Továbbra is veszteségesen üzemelnek a kis benzinkutak, ezen még a hónap végéig igényelhető állami támogatás sem segít. A kutasok arra panaszkodnak, hogy nem tudnak elég üzemanyagot rendelni. A Mol elismerte, hogy kevesebbet szállít, de a cég szerint nincsenek ellátási gondok, viszont a nagykereskedők kapitulálása miatt csak márciusban 125 új ügyfelük lett. Ezeket a kutakat is ki kell szolgálniuk üzemanyaggal.
„Megszűntek a március elején érzékelt anomáliák az üzemanyag-ellátásban, tény ugyanakkor, hogy nem minden benzinkút kap annyi üzemanyagot a nagykereskedőtől, mint amennyit rendelne” – mondta a Szabad Európának Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke. A szakember szerint a március elején tapasztalt ellátási gondok lényegében megszűntek, kilencven százalékban sikerült a piacon helyreállítani az ellátást.
Egri szerint sok mindentől függ, hogy ki mennyi üzemanyagot kap. Milyen a szerződése, mekkora a hitelkerete, fizetett-e előre a szállítmányért, tudott-e tartálykocsit küldeni. Miután a kormány 480 forintban maximálta a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát, sok cég egyszerűen leállította a tevékenységét.
Ehhez kapcsolódóan: A választások előtt egy hónappal mentőövet dobott a kis benzinkutaknak a kormányEltűntek a nagykereskedők
„Míg korában a Mol a benzinkutak hetven százalékának szállított, ma már szinte csak a hazai olajtársaság maradt az egyedüli nagykereskedő a piacon” – mondta Egri. Nem éri meg ugyanis világpiaci áron, vagyis drágábban megvenni az üzemanyagot és olcsóbban adni a kiskereskedőknek, így ezek a cégek egyszerűen abbahagyták a tevékenységüket.
Egri szerint most a Mol látja el az egész országot benzinnel és gázolajjal, viszont az új partnerekkel az olajtársaság olyan szerződést köt, amely alapján a benzinkutaknak kell tartálykocsit küldeniük a Mol töltőtelepére. Ez azt jelenti, hogy az ő költségük a szállítás, vagyis a 480 forintos literenkénti ár mellett ezt is meg kell fizetniük.
Egri Gábor szerint a húszforintos literenkénti ártámogatás jól jön a benzinkutaknak, de csak arra elég, hogy a veszteségeiket csökkentsék. „Segítség, mivel tudnak vele számolni, hiszen ismertek a tavalyi számok. Ennek köszönhetően életben maradhatnak a kis kutak, de az árstop nem megoldás. Ez csak egy rövid ideig fenntartható állami intézkedés” – tette hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: Van olyan benzinkút, ahol már a bankkártyás fizetés felfüggesztésén gondolkodtakElmondása szerint azoknak a kis benzinkutaknak, amelyek a „sűrű fillért keresik” meg az üzemanyagértékesítésen, és az értéklánc legvégén vannak, nincsenek tartalékaik, amihez nyúlhatnának.
„Nem tudnak az árrésen már faragni, és nincs évek alatt felhalmozott nyereségük, ami tartalékként szolgálhatna” – mondta. Egri Gábor szerint a mai napig minden egyes eladott literen veszteségük van. Az állami támogatás is csak enyhíti ezt.
A benzinkutasok abban bíznak, hogy haladnak majd az ukrán–orosz béketárgyalások, és ennek hatására csökkenésnek indul az olajár. „Az amerikai külügyminiszter sorra látogatja az öbölmenti országokat, előkészíti az iráni olajembargó feloldását. Az Iránnal kötendő megállapodás enyhíthetné az olajpiacon lévő nyomás, mivel Teherán szinte azonnal átvehetné az orosz olajexport felét” – mondta a szakember.
Ehhez kapcsolódóan: „Ez nem egy trafik” – Perre készülnek a kis benzinkutak a magyar állammal szembenNincs elég benzin
„Már mi is tíz literezünk” – mondta egy vidéki benzinkutas a Szabad Európának. Ezalatt azt értette, hogy tíz literben maximálta a nála tankolók kiszolgálását, vagyis ennél többet nem tölthetnek az autóba a hozzá betérő ügyfelek. A neve elhallgatását kérő kutas azt mondta, hogy sokkal kevesebb üzemanyagot kap a nagykereskedőtől, mint amennyit rendel, és az is bizonytalan, hogy mikor érkezik meg a tartálykocsi.
„Az általam leadott rendelés negyven százaléka érkezik meg a benzinkútra – tette hozzá. A kutas szerint hiába veszi meg 480 forintért az üzemanyagot, ugyanennyiért is kell továbbadnia, miközben a kútnak vannak költségei. – Ki kell fizetnem az alkalmazottakat, az energiaszámlát és minden egyéb állandó költséget. Én még most is veszteségesen üzemelek” – mondta.
Nagyon örült a kormány bejelentésének, miszerint húszforintos támogatást kapnak, de szerinte annyira bonyolult a támogatás igénylése, hogy kezd elmenni tőle a kedve. Ezt a támogatást a tavalyi év márciusi, áprilisi, májusi forgalom nyolcvan százalékáig lehet igénybe venni. „Arra jó lesz, hogy életben maradjunk” – tette hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: „A kutat nem adom, előbb gyújtom fel, mint hogy egy rohadék odajöjjön”„Jó ez a támogatási lehetőség, de most a legnagyobb gondunk az, hogy nem kapunk elég üzemanyagot” – mondta egy másik kisvállalkozó, aki a szlovák határ közelében üzemeltet benzinkutat. A nagykereskedő csak az éves mennyiség tíz százalékát szállítja ki, arányosítva, havi lebontásban. Ez azt jelenti, hogy ha 1,2 millió liter az éves szerződésmennyiség, akkor csak 120 ezer litert kap egy hónapban.
Nem hangzik rosszul az éves átlagos mennyiség, vannak viszont csendesebb hónapok, mint a november és a január, míg a március és az április viszonylag forgalmas, mert indulnak a szántóföldi munkák.
„Ilyenkor több üzemanyagot értékesítünk, többet is kellene kapnunk. Most kezdődnek a mezőgazdasági munkák, indul a kukorica vetése, kell az üzemanyag. A szlovák autósok pedig ugyanúgy átjárnak tankolni, ami persze érhető” – mondta. Szlovákiában 1,77 euró a benzin literje, ami 660 forintnak felel meg. A hazai 480 forintos ár miatt 180 forintot spórolnak egy liter üzemanyagon.
Még mindig veszteségesek a kutak
„480 forintért veszem, 480-ért adom, ha bankkártyával fizetnek, akkor öt-hat forintot bukok literenként az üzleten, és a szlovákok mind kártyával fizetnek. Persze nem haragszom rájuk, én is átmennék, ha ennyivel olcsóbban tudnék tankolni” – tette hozzá. A kutas emiatt kénytelen húsz literben maximálni az egyszerre kiadható mennyiséget.
„Nekünk viszonylag jó szerződésünk van, így még a hónap utolsó napján is rendelhetünk üzemanyagot” – mondta egy benzinkutas a Szabad Európának. A nagykereskedő az éves mennyiség 13 százalékát szállítja, de áprilistól már csak az éves átlagos mennyiség tíz százalékát vállalta.
„Az elmúlt hónapban rövidített nyitvatartással dolgoztunk, de épp hogy elég lett a benzin és a gázolaj. Áprilisban azonban már beindul a mezőgazdaság, necces, hogy mindenkit ki tudok szolgálni” – tette hozzá. A családi vállalkozásban működő benzinkút tulajdonosa folyamatosan termeli a mínuszt, felélte a tartalékát, szerencsére a kút üzletében rengetegféle dolgot árulnak, az valamennyire kompenzálja a kieső bevételt.
Mol: Nem mindenki annyit kap, amennyit szeretne
„Az elmúlt időszakban csökkent a tranzit- és pánikvásárlások száma. A határ menti Mol-töltőállomásoknál még mindig a normál forgalom többszörösét tapasztaljuk, az ország többi részén azonban már normalizálódik a helyzet, lényegében megszűntek az átmeneti ellátási problémák” – közölte a Mol a Szabad Európával.
Ehhez kapcsolódóan: Határ menti benzinkutas: „Normális ez, hogy a szlovákoknak adjuk a kedvezményt?”Az olajtársaság szerint csak márciusban 125 új viszonteladóval szerződtek. A Mol szerint azért, hogy biztosítani tudják az ország folyamatos és biztonságos ellátását, új partnereik esetében hétről hétre állapítják meg a számukra kiadható mennyiséget a keresleti viszonyok tükrében.
„Ezt a következő időszakra a megkötött szerződésben általuk előzetesen megadott igényük 66 százalékában állapítottuk meg” – közölte az olajtársaság. A Mol tehát megerősítette a Szabad Európának nyilatkozó kutasok elmondását, miszerint kevesebb üzemanyagot rendelhetnek, mint amennyit szeretnének. Az is kiderült, hogy a leszállított mennyiség nagyban függ az olajtársasággal kötött szerződéstől, sőt attól is, hogy valaki régi vagy új ügyfél.
„Folyamatosan elemezzük a piaci körülményeket és hetente finomhangoljuk az ellátási stratégiánkat: minél inkább közelít a kereslet a normális szinthez, annál több üzemanyagot tudunk adni a vásárlóinknak” – tette hozzá a Mol a Szabad Európának küldött válaszában.