Egyre komolyabb méreteket ölt a munkaerőhiány az állami vasúttársaságnál, a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók hónap végére kimeríthetik az éves túlórakeretüket. Az 57 ezer embert foglalkoztató MÁV-nál 4500 pozíció betöltetlen. A végtelenségig pedig törvény szerint sem lehet túlóráztatni a még meglévő dolgozókat.
Szeptember végére gondban lehet a MÁV, mivel mozdonyvezetői a teljes túlórakeretüket kimerítik addig – írja a Népszava.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke szerint a zavartalan működéshez szükséges munkakörök közül még a jegykezelők és a kocsivizsgálók is elérhetik a maximális túlórakeretüket.
Ezt követően még van egy utolsó lehetőség, hogy tovább túlóráztassák őket: egyéni megállapodásokkal és extra díjazás fejében további száz órával növelhető a keret.
De ez már teljesen a munkavállaló döntése. Ha nem akarnak tovább túlórázni, járatkimaradásokkal is számolhat az állami vasúttársaság. Korábban is volt már rá példa, hogy mozdonyvezető híján nem tudtak elindítani egyes járatokat.
Évek óta egyre súlyosbodó gond a MÁV-nál a munkaerőhiány, jelenleg az 57 ezer embert foglalkoztató vállalatnál 4500 pozíció betöltetlen.
A VSZ elnöke szerint is egyre nyílik a felvettek és a távozók közötti olló. Meleg János szerint eközben egyre lejjebb viszik a felvételi követelményeket, és egyre kevesebbet kérnek számon a vizsgákon, hogy valahogy pótolják a hiányzó munkaerőt.
Csakhogy így a színvonal is romlik, ezért fordulhat elő, hogy a tehervagon mellett áll meg a személyvonat, utasokkal együtt zárnak le egy kocsit, vagy mondjuk olyan hirtelen áll meg a vonat az állomáson, hogy az összes bőrönd az utasok nyakába borul.
A késések, a nem működő klíma és az egyéb kellemetlenségek okozta kényelmetlenségek okozta fogyasztói ingerültség viszont az utasokkal közvetlenül érintkező pénztárosokon, jegyvizsgálókon csapódik le.
„Tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat” – mondta a lapnak a VSZ elnöke.
Frissítés: A MÁV később a Telexnek válaszolt a felmerülő problémákra. Állításuk szerint a rendszerben tényleg kevés a tartalék, de mindezt inkább új dolgozók kiképzésével oldanák meg. Válaszuk szerint kétszáz óra feletti túlórát az érintett kollégáiknak csak 5,8 százaléka teljesített eddig, tehát nincsenek még teljesen a túlórakeretek határánál. Illetve a cikkben említett 4500 betöltetlen pozícióban a Volán üres állásai is benne vannak.