Januárban döntenek a hajdúnánási MotoGP-projektről: versenypálya helyett ipari park épülhet

Debrecen korábbi polgármestere, Kósa Lajos fideszes képviselő 2020. júniusban osztotta meg ezt a képet a következő felirattal: "MotoGP-pálya épül Hajdúnánás mellett, 2023-ban már futamokat is rendezhetnek. "

Ha nem versenypálya, akkor ipari park lesz a 600 hektár termőföld helyén a térség országgyűlési képviselője szerint. A MotoGP-pálya megvalósításáért és a fejlesztések koordinációjáért felelős miniszteri biztosi pozíciót is betöltő Tiba István a Hajdúnánási Televízióban beszélt arról, hogy a háború miatt biztosan nem épül meg 2024-re a pálya, de ha állandósul a konfliktus, akkor még 2026-ra is „álom marad” a gyorsaságimotoros-világbajnokság itteni megrendezése. Csúszás már a háború előtt is volt a projektben, de akkor még Brüsszelt hibáztatta ezért a Fidesz.

Még 2022. december 28-án járt a Hajdúnánási Televízió stúdiójában Tiba István, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a város határába tervezett MotoGP-pálya megvalósításáért, és a kapcsolódó fejlesztések koordinálásáért felelős miniszteri biztos. Az Itthon-otthon című műsorban beszélgettek a versenypályáról is, amelyről a műsorvezető azt mondta, hogy a hajdúnánásiaknak már le kell mondaniuk arról, hogy ez a projekt megvalósulhat.

A képviselő erre reagálva úgy fogalmazott, hogy „Ha azt mondjuk, hogy 2024-ben nem lesz MotoGP-verseny, ez teljesen igaz. Viszont én úgy gondolom, akkor mondhatjuk ki véglegesen, hogy nem fog MotoGP-pálya épülni itt, Hajdúnánás határában, ha lezajlottak a tárgyalások a jogtulajdonos Dornával, amelyek még előttünk állnak”.

Tiba azt is elárulta, az információi szerint most januárban kerül sor ezekre az egyeztetésekre. A képviselő elmondta, hogy a jogtulajdonosnak jelezni fogják, a háború hatásai miatt kizárt, hogy 2024-re megépüljön a pálya, s ha az Ukrajnában zajló háborús konfliktus évekig elhúzódik, akkor akár egy 2026-os dátum is „álom marad”.

Debrecen megtelt, a BMW beszállítói területet keresnek

Tiba István kifejtette: információi szerint az államnak már csak egy gazdával kell megállapodnia a célterület földjeinek megszerzéséhez, és amennyiben a spanyol Dorna Sports nem járul hozzá a MotoGP-futamok több éves csúszásához, akkor az érintett 600 hektáros területen ipari parkot fognak kialakítani. „Debrecen megtelt. Ezt tudomásul kell venni, a debreceni polgármester úr és minden hozzáértő elmondja, nincs több ipari terület a város környékén” – fogalmazott a képviselő. Tiba szerint a BMW beszállítói éppen most keresnek területeket, „naponta kopogtatnak” a minisztérium ajtaján a befektetők.

Tavaly júliusban a Debreciner írt elsőként arról, hogy Tiba István ugyancsak a hajdúnánási helyi televízióban jelentette be, elképzelhető, hogy felfüggesztik a MotoGP-beruházást, és amennyiben a Dorna Sports nem megy bele a futamok több éves csúszásába, akkor ipari parkként hasznosíthatják a területet. „Nem lennék meglepve, ha ez a döntés születne, és azt hiszem, hogy akik egy picit reálisan gondolkodnak, és egyébként támogatták, örültek a MotoGP-nek, ők is azt mondanák, hogy ebben a helyzetben nem ez a legfontosabb, és nem erre kell költeni, hanem segíteni kell az ország működését” – mondta akkor a miniszteri biztos.

Felfüggesztett beruházások

Szeptemberben aztán számos más projekt mellett a kormány elhalasztott egy MotoGP-vel kapcsolatos víziközmű-beruházást, az Építési és Beruházási Minisztérium egyik illetékese szerint minden olyan projektet felfüggesztettek, ahol még nem kezdődött el az építkezés – a hajdúnánási pályaépítés márpedig ilyen.

Az építésért felelős állami cég, a Humda Zrt. egyébként szintén szeptemberben azt közölte, hogy az akkori ütem alapján 2024-ben megrendezhetik az első MotoGP-futamot. Azt Tiba István is többször hangsúlyozta, a pályaépítésnek csak anyagi gátja lehet, a szükséges előkészületeket elvégzik.

A háború előtt még Brüsszelt hibáztatták

A beruházás elkaszálásának számos előjele volt már azelőtt is, hogy Oroszország 2022. február 24-én megtámadta Ukrajnát. A 2021. december 16-i hajdúnánási képviselő-testületi ülésen Nagyné Legény Ildikó (Fidesz), a város egyik alpolgármestere a MotoGP-beruházás kapcsán azt mondta, „azt gondolom, el kell ismernünk, hogy ez a folyamat egy lelassult, lassabb folyamat”.

Ezt követően utalt arra, hogy valójában „Brüsszel” okolható a projekt csúszásáért. „Akkor, amikor Magyarországon a gazdaság újraindítása folyik, és ennek keretében folyó beruházások azért nem tudnak megvalósulni, mert mondjuk egy tőlünk nagyobb hatalom, egy Brüsszel azt mondja, hogy visszatart támogatásokat, mert a magyar kormány kiáll a magyar kultúra és a magyar érdekek képviselete mellett, akkor azt mondja a kormány, hogy lehet, visszább kell egy picit lépni, mert nem IMF-hitelekből akarjuk a beruházásokat megvalósítani, hanem saját forrásokból. Ezek a történések valóban tudják lassítani a beruházásokat, és valóban tudják érinteni a helyi lakosokat” – fogalmazott.

Haladékot kért a kormány

A kormány végül haladékot kért a Dorna Sports-tól, hogy ne 2023-tól, hanem csak 2024-től kelljen jogdíjat fizetni a MotoGP és a Superbike versenyek után.

2020-ban Kósa Lajos (Fidesz) országgyűlési képviselő még arról beszélt, hogy a tervek szerint 2023-ban már világbajnoki futamot rendezhetnek Hajdúnánáson. Ehhez képest 2023 januárjában még el sem kezdődött az építkezés, és úgy néz ki, hogy erre a későbbiekben sem kerül sor.

Polgár Tóth Tamás , a debreciner.hu munkatársának írása.