A kínai CATL egy olyan összeszerelő üzemet bérelne a lassan akkufővárossá váló Debrecenben, amelyet a beruházó sokáig be sem jelentett, pedig már folyamatban van az engedélyezési eljárása. Máshol gyártott cellákat szerelnének itt össze, úgy számolnak, hogy a BMW lehet a termékek egyik felvásárlója.
Január 5-én jelent meg a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal honlapján, hogy Debrecen Déli Gazdasági Övezetében, a CATL-akkumulátorgyár közelségében egy akkumulátor-összeszerelő üzemet épít az ipariingatlan-fejlesztéssel foglalkozó Inpark Szigma Kft.
A projekt megnevezésében egyáltalán nem szerepel az akkumulátor szó, hivatalosan az „elektromobilitást biztosító újratölthető energiatároló (ELBUE) modul összeszerelő üzem” nevet adták a beruházásnak. Nem csak az üzem nevében igyekeztek titkolni, hogy itt akkumulátorokkal fognak foglalkozni. A korábbi hasonló példáktól eltérően a beruházást eddig be sem jelentették, az Inpark csak azt követően adott ki egy sajtóközleményt – amelyet szerkesztőségünkhöz nem juttattak el –, miután a Debreciner előbb telefonon, majd e-mailben is érdeklődött a cégtől az akku-összeszerelővel kapcsolatban. Kérdéseinkre a cég nem válaszolt, amennyiben később megteszi, cikkünket frissítjük.
A kormányközeli KESMA-hálózathoz tartozó Hajdú Online cikke már úgy ír az üzemről, hogy azt a CATL hozza létre az Inparktól bérelt létesítményben. Az általuk hivatkozott közlemény szerint a csarnokot főként raktározásra használják majd, és csak kisebb részben történik összeszerelés.
Ehhez kapcsolódóan: Európa zöld fővárosa lenne a gazdaságát az autó- és akkumulátoriparra építő Debrecen
A BMW-nek szállítanának?
A kormányhivatal honlapján olvasható dokumentáció még egyáltalán nem tér ki arra, hogy a CATL bérelné a létesítményt. Ebben az olvasható, hogy a Debrecenben és környékén megvalósuló nagy volumenű elektromosautó-ipari beruházások (példaként a CATL-t és a BMW-t említik) egyrészt alapanyagot (akkumulátorcella), másrészt felvevőpiacot (elektromos autók akkupakkja) biztosítanak az üzem számára. „Ismerve a Déli Gazdásági Övezetbe betelepülő gazdasági szereplőket (pl. CATL-gyár), a fizikai közelség jó üzleti lehetőségnek kínálkozott a környezethasználó számára. Ebben a kedvező gazdasági környezetben döntött az Inpark Szigma Kft. úgy, hogy a rendelkezésére álló ingatlanon egy energiatárolómodul-összeszerelő üzemet valósít meg úgy, hogy az ingatlan fennmaradó része akár a tevékenység bővítésére, akár a raktározási tevékenységre is lehetőséget biztosítson” – írják.
Az anyag szerint az üzemben a termelést két összeszerelő sorban tervezik elindítani. Soronként a napi tervezett kapacitás 675 modul, a két sor együttes napi kapacitása így 1350 modul lesz. Mint írják, az éves termelés a munkanapok számának függvénye. „Ezt indulásként 252 napban, teljes kapacitásban 330 napban határozták meg. A teljes kapacitás elérése a termelés fokozatos növelésével érhető el” – olvasható a dokumentumban. A beruházást egy 43,7 hektáros területen hajtják végre.
Akkumulátorcellákból állítanak össze modulokat
A tevékenység leírásában közlik, hogy az épületben „energiatárolómodul-összeszerelési folyamat, raktározás, továbbá a hibás modulok szétszerelése” történik. Alapvetően a máshol gyártott, már kész akkumulátorcellákból szerelnek össze energiatároló modulokat, valamint jelentősen kisebb százalékban hibás modulok szétszerelésével is foglalkoznak a hiba meghatározása, definiálása és a cellamag mentése céljából.
„Fel kívánjuk hívni a figyelmet, hogy a szétszerelési tevékenység csak az üzemben összeszerelt, azonban az ellenőrzések alapján hibásnak minősülő modulok szétszerelésére vonatkozik! Külső forrásból származó hibás modulok szétszerelési céllal történő beszállítása nem fog történni” – hangsúlyozzák.
Arra is kitérnek, hogy az összeszerelési folyamat a máshol gyártott, már kész akkumulátorcellákból történő összeszerelést és a kész energiatároló modul tesztelését foglalja magában. „Az összeszerelési folyamat során meghatározott számú cellából és alkatrészből (elektromos mag, véglemez, hőszigetelő betét, szigetelő burkolat) álló modul készül. Az így kapott modulok akkupakká történő összeszerelést követően beépíthetők az elektromos járművekbe. Sem akkumulátorcella-gyártás, sem akkupakk-összeszerelés nem tervezett a fejlesztési területen” – írják.
Ehhez kapcsolódóan: Ez a migráns nem az a migráns – hónapok óta a vendégmunkások ügye kavarja fel a közéletet Debrecen környékén
Veszélyes anyagokat fognak kezelni
A cég a dokumentációban azt is jelezte, hogy az akkumulátorcellákat kezdetben távolabbi gyárakból szállítják be hozzájuk, majd a CATL-gyár megvalósulását követően közvetlen közelről is érkezhetnek. Közlésük szerint lítiumion-polimer újratölthető akkumulátorokat szerelnek össze, amelyekben a veszélyes összetevők a következők: kobalt-lítium-mangán-nikkel-oxid és lítium-hexafluor-foszfát.
Az üzemben három műszakos munkarend szerint évi 330 munkanappal tervezik a gyártást. 160 dolgozóval, valamint naponta negyven látogatóval (külső partnerek, szolgáltatók, hatósági ellenőrzés) számolnak.
Köz nélküli közmeghallgatás is lesz
A hatásvizsgálati eljárás keretében a kormányhivatal közmeghallgatást tart február 12-én reggel 8 és este 20 óra között. Egy 2023-as kormányrendeletet kihasználva az eseményt az érintettek személyes jelenléte nélkül tartják meg. Ez azt jelenti, hogy a hatóság kizárólag Cégkapun és Ügyfélkapun keresztül, valamint e-mailben várja a kérdéseket és észrevételeket a beruházással kapcsolatban.
Ehhez kapcsolódóan: Hamis illúziók és a magyar akkumulátorvalóság – Éltető Andrea válasza Kaderják Péternek