Három hónapja próbál szerződést kötni egy hulladékszállító a Mol cégével

Illegális hulladéklerakat felszámolása Vácrátót határában 2021. január 14-én (képünk illusztráció)

Nagyon sok még a tennivaló és a tisztázatlan kérdés az új hulladékrendszer szombati indulása előtt. De nem csak a start lesz döcögős: ha el is indul időben az új rendszer, rengeteg probléma lehet menet közben is. Egy fuvarozó szerint azt sem tudni még, hogy ki kinek a konténerét fogja üríteni. Ő például tízmillió forintért vásárolt tavaly új konténereket, nem akarja bedobni a közösbe. Cikkünk frissült a Mol válaszával.

Egyre közeledik a július 1-jei határidő, amikor a Mol hulladékos cége, a MOHU MOL Zrt. fogja átvenni a hazai hulladékpiac nagy részét. Az új, koncessziós rendszer szombaton indul, de rengeteg még a kérdőjel.

„Márciusban vettem fel a kapcsolatot a MOHU-val azért, hogy alvállalkozóként regisztrálhassak a cégnél. Három hónap alatt nem sikerült aláírnom, mert még azt sem sikerült tisztázni, hogy kivel kell leszerződnöm” – mondta a Szabad Európának egy konténeres hulladékszállítással foglalkozó fuvarozócég tulajdonosa.

Eleinte telefonon próbálkozott a vállalkozó, majd e-mailt küldött a MOHU-nak. A Mol koncessziós cége azt tanácsolta neki, hogy vegye fel a kapcsolatot a területileg illetékes társasággal, és átküldték neki az országot lefedő hat régiókoordinátor elérhetőségét. A vállalkozó elküldte levelét ezeknek a társaságoknak is.

Ehhez kapcsolódóan: Így einstandolhatja a Mol a hulladékos cégek vagyonát

Nemsokára válasz is érkezett, miszerint valóban az adott régiókoordinátor látja el a feladatot, de mivel a vállalkozó működési területe más koordinátor térségét is érinti, a MOHU felé továbbították a megkeresést.

Egy másik régiókoordinátor azt válaszolta, hogy ők csak közbeszerzés útján tudnak szerződést kötni alvállalkozókkal hulladékszállítási feladatokra a koncessziós rendszer július 1-jei indulásáig.

Azt tanácsolták, hogy forduljon a MOHU-hoz, mert náluk tud közreműködői szerződést kötni mint leendő alvállalkozó. „Ezt nevezik patthelyzetnek. Hétvégén indul az új rendszer, miközben nekem még szerződésem sincs, mert egymásra mutogatnak az érintettek” – mondta a vállalkozó.

Bűvös határidő

A régiókoordinátorok nagy része köztulajdonban álló nonprofit vállalat, amelyek a koncessziós rendszer indulásáig, vagyis július 1-jéig közbeszerzésre kötelezettek, vagyis nem tudnak csak úgy szerződést aláírni.

Minden beszerzésre, legyen az áru vagy szolgáltatás, közbeszerzési eljárást kell kiírni és végigcsinálni. A MOHU ugyanakkor magáncég, rá nem vonatkoznak ezek a szabályok, olyannyira nem, hogy a Transparency International Magyarország (TI) korrupcióellenes civil szervezet éppen ezért vesztett pert a MOHU és a Mol ellen is.

Mindkét pernek az volt a tárgya, hogy ki kell-e adni a Mol/MOHU által a hulladékos koncesszió kapcsán a törvényi elírások értelmében kötelezően beszerzendő tevékenységi engedélyeket és a kapacitást lekötő szerződéseket.

Ehhez kapcsolódóan: Hulladékkoncesszió: mintha egy magáncég diktálna a kormánynak

„A bíróság sajnos elfogadta a Mol és a MOHU arra vonatkozó védekezését, hogy a július 1-jén startoló hulladékkoncesszióra történő felkészülés nem közfeladat, ezért július 1-jéig sem a Mol, sem annak száz százalékban tulajdonolt hulladékos leánycége, a MOHU nem lát el közfeladatot, ezért a birtokukban lévő adatok nem minősülnek közérdekű adatnak” – mondta Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója a Szabad Európának.

Ha a bíróság nem tekintette feladatának az állásfoglalást abban, hogy a Mol és a MOHU nem közfeladatként végzi a hulladékkoncesszió teljesítéséhez a törvényben előírt követelmények teljesítését, akkor mégis minek tekintendő? – tette fel a kérdést Ligeti.

„Vajon ez versenypiaci tevékenység vagy netán emberbaráti cselekedet lenne?” – tette hozzá Ligeti.

A TI azzal érvelt, hogy a közfeladatra való felkészülés már kvázi közfeladat ellátását jelenti, vagyis nem kell megvárni a július 1-jei határidőt, hiszen a jogszabályok már felhatalmazták a Molt és a MOHU-t arra, hogy a közfeladatok jövőbeni ellátása érdekében például szerződéseket kössön.

A TI jogi igazgatója szerint a bíróság döntése téves, ezáltal törvénysértő, ugyanis indokolás nélkül szűkítette a közfeladat fogalmát.

Ehhez kapcsolódóan: A Mol-koncesszió ára: egy monitor hulladékdíja közel ötször drágább lett, mint Ausztriában

Hozzátette: a bíróság azt is megállapította, hogy július 1-jét, vagyis a Mol és a kormány között a hulladékkoncesszió tárgyában létrejött szerződés hatálybalépését követően a Mol és a MOHU tevékenysége már közfeladatnak fog minősülni, ezért ekkortól a most még nem megismerhető adatokat hozzáférhetővé kell majd tenni. Az ügy a Kúrián fog folytatódni.

Döcögős lesz az átmenet

A konténeres hulladékot szállító fuvarozó szerint igaz, hogy nem tudott még szerződni a MOHU-val, de rengeteg információ került a birtokába. Elmondása szerint megtudta, hogy a Mol hulladékos cége szerint „a teherautó tonnával megy, és nem gázolajjal”.

A MOHU ugyanis azt várja leendő alvállalkozóitól, hogy mondják meg, mennyi hulladékot fognak éves szinten szállítani, és közöljék, hogy tonnánként mennyiért vállalják.

„Ezt nehéz megmondani, mert tőlem az ügyfél üres konténert rendel. Csak miután megrakta, és elviszem, derül ki, hogy nyolcszáz kilogramm vagy három tonna hulladékot pakolt bele hulladéktípustól függően” – mondta a vállalkozó.

Szerinte ugyanannyit fogyaszt a teherautó, mindegy, hogy mennyi van a konténerben, ugyanazt a távolságot kell megtennie az ügyféltől a lerakóhelyig, vagyis a hulladék tömegétől függetlenül van egy fix költsége.

Ehhez kapcsolódóan: Mol-koncesszió: szeptemberre tolhatják az új hulladékrendszer indulását

„Hiába magyaráztam a MOHU ügyintézőjének, hogy csak kilométerre tudok árajánlatot adni, azt mondta, hogy neki tonnára kell” – tette hozzá.

A vállalkozónak az sem tetszett, hogy a MOHU-nál azt mondták neki, hogy csak a szállítás lesz a feladata. Tegye csak le az üres konténert, lehet, hogy majd más cég viszi el a telit.

„Mondtam nekik, hogy ezt hogy gondoljátok, tízmillió forintot fektettem csak tavaly konténerekbe. Vegye meg a Mol a konténeremet, és oda viszi, ahová akarja” – mondta a vállalkozó.

A fuvaros szerint alapvető dolgok nincsenek átgondolva a hulladékkoncessziós rendszerben, szerinte szombattól káosz lesz.

FRISSÍTÉS:
A Mol sajtóosztálya szerint attól függ, hogy a fuvarozónak kivel kell szerződnie, hogy milyen anyagáramban, milyen szolgáltatást biztosít jelen pillanatban, valamint hogy a közszolgáltatásban tevékenykedik-e, vagy intézményi partnereket szolgál ki. „Az intézményi pályázat több mint fél éve nyitva áll a partnerek felé, ahol több száz vállalkozás indult, és 102-vel már meg is kötöttük a szerződést” – közölte a Mol kommunikációs osztálya. A cég szerint ebben az esetben a MOHU-val kell szerződnie, ha korábbi közszolgáltató alvállalkozója volt, akkor a régiókoordinátorral.
A cég azt is megjegyzi, hogy intézményi szolgáltatás esetén a MOHU figyelembe veszi a távolságot is, felárat fizet, igaz, csak harminc kilométer szolgáltatási területen túlnyúló fuvarfeladatokra. „Hatékonysági feladat a partnerek felé, hogy csak tele konténerekkel vállaljanak fuvarfeladatot, és ezzel a rendszerrel vannak motiválva a hulladékbirtokossal történő folyamatos egyeztetésre a maximális hatékonyság érdekében” – közölte a Mol.
A közös konténerhasználattal kapcsolatban a Mol megjegyezte: a konténer bérlése és biztosítása koncesszión kívüli feladat, amely a hulladékbirtokos és az intézményi szolgáltató különmegállapodásán alapul. Az intézményi szolgáltató csak a koncesszor tulajdonában lévő hulladékot szállíthatja.

Your browser doesn’t support HTML5

Egyszerűen: Hogy jár jól a Mol az EPR-rendszerrel?