárak.
További tétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, amely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül. Ennek az értéke 1,5–3,5 forint literenként. A szervezet feladata egy biztonsági készlet fenntartása, arra az esetre, ha az ellátásban zavar keletkezne.
Ha ezeket a tételeket levonjuk a 451 forintos benzinárból, akkor 230 forintos literenkénti összeget kapunk. Ez tartalmazza a nyersolaj kitermelésének és finomításának az árát, a forint-dollár árfolyamából adódó költségeket, a szállítási díjakat és a kis- és nagykereskedők költségeit, árréseit.
Ehhez kapcsolódóan: A Nagy Olajsvindli: hogyan lopják a fekete aranyat?