Üres csövek fekszenek a földben a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train vágányai mentén, a MÁV-nak a jelek szerint nem sürgős, hogy az ezekbe szánt optikai kábelek a helyükre kerüljenek. Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. lenne a javítás felelőse egy birtokunkba jutott levél szerint.
Hiába került 72 milliárd forintba a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train, és hiába számolt be maga Homolya Róbert, a MÁV (igaz, azóta már leváltott) vezérigazgatója 2021. november 29-én látványos imázsvideóban arról, hogy elindult az első szerelvény, ami „vasúttörténeti pillanatot” jelent, a beruházás máig nem valósult meg teljesen.
A villamos-vasút építése során ugyanis a tervek szerint a vágányok mentén korszerű száloptikás kommunikációs rendszert is telepítettek volna, csakhogy a Szabad Európa információi szerint ezt a munkát nem végezték el teljes mértékben. Pontosabban a földbe bekerültek ugyan a vezetékekhez szükséges csövek, de mivel időközben kiderült, hogy ezek minősége nem megfelelő, a száloptikát végül csak részlegesen húzták be.
Hatból egy
A földben háromszor két pár cső fekszik, de ezekből csak egyben fut jelenleg kábel. Ezzel ugyan még lehetne távközlési tevékenységet folytatni (valószínűleg ez volt a cél a beruházás e részével), de ahhoz, hogy a MÁV megbizonyosodjon róla: a többi is alkalmas a kábelek elhelyezésére, egyszerűen bele kellene fújni ezeket a csövekbe, ez azonban máig nem történt meg. Erről a Szabad Európa által megismert, 2021. március 31-én kelt, 2. számú műszaki átadás-átvételi eljárásról készült jegyzőkönyv is tanúskodik, ebben ez áll:
„Az utastájékoztató rendszer KÖFI-információk által vezérelt üzemmódja teljes körű szolgáltatása nem készült el, a Hódmezővásárhely városi vasút utastájékoztató rendszer a TT-jármű és a TT-menetrend hiányában nem került a rendszerbe integrálásra.
A szerződéses műszaki tartalomban szereplő vonal optikai kábelhálózattal együtt épült EMTELLE gyártmányú fényvezető szálas minicsöves kábelalépítmény üres védőcsövei a vállalkozó nyilatkozata alapján rejtett műszaki hibát tartalmaznak. A javítás a vállalkozó szerint a továbbiakban történik.”
Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc cégei több vasúti nagyberuházáson is tartoznak alvállalkozóknak.
Információink szerint a „rejtett műszaki hiba” valójában azt jelenti, hogy a még a dobra feltekert csövek anyaga a napfény hatására romlani kezdett. Ennek ellenére mégis ez került a földbe, ezek után pedig a MÁV csak úgy vette át a tram-traint, hogy a kivitelező fővállalkozó Swietelsky Vasúttechnika Kft. vállalta azok cseréjét 2021. október 31-ig a tram-train teljes szakaszán.
Csakhogy ez nem történt meg azóta sem. Pedig a beruházás e részéért felelős R-Kord Kft. 2021. szeptember 14-én levélben kereste meg a MÁV-ot, és egy alternatív megoldást javasolt.
A MÁV–R-Kord-levelezés
A vasúttársaság részéről október 19-én született meg a válasz a beruházásért felelős (azóta megszüntetett) Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felé. A Kikina Artúr igazgatónak (jelenleg már az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára) küldött levelükben Pongor Árpád, a MÁV technológiairendszer-fejlesztési osztály vezetője és Tulik Károly, a MÁV infrastruktúra-fejlesztési igazgatója részletesen leírta, hogy milyen műszaki megoldást vár el a vasúttársaság.
Ehhez kapcsolódóan: mit eredményezhet a magyar vasútiparban egy családi viszály a NER nagyvállalkozói között?
Ennek részeként többek között GSM-R kábelek fektetését kérték az R-Kordtól. A GSM-R egy olyan fejlett vasúti kommunikációs rendszer, amelynek telepítését 58,8 milliárd forintos uniós program keretében végzi az ország számos vasútvonalán fővállalkozóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. Mint korábban több cikkünkben is bemutattuk, a cég számos kivitelezőjét nem fizette ki időben (legtöbbször a teljesítési igazolásokat nem állítják ki a kivitelező kisvállalkozásoknak, amelyek így nem tudnak számlát benyújtani az R-Kord felé az elvégzett munkákról), van, aki már tavaly ősz óta vár a pénzére.
Hogy az említett kábelek azóta sem kerültek a földbe, annak információink szerint többek között az is oka, hogy a tram-train egyes kivitelezőinek is pénzügyi vitája van még a kivitelezési láncban fölöttük álló vállalkozókkal. Az ügyben kerestük a MÁV sajtóosztályát, válaszaikat közölni fogjuk.
Félsiker
A tram-train a jelenleg aktuális menetrend szerint a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban húszpercenként, ezen kívül félóránként közlekedik, bár voltak tervek tízperces követési távolságról is, de ez nem valósult meg. A két végállomás közötti utat 52 perc alatt teszik meg a járművek, ez is mintegy tíz perccel hosszabb az eredetileg tervezettnél.
Arról az atlatszo.hu oknyomozó portál írt még 2021 decemberében, hogy a 72 milliárd forintos beruházás megvalósíthatósági tanulmányát tíz évre titkosították, de ezt utólag a MÁV-tól sikerült kiperelniük. E szerint a MÁV évi nyolcszázmillió forintos bevétellel számolt, de az Átlátszó legfrissebb cikke szerint eddig a tervezett bevételnek mindössze 45 százaléka realizálódott.