Francia és német közösségi média influenszerek azt állítják: pénzt ajánlottak nekik, hogy a nyugati Covid-vakcinákat kritizáló tartalmakat adjanak közre. A lépések mögötti orosz cég egy sor homályos vállalkozáshoz és egy Kreml-barát kapcsolatokkal rendelkező orosz üzletasszonyhoz köthető.
A Szabad Európa nyomozása szerint kétséges értékű táplálékkiegészítőket és rosszindulatú szoftvert terjesztő orosz cégek hálózata áll ama kampány mögött, amely le akarja járatni a nyugati fejlesztésű koronavírus-vakcinákat.
A leleplezések egészen egy Moszkvában élő üzletasszonyig vezetnek, aki aktív a Kreml-barát körökben, és újabb betekintést nyújtanak abba a kampányba, amely többek között francia és német közösségi média-influenszereket vett célba és felkeltette a francia titkosszolgálatok figyelmét.
Az üzletasszony, Julija Szerebrjanszkaja az Egységes Oroszország kormánypárt veterán politikai kampány és rendezvény szervezője, aki függetlenként indult a moszkvai városi önkormányzati választásokon, 2019-ben.
Julija Szerebrjanszkaja emellett az Orosz Kezdeményezés nevű szervezet vezetője, amely így írja le magát: „Az oroszajkúak globális uniója, amely segít az embereknek fenntartani kultúránkat, adekvát módon képviselni hagyományainkat, társadalmi eredményeinket, szemben azzal, hogy a haza torz képét közvetítsék, bárhol is legyenek.”
Ehhez kapcsolódóan: EU: Oroszország és Kína kampányol a nyugati vakcinák ellenE-mailben kérték a bloggereket a Pfizer lejáratására
A marketingcégek részvételével folyó dezinformációs kampány új dimenziót ad Oroszország zavaros és rejtegetett törekvéseinek, hogy saját vakcináit – különösen az Orosz Közvetlen Befektetési Alap által támogatott Szputnyik V-t népszerűsítse.
Az RDIF néven ismert szervezet agresszíven reklámozza a Szputynikot, gyakran eltúlozva az előnyeit, miközben nyíltan kritizálja a nyugati vakcinákat, például a Pfizer/BioNTech-, AstraZeneca- és Moderna-szérumokat, felerősítve a velük kapcsolatos negatív tudományos eredményeket.
Nincs jele annak, hogy az RDIF részese lenne az utóbbi hetekben beindult, franciaországi és más média-influenszereket célbavevő marketingkampánynak.
A Fact & Furious francia tényfeltáró oldal és mellette néhány hagyományos médium, a Wall Street Journal, az Associated Press és a Guardian jelentései szerint francia bloggerek e-maileket kaptak egy személytől, aki azt állította, hogy a Fazze nevű marketingcégnek dolgozik.
A levelekben pénzt ajánlottak fel a bloggereknek, hogy készítsenek és posztoljanak olyan videókat a YouTube-ra, az Instagramra és más platformokra, amelyekben bírálják a Pfizer/BioNTech-vakcinát.
Leo Grasset, a YouTube-on 1,2 követővel rendelkező francia tudományos blogger is közölte, hogy kapcsolatba léptek vele, és az e-mailekről készült képernyőképeket posztolt ki a Twitterre.
Grasset nem válaszolt azonnal a Szabad Európa megkeresésére, hogy kommentálja állítását.
Németországban egy másik, jelentős követőtáborral rendelkező közösségi média-influenszer, Mirko Drotschman szintén screenshotokat tett ki a Twitterre egy olyan e-mailről, amely a Pfizer-vakcina elleni kampányban való részvételre kérte.
A Fazze nevű cég honlapján egy londoni címet jelölt meg, de a brit cégjegyzék szerint nincs regisztrálva a szigetországban. Egy álláskereső oldal ugyanakkor Nagy-Britanniában és Oroszországban is aktív, AdNow nevű marketingügynökség részeként mutatja be.
Az angliai Adnow LLP (Kft.)-t, 2014-ben alapította egy brit férfi és egy Sztanyiszlav Feszenko nevű orosz. Az Adnow LLP és a Fazze telephelye is ugyanazon a londoni címen található, ami úgy tűnik, egy „vállalati postaláda”, ahová egy sor céget regisztráltak be.
Julija Szerebrjanszka színes élete
2018-ig az AdNow orosz egységének tulajdonosan pedig Julija Szerebrjanszkaja volt.
A cég moszkvai kirendeltségének hivatalos címe a főváros Varsavszkoje Sosszé nevű útján, ugyanott van, ahol a szintén Szerebrjanszkaja tulajdonában lévő 2WTrade internet marketing céget bejegyezték. Weboldala szerint a 2WTrade egészségügyi és szépségápolási cikkekre szakosodott.
Egy az internetre posztolt és belső vállalati dokumentumnak tűnő folyamatábra további kapcsolatokat mutat az Adnow, a 2WTrade és más, Szerebrjanszkajához kötött cégekhez.
A nő 2001-ben diplomázott matematikusként a Novoszibirszki Állami Technológiai Egyetemen. Egy ideig az egyik állami tévé helyi állomásánál dolgozott, majd Moszkvába költözött, ahol állítása szerint a szintén állami finanszírozású vagy az állam által ellenőrzött NTV és 1. Csatorna nevű adóknak dolgozott.
Julija Szerebrjanszkaja online elérhető önéletrajza szerint 2007-ben Dmitrij Medvegyev (később Vlagyimir Putyin preferált utódjának megnevezett) akkori első miniszterelnökhelyettes kampánystábjában dolgozott. Medvegyevet a következő évben államfővé választották – gyakorlatilag helyet cserélt Putyinnal, aki miniszterelnök lett.
Julija Szerebrjanszkaja azt is állítja, hogy 2012-ben Putyin választási kampánystábjában is dolgozott – ezután tért vissza a politikus az elnöki posztra –, és hogy az Egységes Oroszország kormánypárt politikai osztályának reklámrészlegében tevékenykedett.
2013-ban a nő „családi okokból” az Egyesült Államokba költözött, ahol életrajza szerint 2 évet töltött. Amerikában „kapcsolatba lépett a kaliforniai, arizonai és nevadai orosz közösséggel (és különösen a Szilikonvölgy-beli technológiai cégekkel).
A Szabad Európa nem talált semmilyen nyilvánosan hozzáférhető hivatalos bejegyzést az Egyesült Államokban töltött éveiről.
Oroszországba visszatérve Szerebrjanszkaja megalapította a 2WTrade-t, majd egy év múlva az Orosz Kezdeményezést.
2019-ben független, „saját maga által jelöltként” akart szerepelni a Moszkvai Városi Duma választásokon, de nem szerzett elég aláírást a jelöltséghez.
Julija Szerebrjanszkaja nem válaszolt az Orosz Kezdeményezés oldalán keresztül küldött e-mailekre. WhatsApp számán az üzenetet elolvasták, de nem válaszolt rá azonnal.
A Fazze sem válaszolt arra az e-mailre, amelyben kértük, hogy kommentálja az állításokat, és válaszoljon arra a kérdéseinkre, hogy az ügyfelük, és mekkora a dezinformációs kampány költségvetése.
Your browser doesn’t support HTML5
Családi kötelékek?
A Sztanyiszlav Feszenkóval az AdNow-nál együtt dolgozó brit férfit a brit cégjegyzék szerint Ewan Tolladaynek hívják. Ő korábban az adathalász e-maileket és rosszindulatú programokat terjesztő Mottogeek, mai nevén az AnnGames nevű cégnél dolgozott. Feszenko az AnnGames társalapítója egy másik, Novoszibirszkből származó orosz férfival együtt.
Közben az AdNow egy másik, moszkvai alkalmazottját is azonosítottuk LinkedIn profilja alapján. Ő Vjacseszlav Uszoljcev, aki korábban egy hasonló marketingcégnél, a Brand.ad-nél dolgozott.
Uszoljcev, Linkedin-profilja szerint – érdekes módon – a Fazze.com vezérigazgatója. Ezt a profilt azonban csütörtökön törölték. Feltételezhető Facebook-profilján a Slava Ussolini nevet használja.
A Brand.ad csak tulajdonosa vezetéknevét adja meg, ami Szerebrjanszkij.
Egy másik publikus adatbázisban ugyanakkor fellelhető a Mihail Szerebrjanszkij név, ugyanazzal az „apai” névvel, ami Julija Szerebrajnszkajáé – arra utalva, hogy testvérekről van szó.
Válallati adatok szerint Szerebrjanszkij a tulajdonosa vagy résztulajdonosa egy sor kereskedelmi és szoftverfejlesztő cégnek, amelyeket ugyanazokra a címekre regisztráltak be, mint Julija Szerebrjanszkaja vállalkozásait.
A munkaadókról szóló visszajelzéseket publikáló egyik oldalon az egyik kommentelő azt állította, hogy Julija Szerebrjanszkaja testvére a cég „befektetője”.
2018-ig Julija Szerebrjanszkaja szerepelt a brit cégjegyzékben a 2WTrade LLP ottani vállalata tulajdonosaként. Idén májusban azonban a brit cégjegyzéki adatok szerint egy guatemalai férfi tulajdonába ment át a cég. Egy ugyanilyen nevű embert említ társalapítóként Szerebrjanszkaja szervezete, az Orosz Kezdeményezés.
Graham Barrow, brit pénzügyi bűnözési szakértő és egy pénzmosásról szóló podcast házigazdája azt mondta a Szabad Európának, hogy Julija Szerebrjanszkaját három brit jogi személy esetében azonosították „jelentős befolyással bíró személyként”. Mindháromról úgy tűnik, hogy kapcsolatban áll egymással és erősen olyan benyomást kelt, hogy holding cég.
Amellett, hogy egy közös címen regisztrálták őket – ami bevett gyakorlat és akár több száz cégnek lehet ugyanaz a címe –, minden jel arra mutat, hogy ezek a vállalatok „nem folytatnak valódi kereskedelmi tevékenységet és csak a gyakran ismeretlen eredetű pénzeszközök továbbítására szolgálnak” – mondta Barrow a Szabad Európának.
„Például, fennállása során valamikor, mindhárom bejelentette, hogy ugyanaz a belizii és a Brit Virgin Szigetekről származó cég a képviselője. Ez a két vállalat sok olyan, más brit bejegyzésű cég ügyében járt el, amelynek úgy tűnik semmi köze az Egyesült Királysághoz” – tette hozzá Barrow.
Ehhez kapcsolódóan: Oroszország tagadja, hogy köze lenne a SolarWinds kibertámadáshozJó tudomány, rossz marketing?
Bár nincs bizonyíték orosz állami intézmények érintettségéről vagy állami illetékesek vagy ügynökségek részvételéről a közösségi média kampányban, a próbálkozás nagyon hasonlít az RDIF korábbi PR-tevékenységére.
Egy figyelem-felhívó Twitter-fiókkal az RFID megpróbált túlhangsúlyozni egy sor tudományos kutatást, amelyek a nyugati fejlesztésű vakcinák káros hatásait vizsgálták.
Áprilisban azonban a szlovák gyógyszerészeti felügyelőszerv úgy találta, hogy egy Oroszországból kapott Szputnyik V szállítmány nem felelt meg a leírásnak. Az RDIF ekkor az orosz szérum elleni dezinformációs kampánnyal vádolta meg a szlovák illetékeseket.
Szlovákia, ahol Pfizerrel és más nyugati vakcinákkal is oltják a polgárokat, szerdán hagyta jóvá a Szputnyik V használatát.
Szeptemberben több ország felügyelőszervei leállították az AstraZeneca-szérum használatát, miután jelentések szerint néhány ritka esetben a vakcina beadását követően vérrögképződés indult meg. Végül, miután illetékesek úgy találták, hogy a kockázat minimális volt, újra engedélyezték a használatát.
Kirill Dmitrijev, az RDIF főnöke üdvözölte az AstraZeneca használatának felújítását, de közben azt is sugalmazta, hogy elégtelen tudományos kutatómunkán alapult a vakcina.
„A klinikai kísérletek felfüggesztése világossá tette, mennyire hibás volt a megközelítés, egész országok függnek az új és még nem tesztelt platformoktól, amikor széles körű használatra szánt vakcinát választanak ki” – mondta Dmitrijev egy közelményben.
Októberben a Times című londoni lap részletes adatokat tett közzé egy „titkos dezinformációs kampányról”, amelynek célja az AstraZeneca-vakcina lejáratása volt, hamis weboldalakon át terjesztett mémek és videók segítségével. Ezek egy része azt állította, hogy a vakcina miatt majommá változhat az ember.
„Tudjuk, hogy Oroszországnak jó gyakorlata van ebben a szférában. Már korábban is szembesítettük őket ezzel” – mondta Dominic Raab brit külügyminiszter. „Azok, akik szabotálni akarják a vakcinafejlesztők munkáját, szerintem mélységesen visszataszítóak. Az ilyen fellépés bármely helyzetben elfogadhatatlan és megalapozatlan” – mondta Raab.
Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő visszautasította az állításokat.
„Oroszország nem dezinformál senkit, Oroszország büszkén beszél a sikereiről, és Oroszország megosztja az elsőként regisztrált vakcinát a világgal” – mondta Peszkov.
Ehhez kapcsolódóan: Így jött létre a világ egyik legharcképesebb kiberhadserege