Egy évszázadnyi közel-keleti fejlődés után a jeruzsálemi örmények ünnepelt kerámiaművészete hamarosan Örményországban bontakozhat ki.
A jeruzsálemi Sziklamecset a világ legrégebbi iszlám szentélye, amely a zsidóság legszentebb helyén épült. 1919-ben, amikor a szentély mozaikjai elkezdtek lepattogzani, keresztény örményeket hívtak a megjavításukra.
Palesztina akkori brit uralkodói a mai Nyugat-Törökországban található Kütahyából kerestek örmény származású kézműveseket, akik az örmény népirtás elől menekültek a Közel-Keletre.
Az örményeket nagyra becsülték kerámiaművészetben való jártasságuk miatt, de mivel a Sziklamecset helyreállításának finanszírozása elapadt, és egyre többen kifogásolták, hogy keresztények dolgoznak egy iszlám szentélyen, néhány éven belül leállították a restaurálási munkálatokat.
1922-ben az örmény kézművesek önállóan indultak el, és két külön műhelyt hoztak létre Jeruzsálemben, amelyek csempére és díszített kerámiára szakosodtak. A telepesek a perzsa és iszlám technikákból merítettek, de fokozatosan kialakították saját művészi stílusukat, amely mentes volt az oszmán uralom korlátozásaitól. Az ihletet nagyrészt fogadott hazájuk állataiból és tájaiból merítették.
Ma több fazekasműhely működik Jeruzsálem örmény negyedében. A különleges műalkotásokat főként diplomáciai ajándékként értékesítik, valamint a világ minden tájára exportálják.
1992-ben a washingtoni Smithsonian Intézet egy hónapig tartó kiállítást rendezett a jeruzsálemi örmény kerámiákból, amelyeket főként Marie Balian, az új művészeti forma egyik mestere festett. Számos más múzeum, köztük a londoni Victoria és Albert Múzeum gyűjteményében is találhatók jeruzsálemi örmény kerámiák.
„Ez a fajta művészet Jeruzsálem szimbólumává vált” – mondta el Setrag Balian a Szabad Európának a családi tulajdonban lévő Balian Armenian Ceramics of Jerusalem gyárban, amelyet dédapja alapított száz évvel ezelőtt.
Balian nagyanyjának, Marie-nak tulajdonítja, hogy olyan művészi szintre emelte a jeruzsálemi kerámiát, ahol „szinte hallani lehet a szelet és a víz áramlását”. Ezzel szemben – emeli ki – az Oszmán Birodalomban az örmények által készített kerámiák viszonylag ismétlődő és statikus motívumokat és bibliai jeleneteket használtak.
A Balian gyár az egyik legrégebbi folyamatosan működő vállalkozás Jeruzsálemben, de a család ma már munkái nagy részét az Egyesült Államokba exportálja. A Jeruzsálemben készült kék-fehér csempék gyakran kaliforniai úszómedencékben köszönnek vissza.
A Balian család lesz az első jeruzsálemi örmény keramikusközösség, akik munkáikkal visszatérnek Örményországba. A tervek szerint egy gyár-múzeum-kávézó együttest nyitnak a Jerevántól északnyugatra fekvő Asztarakban.
Artiom Chernamorian örmény–izraeli volt újságíró a Szabad Európának azt nyilatkozta, hogy e művészeti forma visszatérése Örményországba egyszerre lesz idegen és őshonos. Szerinte a jeruzsálemi örmény kerámiához hasonlót sem lehet találni Örményországban.
Balian szerint Örményországban nemrégiben néhány kerámiaműhely elkezdte másolni ezt a stílust, szerinte ez az irány mégis teljesen új lesz, amikor megérkezik a Kaukázusba. „Ez nem a mi örmény kultúránk. Sokkal inkább jeruzsálemi örmény, mint örmény” – mondja.