A külföldi rendszámú autósok is tudnak hatósági áron tankolni, ha megkenik a töltőállomás alkalmazottját. Más a helyzet a kis kutakon, ahol a tulajdonos is jelen van. Arra panaszkodnak, hogy nem tudnak megfelelni az új rendeletnek: nem tudják kétféleképp megjeleníteni az árakat, de már nem is akarják, inkább büntessék meg őket, elegük van a kormányból.
Két perccel éjfél előtt jelent meg a benzinkutak árképzésével kapcsolatos kormányrendelet, amely másnaptól kötelezővé tette a kettős árazást a töltőállomásokon. A rendelet szerint a totemoszlopokon a hatósági áras, vagyis a 480 forintos literenkénti árat kell feltüntetni, míg a kútoszlopokon a piaci árat, amely 700 forint feletti összeget takar.
Gyorsan reagált a Mol
„A Mol-kutakon reggel már át volt alakítva az összes pénztárgép, magyarul és angolul ki volt helyezve a kötelezően előírt tájékoztatás. Örvendetes volt látni, hogy a Mol ennyire hatékonyan működő cég” – mondta Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, egyben az automata töltőállomásokat is üzemeltető Envikut Kft. ügyvezetője.
A legtöbb kis benzinkút azonban még nem ugrotta meg az átállás nehézségeit. Egri Gábor szerint ha a Mol gyakorlatából indulunk ki, akkor kevésbé jogkövető megoldással szembesülhetünk. Fizetéskor a kasszás beüti a hétszáz forint feletti piaci árat, majd a magyar forgalmi engedély bemutatását követően a kutas egy vonalkód leolvasásával levonja a 480 forintos hatósági ár közti különbséget, vagyis a vonalkód beolvasásával aktivizálódik a 480 forintos literenkénti ár. A pénztáros az alacsonyabb végösszegről nyugtát ad az ügyfeleknek.
„Ez azonban nem megfelelő igazolás arra, hogy a vevő jogosult az alacsonyabb hatósági árra, mert a pénztárosra van bízva a döntés” – mondta. Egri Gábor szerint egy esetleges ellenőrzés során az egyedüli bizonyíték arra, hogy a vevő jogosult volt a hatósági árra, egy számla, egy olyan hivatalos okmány lenne, amelyen fel van tüntetve a vevő neve, adószáma és a gépkocsi forgalmi rendszáma. Egri Gábor szerint egy februári rendelet alapján 6 és 15 millió forint közötti összegre lehet bírságolni egy kutat, ha nem tartja be a hatósági árral kapcsolatos előírásokat.
Ehhez kapcsolódóan: Megjelent a benzinárstop módosítása, egyes külföldiek mégis tankolhatnak hatósági áron
Korrupciós kockázat
A kúthálózatot üzemeltető szakember tapasztalatai szerint néhány nap alatt jelentek meg a hamis forgalmi engedélyek és rendszámok. „Nem beszélve azokról a külföldi rendszámmal rendelkező autósokról, akik negyvenliteres tankolás során tízezer forintot is megspórolhatnak az olcsóbb hatósági áras üzemanyaggal. Ha ebből odaadnak kétezer forintot az alkalmazottnak, mindketten jól járnak” – mondta.
A gépkocsik csomagtartójában lévő húszliteres kannát sem bonyolult teletölteni az olcsóbb üzemanyaggal, majd az autó megtankolása után egy magyar forgalmi felmutatásával az egész tankolást 480 forintos áron lehet letudni.
Egri Gábor arra számít, hogy az olajszőkítés után, a kilencvenes évektől hatalmas tisztuláson áteső iparág ismét a mutyik és a korrupció melegágya lesz. „Ide egy ezres, oda egy kétezres, ideöntögetek, odatöltögetek. Egyszerűen nonszensz, a kormány át sem gondolta, hogy fog a gyakorlatban működni a kettős árazás. Sok alkalmazott fog élni az extra kereset lehetőségével, neki úgyis mindegy, hogy mennyiért adja a benzint és a gázolajat, persze tisztelet a kivételnek” – tette hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: Már csak a Mol van talpon: kevesebb üzemanyagot kapnak a benzinkutak
Az árdiszkriminációt tiltó uniós szabályok szerint nem lehet a közösség polgárait megkülönböztetni, vagyis nem lehet azt mondani, hogy ezek az állampolgárok ennyiért, a többi annyiért tankolhat. „Jelen pillanatban az összes magyarországi benzinkút részese a diszkriminációnak, ugyanis a kormányrendelet erre kényszeríti őket. De nemcsak a magyar állam perelhető, hanem a kutak is” – mondta. Egri Gábor szerint utóbbi esetben a büntetés mértéke a kút éves árbevétele alapján szabható ki, vagyis „nem kis összegekről van szó”.
Zárva tartó kutak
Tagszervezeteik tapasztalata alapján kijelenthető, hogy áruhiány van Magyarországon, a Mol ugyanis csak a megrendelt mennyiség 66 százalékát igazolja vissza. Az Envikut töltőállomásai jelenleg zárva tartanak, mert a jogászokkal most készíttetik el az adatvédelmi szabályoknak megfelelő kiírásokat, és próbálnak megoldást találni arra, hogyan lehetne a lehető legkisebb jogsértéssel eleget tenni a kormányrendeletben foglaltaknak.
Egri Gábor szerint automata töltőállomásaik esetében még nem találták meg a megoldást, hogyan lehetne különbséget tenni a magyar és a külföldi rendszámú autók között. „A jogkövető benzinkutak többsége most bezárt egy időre, megy a fejvakargatás, illetve a szakértők és ügyvédek bevonásával az ötletelés” – mondta.
Egri Gábor szerint ezért is fordultak a miniszterelnökhöz, mert a jelenlegi előírások kivitelezhetetlenek, ellenőrizhetetlenek és betarthatatlanok, kaotikus az egész. „Káoszba dönti a kormány az egész szakmát, így is meg vagyunk hurcolva múlt év novembere óta, ez az utolsó szeg a koporsónkban” – panaszkodott a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.
A kis benzinkutakat képviselő szervezet múlt héten küldött levelet Orbán Viktor miniszterelnöknek, amelyben kifejtették, hogy értetlenül állnak a rendeletből következő hátrányos megkülönböztetések előtt, és arra kérték Orbán Viktort, segítsen abban, hogy a többször megfogalmazott és az akkor illetékes minisztériumhoz és az adóhivatalhoz beterjesztett technológiai és technikai értelmezési kérdéseikre választ kapjanak.
Ehhez kapcsolódóan: Árstop: ötven kisbenzinkút már biztosan beperli a magyar államot
Szembemennek a rendelettel
„Kínomban nevetek, annyira szakmaiatlan döntések sorozatát hozta a kormány a november óta tartó benzinárstoppal kapcsolatban” – mondta egy vidéki töltőállomást üzemeltető vállalkozó a Szabad Európának. A benzinkutas elmondása szerint nem fogja átírni a kút oszlopain a hatósági árat piaci árra, ahogy a rendeletben kötelezik őt rá.
„Jöjjenek, büntessenek meg, nekem már mindegy. Eddig is 480-ért adtam, most is annyiért fogom, külföldi rendszámú autó nem szokott betérni – mondta. Szerinte a kormányban el sem tudják képzelni, hogy nem mindenki tankolja tele a kocsit. – Bejön valaki, aki háromezerért akar tankolni. Ha kiírom a piaci árat, a háromezres tankolás a kasszánál már csak 2200 lesz. Mire az ügyfél panaszkodik, hogy ő háromezerért akart tankolni. Ez nagyon vidék, én nem fogok senkivel sem vitatkozni” – mondta.
Egy szlovák határ menti benzinkutas azt mondta a Szabad Európának, hogy nem tud átállni a kettős árazásra, mert a szoftverfejlesztője azt mondta, hogy két hónap múlva tudná csak megcsinálni. És ha kész, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál engedélyeztetni kell az új programot.
„Kis kút vagyunk, néhány töltőoszloppal. Nem fogok egy új kasszarendszerre átállni, mert nem vagyok már hajlandó költeni erre, így is veszteséges minden napom – panaszkodott. A benzinkutas szerint egyébként sem sürgeti az idő, pénteken két órakor bezárt, mert elfogyott a benzin, és akkor nyit ki, ha újra kap üzemanyagot a nagykereskedőtől. – Teljesen kifogytam, és csak elsején tudok rendelni, ami majd valamikor kijön. Nem én vagyok az egyetlen a környéken, akinél nincs benzin és gázolaj” – mondta.
Elmondása szerint ha megjön a szállítmány, marad a 480-as ár a totemoszlopon és a kútfejen is. „Ha bejön egy szlovák tankolni, mindenki vár tíz percet, amíg a programban átírom manuálisan az árakat, majd ismét tíz percet, amíg visszaírom. Nem tudok mást tenni, belefáradtam ebbe” – mondta.
Szerinte érthetetlen, hogy a kormány miért nyúlt bele a magángazdaságba ilyen drasztikusan, és miért vágja tönkre ezt az iparágat, ahol rengeteg a kis, családi vállalkozás.
„Egyelőre úgy oldottam meg az árazást, hogy a szlovákoknak nem adok üzemanyagot. Így is kevesebbet szállít a nagykereskedő, mint amennyire szükségem lenne”– mondta egy idősebb kutas a Szabad Európának. Szerinte a legújabb jogszabály kivitelezhetetlen, de már nem érdeli, mert két hét múlva új tulajdonosa lesz a kútnak, ő nyugdíjba megy. – Még jobban megbonyolította a kormány az életünket, ami eddig sem volt egyszerű. Röhej az egész” – mondta.
Egy másik, a Szabad Európának nyilatkozó határ menti benzinkutas azt mondta, hogy nem ad a szlovák rendszámú autóknak benzint. Ő sem állt át a kettős árazásra, nem érdekli, hogy törvénysértő, mert amit ők csinálnak ott fent „az sem szabályos. (…) Két hét múlva veszi át az új tulajdonos a kutamat, amit eladtam, nyugdíjba megyek, elegem van” – tette hozzá. Elmondása szerint neki nincs totemoszlopa, csak a kútoszlopon tudja az árakat megjeleníteni, de már nem érdekli, hogy mi a szabályos, és mi nem, mit kell tennie annak, akinek a rendeletben foglaltakkal szemben nincs is totemoszlopa.
Ehhez kapcsolódóan: Van olyan benzinkút, ahol már a bankkártyás fizetés felfüggesztésén gondolkodtakLopják a magyar rendszámtáblákat
„Mosonmagyaróváron és környékén körülbelül harminc magyar rendszámot loptak el, és szlovák oldalakon már megjelent, hogy lehet vásárolni” – mondta el a Rádió 1-nek Ratatics Péter, aki a fogyasztói szolgáltatásokért felel a Mol-csoportnál. Ratatics azt mondta, hamis forgalmi engedélyekkel is találkoztak már a kutasok.
A Shell Hungary Zrt. közölte az RTL Klub Híradójával, hogy több millió forintba kerül a kasszák átprogramozása, de úgy gondolják, ez nem fog fennakadást okozni náluk.
Ehhez kapcsolódóan: „A kutat nem adom, előbb gyújtom fel, mint hogy egy rohadék odajöjjön”
A kisebb kutaknál viszont káosz lehet az átállásból, mondta az RTL-nek Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja. Az egyik komoly gond elmondása szerint a mezőgazdasági gépek kérdése: eddig tartályokban szállították a kútról az üzemanyagot, amelyet a gépekbe töltöttek, de kérdés, hogy ezt továbbra is megtehetik-e, vagy minden alkalommal oda kell menni a traktorral, hogy közvetlenül abba tankoljanak. Gépész László szerint kérdéseikre hónapok óta próbálnak választ kapni a kormánytól, sikertelenül.