Komoly nemzetközi figyelem övezi a tervezett ausztrál szabályozással kapcsolatos vitát, amelynek értelmében a Google-nek és a Facebooknak is fizetnie kellene a helyi hírmédia tartalmaiért, és amelynek következtében utóbbi cég le is tiltotta a platformján a híreket a szigetországban. Elmagyarázzuk a legfontosabb tudnivalókat.
A két informatikai óriás határozottan ellenzi a canberrai kormány törvényjavaslatát. Ez a világon először arra kötelezné ezeket a vállalatokat, hogy kompenzálják azon sajtócégek veszteségeit, amelyeknek ingyen „lerabolják” a nagy költségekkel előállított tartalmait és ezáltal a reklámbevételeit. Elemzők szerint a techcégek működési modelljére és az online hírfogyasztási szokásokra nézve is jelentős globális következményei lehetnek a tervezet elfogadásának.
Hogyan jutottunk idáig?
A médiacégek és hírügynökségek régóta tiltakoznak a technológiai vállalatok dominanciája ellen. Az ausztrál kormány ezért 2018-ban vizsgálatot indított annak kiértékelésére, hogy a Facebook és az országban szinte kizárólagosan használt internetes keresőmotornak számító Google milyen hatással van a piaci versenyre a sajtó- és a hirdetési piacon.
Ehhez kapcsolódóan: Öt tanulság a kínai dezinformációs kampányról a járvány kapcsánAz illetékes hatóság az egyensúly súlyos hiányát állapította meg, ezért javaslatot tett egy új magatartási kódex bevezetésére az azonos versenyfeltételek megteremtése érdekében. Ezen szabályok kikényszerítésére a kormány tavaly júliusban törvényjavaslatot kezdeményezett, mire válaszul a két internetes óriás azzal fenyegetett, hogy kivonul az ausztrál piacról.
Mit tartalmaz az új magatartási kódex?
A tervezet értelmében a technológiai cégeknek fizetniük kellene a felületeiken megjelenő tartalmak után, ennek összege azonban nincs meghatározva. A sajtócégek nem csak külön-külön, hanem egységesen is tárgyalhatnának a tartalmaik felhasználásáról. Amennyiben a tárgyalások kudarcba fulladnak, az Ausztrál Kommunikácós és Médiahatóság járhatna el a vitás ügyekben döntőbíróként.
A pénzbüntetés értéke jogsértésenként akár a 10 millió ausztrál dollárt vagy az érintett cég éves helyi bevételének 10 százalékát is elérheti.
A kormány közölte, hogy ugyan a szabályozás eleinte a Google-re és a Facebookra fókuszál, később más hasonló cégekre is kiterjeszthetik.
Miért döntött Ausztrália a szabályozás mellett?
A kormány leszögezte: a techóriásoknak „tisztességesen” meg kell fizetniük az újságírók és szerkesztők munkáját, ami fontos a nehéz helyzetben lévő ausztrál médiapiac támogatása érdekében, különös tekintettel arra, hogy az erős sajtó létfontosságú a demokrácia számára.
Több vállalat, köztük a Rupert Murdoch médiamogul tulajdonában lévő News Corp Australia is keményen lobbizott a kormánynál azért, hogy hosszú évek óta csökkenő reklámbevételeik ügyében tárgyalóasztalhoz ültessék a Facebookot és a Google-t. Utóbbinak az éves globális bevétele több mint 160 milliárd dollár volt 2019-ben.
Hogyan reagált a Facebook?
A Facebook szerdán bejelentette, hogy azonnali hatállyal letiltja a hírtartalmak megosztását ausztráliai platformján. A portál szerint a törvénytervezet „alapjaiban félreérti a platform és a kiadók közötti kapcsolatot”.
Ehhez kapcsolódóan: Az álhíreket és az ”őrületeket” segítheti a Facebook döntéseMint írták, azzal a választással szembesültek, hogy vagy megpróbálnak eleget tenni a viszony „realitásait figyelmen kívül hagyó előírásoknak”, vagy letiltják a hírtartalmakat Ausztráliában. „Nehéz szívvel, de az utóbbit választottuk” – közölték.
Hogyan reagált a Google?
A vállalat arról számolt be, hogy megállapodott a News Corp Australia konglomerátummal a tartalmaik felhasználásáról, így azok megjelenhetnek a keresési találatok között.
A hároméves szerződés szerint a Google és a News Corp együtt fog dolgozni egy előfizetéses platform létrehozásán, megosztják a reklámbevételeket, illetve videó-újságírásba fektetnek a YouTube-on.
A Google számos más helyi sajtócéggel is megegyezett, például évi 30 millió ausztrál dollárt fog fizetni a Nine Entertainmentnek. Azt azonban nem tudni egyelőre, hogyan fog reagálni a törvény esetleges elfogadására.
Ehhez kapcsolódóan: Mégis fizet a Google az ausztrál hírszolgáltatóknak, nem is kevesetMás országok is követhetik-e Ausztrália példáját?
A rövid válasz egyes politikusok és szakértők szerint: igen.
„Világszerte ez fog történni. Minden egyes piacról ki fognak vonulni?” – tette fel a kérdést a Google vezetésének Rex Patrick ausztrál szenátor.
A Microsoft szoftvervállalat támogatásáról biztosította a kezdeményezést, amely álláspontja szerint megfelelő egyensúlyt próbál teremteni a felek között.
Hasonló vita folyik a szabályozásról az Európai Unióban is, ahol már közösségi irányelvet is elfogadtak a témában.
Következő lépések
A tervezetet az ausztrál törvényhozás alsóháza már megszavazta. Amennyiben a felsőház is jóváhagyja, akkor életbe léphet.
A kormány egyelőre nem látszik meghátrálni a Facebook válaszlépése és a Google hasonló intézkedések meghozatalával kapcsolatos fenyegetőzése elől.
Készült a BBC összeállításának felhasználásával.
Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!