Könnyen rémálommá válhat a családi nyaralás. A legtöbb gondot a sokat késő repülőjáratok okozzák, amire az utazási irodáknak sincs ráhatásuk. A szakértő szerint fontos, hogy felkészülten, megfelelő anyagi tartalékkal vágjunk bele a nyaralásba, és nem árt tisztában lennünk a jogainkkal sem.
Katalin férjével és két kisgyermekével indult nyaralni a törökországi Antalyába július 5-én, pénteken. Pontosan érkeztek meg a budapesti repülőtérre, azonban nem szállhattak fel a 16.40-kor induló gépre. A terminálban lévő kijelzőn folyamatosan későbbi időpont volt látható. Egy idő után megunta a várakozást, és rákérdezett, hogy miért nem indulnak el. Amiatt is reklamált, hogy három óra késés után étel- és italutalványokat kellene osztaniuk az utasoknak. Ekkor tudta meg, hogy technikai probléma lépett fel, és megkapta az utalványokat is.
Kétnapos késés
„Ezt azonban csak egy üzletben lehetett beváltani, ami már ki volt fosztva, így csak csokoládét vásároltam a gyerekeknek – mondta a Szabad Európának. Nem sokkal később rendőri segítséggel visszakísérték a vámon az utasokat. Akkor derült ki, hogy az ott lévő éttermekben is be lehet váltani az utalványt. Igaz, nagy volt a sor, és több vendéglátóegység már zárt. – Este szóltak csak, hogy mindenki vegye át a bőröndjét, holnap reggel jöjjön ki ismét a repülőtérre” – mondta.
Reggel 7-kor újraindult a tortúra, a gép ugyanis nem indult el. Több információ keringett, miszerint elindult egy gép Törökországból, amely hozza a szükséges alkatrészt, de nem így történt. Egész napos várakozás következett. Az utazási iroda eközben e-mailben tájékoztatta az utasokat, hogy aznap sem fog elindulni, menjenek nyugodtan haza.
„Mi egy utazási közvetítőn keresztül foglaltunk, tehát közvetlenül nem az utazási irodával voltunk kapcsolatban. A cég viszont csak sokkal később értesített minket, hogy hazamehetünk” – mondta.
Az üzenetben az is benne volt, hogy ha akarják, az utazási iroda visszatéríti a teljes vételárat. Egyébként az iroda felajánlott egy közeli hotelt és transzfert is. Katalin végül úgy döntött, hogy hazamennek, otthon töltik az éjszakát, és vasárnap ismét kimennek a repülőtérre. Este fél nyolcra értek haza, gyorsan ágyba bújtak, mert reggel 7-re volt kiírva az indulás, ami azt jelenti, hogy hajnali 5-re a repülőtéren kellett lenniük.
„Ekkor már látványosan kevesebben voltunk, sokan nem jöttek vissza, inkább lemondták az utazást” – mesélte. A repülőtér alkalmazottai segítőkészek voltak, sajnálták az utasokat, viszont információval nem tudtak szolgálni, és ez gyakran vezetett feszült helyzethez, volt, amikor rendőri segítségre volt szükség.
A gép végül majdnem kétnapos késéssel, vasárnap elindult Antalyába. Katalin szerint a legrosszabb az egészben az információhiány volt. Nem lettek volna boldogok, de tudomásul vették volna, ha a legelején kiderül, hogy csak két nappal később indulhatnak nyaralni, de az, hogy háromszor utaztak ki a repülőtérre, sok volt.
Az utazást szervező cég, az Itaka Hungary Kft. közölte a Szabad Európával, hogy a török Tailwind légitársaság által üzemeltetett, Antalyába induló repülőgép, amelyet charterjáratként használtak, péntek este meghibásodott. „Kollégáink azonnal kapcsolatba léptek a légitársasággal, hogy információhoz jussanak a várható indulással kapcsolatban. A várható késésről utasainkat e-mailben tájékoztattuk.”
A cég kollégája ugyanezzel a járattal repült volna Antalyába, és személyesen tájékoztatta az utasokat a reptéren az aktuális fejleményekről. A cég ügyvezető igazgatója is személyesen adott információt – közölték.
Az utazási iroda a visszatérítésen túl felajánlotta, hogy amennyiben átfoglalnának az általuk szervezett másik utazásra, további öt százalék kedvezményt biztosítanak az aktuális csomagárból. A cég azt is közölte, hogy azok, akik elutaztak, arányosan visszakapják az elveszett két éjszaka árát.
A Tailwind a Szabad Európának azt írta, hogy miközben előkészítették a gépet a Budapest–Antalya járatra, műszaki probléma lépett fel. A Lufthansa Technik Budapest Kft. nyújtja a légitársaságnak a műszaki szolgáltatást, ők vettek észre egy hibát, amelynek kijavításához alkatrészre volt szükség.
„Mivel ezt az alkatrészt csak Amszterdamból tudták szállítani, és nem volt éjszakai járat, így csak másnap tudták Budapestre hozni. Sajnos a műszaki probléma elhárítása a vártnál tovább tartott” – közölte a Tailwind.
A cég azt is közölte, hogy az európai előírásoknak megfelelően kerül sor az érintett utasok kártalanítására.
A Covid is hibás
„A turizmus még mindig a koronavírus-járvány utóhatásaitól szenved. Sok mindent megéltünk a szakmában, de olyat, hogy az egész világ leáll, még nem” – mondta a Szabad Európának Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnöke. Szerinte dübörög a szezon, az utazási kedv kirobbanó, viszont az ágazat munkaerő szempontjából még nem érte el a Covid előtti kapacitást.
Nagyon sok cég reagált elbocsátásokkal a Covid miatt kialakult helyzetre, és voltak munkavállalók, akikben megrendült a bizalom, és nem akarnak többet a turizmusban dolgozni. Molnár Judit szerint a másik ok a légi közlekedésben tapasztalható sok fennakadás.
„A repülőjáratok késése nem csak magyar jelenség, egész Európa küzd a problémával. Tény ugyanakkor, hogy a budapesti repülőtér nem Európa legnagyobbjai közé tartozik, az áteresztőképessége limitált, ez leginkább a nyári csúcsszezonban mutatkozik meg” – hangsúlyozta. A sajtóból értesült a légi irányítók kapacitásgondjairól, ezzel kapcsolatban a MUISZ-nak nincsenek saját tapasztalatai.
„A légi közlekedésben tapasztalható anomáliák, a késések és a járattörlések nem jók az utasoknak és az utazási irodáknak sem” – tette hozzá. Elmondása szerint nehéz helyzetbe kerülnek az irodák, mert a légi járatok késése vagy törlése esetén vannak ügyfelek, akik őket teszik felelőssé és náluk reklamálnak. A magyar utazási irodák igyekeznek minden információt megosztani az utazókkal, de a légitársaságok sokszor egyáltalán nem vagy csak késve értesítik az utazást szervező irodákat, vagy az utazók a repülőtéren szembesülnek a késéssel.
„Sok esetben az idegenvezetőink szólnak, hogy baj van, késik a gép. Az utashoz hasonlóan az utazási irodák is ki vannak szolgáltatva ebben a helyzetben” – mondta.
Molnár Judit szerint a legtöbb járat egyébként időben elindul, bár tény, hogy az elmúlt hetekben több eset is történt, amikor extrém hosszú várakozásnak voltak kitéve az utasok.
Az utazási irodáknak nagyobb ráhatásuk van az autóbuszos utazások, illetve a szállások és egyéb szolgáltatások minőségével kapcsolatos problémák kezelésére.
„Az autóbuszos utazások esetében is történhet műszaki probléma, de ilyen esetben az iroda azonnal mentesítő járatot tud küldeni az utasokért” – mondta.
Hasonló a helyzet akkor, ha az ügyfél nem elégedett a szállással. A MUISZ azt kéri az utasoktól, hogy azonnal jelezzék ezt a telepített idegenvezetőknek vagy magának a hazai utazási irodának, készítsenek fotókat és videókat a telefonjukkal, és vetessenek fel jegyzőkönyvet. Ha az utazási iroda által meghirdetett paraméterek nem felelnek meg a helyszínen tapasztaltaknak, az utazási irodáknak helyt kell állniuk, teljesíteniük kell a vállalt szolgáltatási színvonalat.
„Fontos, hogy az utas azonnal jelezze, mert sokszor helyben és azonnal megoldást lehet találni a problémára, például a szállodai szoba vagy akár a hotel cseréjével. Így az utazás nem fog kellemetlenül telni” – tette hozzá.
„Az utazás egy olyan többszereplős műfaj, ahol a legkörültekintőbb szervezés mellett is becsúszhatnak hibák. Az utazási irodák igyekeznek megoldást találni a felmerülő problémákra, azonban kétségtelen, hogy nincs ráhatásuk a rajtuk kívül eső okokra, legyen szó időjárási vagy légi közlekedési anomáliáról” – mondta Molnár Judit.
Ezért is érdemes mindig felkészülten utazni, feltöltött mobiltelefonnal, elegendő folyadékkal és pénztartalékkal még a hazaútra is.
Ukrajna és Jemen
Salamon András utazási jogi szakértő szerint a járatkésések Magyarországot – geopolitikai okok miatt – jobban érintik más európai országoknál. Egyrészt a háború miatt nem járnak a repülők Ukrajna felett, emiatt megnövekedett a magyar légteret használó gépek száma.
„A jemeni húti lázadók miatt a legtöbb, Kínából rendelt áru nem tengeri, hanem légi úton érkezik Európába. Az elmúlt években emiatt a magyar légtérben is megnövekedett a légi tehergépek száma” – mondta.
Salamon András szerint a magyar légi irányító cégnek, a HungaroControlnak és tulajdonosának, a magyar államnak már évekkel ezelőtt észre kellett volna vennie, hogy megnövekedett a légi forgalom Magyarországon. Ehhez bővíteni kellett volna a létszámot és korszerűsíteni az eszközparkot.
A szakértő szerint az is megfigyelhető trend, hogy a hagyományos légitársaságoknál kevesebb a késés, mint fapados társaiknál. Ez az üzletpolitikájukból fakad. A hagyományos légitársaságok oda-vissza repülnek, vagyis például Bécsből elindulnak Milánóba, majd visszatérnek a kiindulási repülőtérre. A fapados cégek körjáratot tesznek.
Elindul egy gép Budapestről Londonba, majd onnan Brüsszelbe, aztán Cataniába, végül visszaérkezik Budapestre. „Ha ebben a körben valahol összeszed egy tízperces késést, a végén többórás késés is lehet belőle” – tette hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: A járványra hivatkozva nem fizetnek kártérítést a légitársaságok
További különbség a fapados és a hagyományos légitársaságok között, hogy utóbbi könnyebben fizeti ki az uniós jog szerint járó kártérítést a járat késése vagy törlése miatt, míg a fapados cégek kevésbé együttműködők.
Salamon András azt tanácsolja az utasoknak: gondolják meg, hogy a drágább, hagyományos légitársaságokat választják, vagy a gyakrabban késő fapadosokat. Emellett mindig legyen megfelelő mennyiségű készpénz nálunk, mert nem minden esetben állnak helyt a légitársaságok, van, amikor késés vagy járattörlés esetén kifizetik a szállást, de sokszor előfordul, hogy csak utólag térítenek.
Salamon András hangsúlyozta: ha a légitársaság hibája miatt késik több mint három órát a repülő, az utasok követeljék a kártérítést. „Az elmúlt években a magyar békéltető testület nagy gyakorlatot szerzett az ilyen fogyasztóvédelmi ügyekben. Az eljárás ingyenes és viszonylag gyors, sőt háromszázezer forint alatti összeg esetén a légitársaságokon végrehajtható a békéltető testület határozata a megítélt kártérítés tekintetében” – mondta.
Akcióban a miniszter
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter július 8-án berendelte Tóth Lászlót, a HungaroControl vezérigazgatóját, és elmondta, hogy azonnali cselekvésre és célzott akciótervre van szükség a légi közlekedés problémáinak felszámolása érdekében.
Az MTI tudósítása szerint a tárcavezető leszögezte, hogy a HungaroControlnak mindent el kell követnie a zavartalan forgalom biztosítása érdekében. A nemzetgazdasági miniszter a kialakult anomáliák kezelése és az áldatlan állapotok felszámolása érdekében olyan akcióterv kidolgozását várja el a HungaroControl vezetőjétől, amely rövid és középtávon is megoldást jelentő javaslatokat tartalmaz.
Eközben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is akcióba lépet. Az Index információi szerint Rigó Csaba Balázs GVH-elnök a diszkont-légitársaságok – a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet – asztalára csapott. A hatóságnál a portálnak kifejtették: tekintettel az elmúlt időszakban megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légi forgalmi piac működési problémáival kapcsolatos híradásokra, a piaci anomáliákra – amelyeknek magyar utazók, nyaralni vágyók ezrei estek áldozatul – a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató, jellemzően fapados légitársaság vezetőjének.