Ilyen ritka luxuskocsikkal flancolt a bolgár pártvezetés

A Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet és a GAZ–13 Csajka a szófiai veteránautó-kiállításon

Manapság gyakran virtuálisan zajlanak az állami vezetők találkozói, de a 20. században más volt a helyzet. Különösen a volt szocialista országokban, ahol az emberek ritkán látták az utcán élőben a diktátorokat és ahol, a kommunista szerénységet félretéve, nyugati kocsikkal „flancoltak” a főnökök.

Akkoriban még a protokoll-látogatásokra is nagy tömeg verődött össze. Pontosabban, az emberek egy részét a pártmunkások és ifjúsági vezetők terelték össze, de sokan voltak, akiket a kíváncsiság hajtott.

Azonban az időkben az ország vezetője hatalmának demonstrálása első számú állami feladatnak tűnt.

A látogatások összes részlete fontos volt, mert azt a benyomást tudta kelteni, hogy virágzik az ország. És ezért volt az, hogy Bulgária legfelsőbb állami és pártvezére, Todor Zsivkov mindig a világ legelegánsabb autóiban utaztatta a hozzá látogató vendégeket.

Zsivkov autóparkja és VIP-vendégei

Az alábbiakban bemutatjuk Zsivkov három ilyen kocsiját. És akik bennük ültek: a világ első űrhajósa, Jurij Gagarin, a Líbiai Arab Dzsamahírja vezetője, Moammer Kadhafi és a kubai forradalmi kommunista vezér, Fidel Castro.

Ezek a 'retro-kocsik' világszerte ritkaságnak számító klasszikus modellek . Mindhárom karbantartása és őrizete a bolgár Nemzeti Biztonsági Szolgálat (SZNB) dolga.

Májusban ezeket a kocsikat a nagyközönségnek is bemutatták a „Klasszikus kocsik éjszakája a múzeumban” nevű kiállításon, a bolgár Nemzeti Történeti Múzeumban. A rendezvényt az Avangard veteránautó-klub szervezte.

A Mercedes

1984. június 15-én látogatott el a szocialista Szófiába, Kim Ir Szen, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság „Nagy Vezére”. Todor Zsivkov társaságában az ország még mindig legértékesebb autójában hajtottak át a főváros utcáin – egy Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet-ban. Bulgáriában csak egy darab van ebből a világszerte különlegesen ritka kocsiból.

37 évvel később így néz ki ez a kocsi (a fenti képen). A gyártó mindössze 59 ilyen – felül részben nyitott – limuzint dobott piacra. 26 volt ezek közül hatajtós. Éppen emiatt számít akkora ritkaságnak a bolgár biztonsági szolgálat autóparkjából kikerült kocsi.

A Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (KNDK) alapítója, vonattal érkezett hivatalos állami látogatásra Bulgáriába. A szófiai pályaudvaron a párt- és állami küldöttséget a bolgár hatóságok képviselői fogadták.

Az autót modern motorral és mechanikus üzemanyag-befecskendezővel szerelték fel – teszi hozzá az Avangard Retro-klub. A sofőr és az utasok közötti kommunikációt mikrofonok segítették, az üléseket medvebőrből készült borítás fedte.

1978. június 17-én Muammar Kadhafi líbiai vezető érkezett bulgáriai látogatásra, akit az akkori államtanácsi elnökként szintén Todor Zsivkov látott vendégül. Ezen a protokolleseményen szintén a Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet-ban sétakocsikáztak át a városon.

A veteránautó-klub szerint a ritka Mercedes-modell gyártása 1964-ben kezdődött. A limuzin jellegzetessége a puha tető, amely hidraulikus mechanizmussal behúzható, és nyitva marad a tető hátsó része.

1988. június 30-án ezzel a Mercedesszel fogadták a bolgár–szovjet űrhajós program tagjait is. Köztük volt Alekszandr Alekszandrov – a második bolgár űrhajós.

Alekszandrov mindössze néhány héttel korábban, 1988. június 7. és 17. között járt az űrben. A bolgár űrhajós együtt repült Anatolij Jakovlevics Szolovjov repülésvezetővel és Viktor Petrovics Szavinyih fedélzeti mérnökkel, akik elkísérték a bulgáriai látogatásra.

A Cadillac

Egy másik űrhajóst is ritka autón furikáztak körbe Szófiában: Jurij Gagarint, az első embert, aki az űrben járt. Gagarin 1961 májusában Plovdivba látogatott, ahol elöntötték az utcát a helyi lakosok, hogy láthassák a különleges vendéget. Abban az időben a VIP-látogatókat leggyakrabban egy 1956-os zöld Cadillac, a Series 62-ben fogadták.

60 évvel később a zöld Cadillac még mindig üzemképes.

Ebből a modellből 8300 darab van a világon. Kettő került Bulgáriába reprezentációs céllal – közölte az Avangard veteránautó-klub. A kocsi hossza 5,63 méter, szélessége pedig több mint 2 méter.

A cabrio Cadillac különösen ideális volt az összegyűlt tömegeknek integető vendégek bemutatására. Az évek során a bolgár pártvezetés így fogadta Leonyid Brezsnyevet, Fidel Castrót, Joszip Broz Titót, Nyikita Hruscsovot és számos tovább állami és pártvezetőt.

Ez a fénykép azt örökítette meg, amikor 1972. május 17-én Szófiába érkezett Fidel Castro kubai vezető. A Cadillacben Todor Zsivkov ült mellette.

A Cadillacet egy 8 hengeres, közel 6000 köbcentiméteres V-ikermotor hajtja. A hivatalos adatok szerint a maximális teljesítménye 285 lóerő, a végsebessége pedig 185 kilométer/óra.

A 2021. május 15-i bemutatón a kocsikat fényárba borítva, vörös szőnyegen sorakoztatták fel. A három „állami” járművet a rendőrség képviselői kormányozták. Az eső ellenére több tucat érdeklődő gyűlt össze a Nemzeti Történeti Múzeum udvarán.

A Csajka

1967. szeptember 6. és 10. között Walter Ulbricht, a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) Államtanácsának elnöke és Willy Stoff miniszterelnök is Bulgáriában járt. A látogatás során barátsági, együttműködési és kölcsönös segítségnyújtási szerződést írtak alá a két ország között – derül ki a bulgáriai német nagykövetség tájékoztatójából.

A szófiai felvonuláson a német vezetők és Todor Zsivkov két szovjet ZAC 110-es kocsin utaznak. Mögöttük haladt a Bulgáriában reprezentációs célokra leggyakrabban használt modell – a GAZ 13 – azaz, Csajka.

A veteránklub elnöke a szovjet autógyártás egyik legendájaként mutatja be az autót, amely rendszeresen szállította az ország „első számú” emberét az „első számú" otthonba, a Bojana-rezidenciára.

A Walter Ulbricht tiszteletére rendezett felvonulás konvoja Szófia központi utcáin haladt át, és több száz ember gyűlt össze, hogy megnézze a látványosságot.

Bulgáriában a Csajkát 1989-ig elsősorban a párt felső vezetésének, valamint külföldi vendégeknek és delegációknak a szállítására használták. Ma ezek az autók a gyűjtők számára nagy értékkel bírnak – emlékeztet a veteránautó-klub.

A GAZ-13 gyártása 1959-ben kezdődött, és 22 éven át tartott. Ez idő alatt körülbelül 3200 darabot gyártottak le belőle. A reprezentatív kocsi hossza 5,6 méter, súlya pedig több mint 2 tonna.

Az autó 8 hengeres, V-ikermotorja motorja 5500 köbcentiméteres, 195 lóerős, és háromfokozatú automata sebességváltóval, alumínium blokkal és fejjel rendelkezik.

* Az archív képeket a BTA, az autókról szóló információkat pedig a Vangard veteránautó-klub szolgáltatta