Iránban mostantól nem jelenhetnek meg nők a reklámokban

Helyi nők Teheránban

Az iráni iránymutatási minisztérium szigorította az úgynevezett „hidzsáb és tisztaság törvényt”, így mostantól nők nem szerepelhetnek reklámban.

A kormány levélben tájékoztatta az új előírásokról az iszlám köztársaságban működő ügynökségeket, miután a hatóságok visszavonatták a Domino nevű cég jégkrémreklámját, ugyanis az abban szereplő nő a kulturális tárca szerint illetlenül volt felöltözve, és „gusztustalanul, undorítóan szexuális” módon fogyasztotta a szóban forgó jégkrémet, ami az „erkölcstelenség terjesztéséhez” vezet a társadalomban.

A reklámban szó sincs meztelenségről, az abban látható nő hosszú ujjú felsőt és fejkendőt visel, a videó itt látható:


Az iráni hatóságok egyre keményebb eszközökkel lépnek fel a kötelező hidzsábviselést előíró szabályok megsértői ellen, a „nem megfelelően” öltözött nők például nem léphetnek be kormányzati épületbe vagy bankba, nem használhatják a tömegközlekedést.

Ebrahim Raiszi iráni elnök július eleji rendelete újabb korlátozásokat tartalmaz a nők öltözködésére vonatkozóan. A hírhedt erkölcsrendészet emberei pedig egyre aktívabban és erőszakosabban tartatják be a szabályokat, több felvétel is napvilágot látott nők előállításáról.

Ehhez kapcsolódóan: A tálibok új férfi kísérő-szabálya megfosztja az afgán nőket a külföldi ösztöndíjaktól

Erre válaszul aktivisták online kampányt indítottak a közösségi médiában, és felszólítottak a szigorúbb szabályokat alkalmazó vállalatok bojkottjára.

A hidzsáb viselése az 1979-es iszlám forradalom óta kötelező a nők és a kilenc év feletti lányok számára a perzsa államban. Eddig ugyanakkor sokan lazábban kezelték az előírásokat, ami ezután jóval súlyosabb büntetést vonhat maga után.