Kilométereken keresztül kígyózott reggel az élőlánc a pedagógusokért és az oktatásért

Résztvevők a budapesti élőláncon a közoktatás állapota és a pedagógusok helyzete miatt 2022. november 18-án

Országos pedagógussztrájk kezdődött reggel 8 órakor az ország több oktatási intézményében a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szervezésében. Közben Budapesten és több városban ezrek tiltakoztak élőlánccal a közoktatás állapota és a pedagógusok helyzete miatt.

Az élőláncot az Egységes Diákfront és a Pala Mozgalom szervezi. Az egyik szervező a Telexnek azt mondta, hogy a budapesti élőlánc a Margit hídtól a budai felső rakpartig tart majd. Érinti az alsó rakpartot, a Kossuth teret, a Kiskörutat és a Szabadság hidat.

Sok autós dudálással fejezte ki szolidaritását a tiltakozókkal. A 24.hu beszámolója szerint a Kossuth téren és az alsó rakparton rengetegen voltak, és a demonstrálók a Dunáról is kapják a támogatást, megszólaltak a hajókürtök.

Tömött sorokban álltak a tiltakozók a Kiskörúton a Kálvin tértől a Szent Gellért térig, végig a Szabadság hídon, majd onnan az Erzsébet hídig. A Margit híd déli oldalán is sokan voltak. A transzparenseken megjelentek az oktatás rossz körülményeit és az alacsony pedagógusbéreket bíráló mondatok.

A Kölcsey gimnázium diákjai a rakparton a Parlamenttel szemben követelték, hogy adják vissza nekik öt kirúgott tanárukat. A hírportál beszámolója szerint nagyon sok autós dudált a rakparton.

A Kölcseyből elbocsátott egyik tanárral készült interjúnkat itt olvashatja: Palya Tamás: Rájöttem, nem tudok úgy élni, hogy ne tanítsak

A szervezők tervei szerint délután a Március 15. térden folytatódik a tiltakozás.

„A jelenlegi oktatási rendszer rohad"

Budapest mellett a legtöbb megyei jogú városban is sorfalat álltak reggel a közoktatásért aggódók, de a demonstrációk vidéken már egy nappal korábban elkezdődtek. Sokan vonultak utcára civilek és a pedagógus-szakszervezetek felhívására Egerben, Szegeden, Pécsett, Győrben, Szentesen és Hódmezővásárhelyen is.

A miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban ülősztrájkot tartanak a diákok. Nyilatkozatuk szerint „a jelenlegi oktatási rendszer rohad," a tanárhiány egyre növekedő probléma, az állami iskolák lepusztultak. A helyzetre a saját iskolájukból sorolnak példákat:

  • „ Matektanárunk, aki 18 évi középiskolai tanítás után lépett le idén, tavasszal még olimpikonokat nevelt, most pályakezdő informatikusként lényegesen többet keres, nem beszélve a munkahelye felszereltségéről.
  • Magyartanárunk most, tanév közben hagyta el a közoktatást.
  • Nyugdíjból hívnak vissza tanárokat.
  • Több tanárunk különböző szakmákat tanul, hogy a fizetését ki tudja egészíteni (Asztalosnak tanuló tanárunkból nem is egy van, de villanyszerelőről is tudunk.)
  • Azt írják, mindez kiegészül azzal a folyamatos bizonytalansággal, hogy a tanáraik vajon meddig tanítják majd őket, akár azért, mert engedetlenség miatt kirúghatják őket, vagy mert elhagyják a pályát, hogy el tudják tartani a családjaikat.

„Idén már megint mi visszük a fénymásoló papírt, azt hallottuk tanárainktól, hogy nem fizetik a tanulmányi versenyek útiköltségeit sem, a vacak ablakokon behúz az őszi hideg."

Azt írják, hogy ennek a diákok isszák meg a levét, és ezt nem nézik ölbe tett kézzel. Ezért a „Földesben 18-án nem lesz tanítás, akkor sem, ha még mindig vannak olyan tanárok, akik nem mernek, nem akarnak sztrájkolni".

Mint fogalmaznak, követeléseik országosan ismertek:

  • 1. Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről!
  • 2. Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását, az oktatási szereplők megfélemlítését! A kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Megbecsülést a pedagógusoknak!
  • 3. Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak!
  • 4. Felelős, hozzáértő oktatásirányítást! Önálló oktatási minisztériumot!
  • 5. Kisebb terhelést a diákoknak és a pedagógusoknak!
  • 6. Esélyteremtő, minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig!
  • 7. Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak!
  • 8. Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!
  • 9. Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban! Korszerű nemzeti alaptantervet! Szabad tankönyvválasztást!