Járvány ide vagy oda, úgy néz ki, hogy a Fidesz és a Mi Hazánk kampánytémaként használná az LMBTQ-kisebbségek jogait, pontosabban azok visszaszorítását, pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján, hosszabb távon kudarcra van ítélve ez a stratégia.
Még 2019 nyarán Boldog István, a Fidesz frakcióvezető-helyettese a Pride betiltását követelte a gyermekek érdekében. Azonos célokat jelentett be a Mi Hazánk párt is.
Nem sokkal később Boldog István bojkottot hirdetett a Coca-Cola termékei ellen, mert a #loveislove plakátkampányukat provokációnak tartotta. Ehhez kis késéssel csatlakozott a Mi Hazánk is egy akciósorozattal.
2020 őszén, már a járvány második hullámának elején Orbán Viktor a tusnádfürdői beszéd helyett hosszú cikkben vázolta fel a várható programját. Ebben kiemelte, hogy távol kell tartaniuk "a kiskorúaktól a genderideológiát és a szivárványos propagandát".
Ehhez kapcsolódóan: Orbán szerint már nem a nyugat vonzóPár nappal később a Mi Hazánk képviselője nyilvános sajtóeseményen ledarálta a Meseország mindenkié című mesekönyv egy példányát, mondván az „homoszexuális propaganda”.
Erre Orbán Viktor gyorsan megüzente a homoszexuálisoknak, hogy "hagyják békén a gyerekeinket", Gulyás Gergely miniszter pedig azt mondta, hogy kiskorúakat veszélyeztethet a könyv.
Ehhez kapcsolódóan: Meseország és az érzékenyítésNovemberben, veszélyhelyzeti jogkörében a Fidesz előterjesztette, alkotmányba írnák, hogy egy családban "az anya nő, az apa férfi" , gyermeket pedig csak házastársak fogadhassanak örökbe.
Ezt végül csak decemberben, két héttel Szájer József fideszes EP-képviselő szex- és kábítószerbotránya és lemondása után fogadta el a parlament.
Your browser doesn’t support HTML5
Idén januárban a volt VIII. kerületi fideszes polgármester, Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal foglalkozott a Meseország mindenkié könyvvel. Ők fogyasztóvédelmi okból kötelezték a kiadót, hogy jelezze, hogy a könyvben "a hagyományos nemi szerepektől eltérő viselkedésminta" is szerepel könyvben. A Mi Hazánk erre február elején akciót szervezett egy zárva lévő könyvesbolt elé, ahol ezt könyvet is árulták.
Nem lehet megfelelni, ha nem mondják el, hogy pontosan mit akarnak
Korábban nem kellett semmilyen műnél külön jelezni, ha a hagyományos nemi szerepektől eltérő viselkedés is szerepelt benne. Elég mondjuk a Kisvakondra, Süsüre, a Tévémacira vagy akár a Simpsonsra gondolni.
Gyakorlatilag lehetetlen is lenne igazodni ehhez az előíráshoz, hiszen a kormányhivatal nem adott definíciót az általuk kellően hagyományosnak ítélt nemi szerepekről. Ezen túl pedig még nincs elfogadott jelölési módja sem a kívánt új kategóriának.
Ha kampánytéma lesz, az rövid távon rossz lehet az érintetteknek, hosszú távon mindegy
Davoid Shor adattudós, Barack Obama 2012-es kampányának egyik fő közvélemény-kutatója és előrejelzője beszélt tavalyi interjújában hasonló témáról a politikai kampányok kapcsán.
Ő azt hozta fel, hogy az USA-ban a melegházasság elfogadása az 1980-as évek óta növekvőben van. Míg kezdetben csak a népesség negyede tartotta elfogadhatónak, lényegében folyamatosan magától nőtt az elfogadók aránya, ma pedig már bőven 60 százalék felett van.
Egy kivétel volt, amikor 2004-ben Bush elnök kampánytémává tette az azonos neműek házasságát, és bejelentette, hogy a házasság egy férfi és egy nő szövetsége. A hosszú távú trendet a kampánnyal se tudta megváltoztatni, de ha az embereknek muszáj volt összekötniük a párszimpátiájukat a melegházasság elítélésével, akkor rövid távon meg tudta növelni a kevésbé elfogadók arányát.
A nagy mintás, reprezentatív European Values Study alapján hasonló lehet a trend Magyarországon is. Pontosan a melegek örökbefogadásával kapcsolatos kérdés eddig kétszer szerepelt nálunk, a 2008-as és a 2017-es jelentésben.
De míg 2008-ban kevesebb 17 százaléknyi honfitársunk mondta azt, hogy abszolút vagy inkább egyetért azzal, hogy a meleg párok is fogadhassanak örökbe gyermekeket, 2017-ben már több mint 26 százaléknyi, miközben az ellenzők száma érdemben csökkent.
Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából.