A Gázai övezetnek égetően szükséges segélyt szállító teherautók pénteken gördültek át először az újonnan épített amerikai mólón az ostromlott enklávéba, miközben a szárazföldön az izraeli határátlépési korlátozások és a heves harcok akadályozzák az élelmiszer- és egyéb készletek szállítását.
Ez az első szállítmány abban a műveletben, amelynek során amerikai katonai tisztviselők előrejelzése szerint akár napi 150 teherautó-rakomány is bejuthat Gázába, miközben Izrael a Hamász ellen hét hónapja folyó offenzíva részeként behatol az övezet déli részén fekvő Rafahba.
Washington, valamint segélyszervezetek arra figyelmeztetnek, hogy az úszó móló nem helyettesítheti a szárazföldi szállítást, amelynek révén az összes szükséges élelmiszer, víz és üzemanyag bejuthat Gázába. A háború előtt napi átlagban több mint ötszáz teherautó érkezett a területre.
A művelet sikerét továbbra is fegyveres támadások és logisztikai akadályok hátráltatják, valamint az, hogy a Hamász október 7-i támadása után bevezetett izraeli blokád miatt egyre nagyobb a hiány a segélyszállító autók futásához szükséges üzemanyagból. A fegyveresek októberben 1200 embert öltek meg, 250-et pedig túszul ejtettek a Dél-Izrael elleni támadásban. Helyi egészségügyi tisztviselők szerint az azóta folyó izraeli offenzíva több mint 35 ezer palesztint ölt meg Gázában, Ciszjordániában pedig további több százat.
Segélyszervezetek közölték, hogy Gáza déli részén kifogynak az élelmiszerből, és egyre kevesebb az üzemanyag, miközben az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynöksége és a Világélelmezési Program szerint Gáza északi részén már az éhínség az úr.
Ehhez kapcsolódóan: Megkezdi a tengeri híd építését Gázánál az amerikai hadsereg
A katonák csütörtökön fejezték be az úszó móló építését. Az amerikai hadsereg központi parancsnokságának beszámolója szerint az első segélyszállítmány péntek reggel 9 órakor ért át Gázába. Hozzátették, hogy egyetlen amerikai katona sem lépett partra a művelet során.
„Ez a most folyó többnemzetiségű erőfeszítés azt szolgálja, hogy további segélyekhez jussanak a gázai palesztin civilek egy teljesen humanitárius jellegű tengeri folyosón keresztül” – közölte a parancsnokság.
Az ENSZ szerint a szárazföldi üzemanyag-szállítások leálltak, ami rendkívül megnehezíti a segélyek eljuttatását Gáza lakosaihoz.
„Óriási szükségünk van üzemanyagra – mondta Farhan Haq, az ENSZ szóvivője. – Nem számít, hogyan érkezik a segély, akár tengeren, akár szárazföldön, üzemanyag nélkül nem jut el az emberekhez.”
Sabrina Singh, a Pentagon szóvivője elmondta, hogy az üzemanyag-szállítás kérdése minden amerikai–izraeli megbeszélésen felmerül. A terv az, hogy lassan kezdik és idővel felpörgetik a tengeri útvonalon a szállítást, és közben kiküszöbölik a rendszer hibáit.
Izrael attól fél, hogy a Hamász használná fel az üzemanyagot a háborúban, de azt állítja, hogy nem korlátozza a humanitárius segélyek bejutását. Az ENSZ-t okolja a Gázába érkező javak elosztásának csúszásáért. Az Egyesült Államok nyomására Izrael két átkelőt nyitott a segélyszállításokhoz a Gázai övezet súlyos csapásokat elszenvedő északi része felé az elmúlt hetekben.
Izrael szerint a Hamász támadássorozata zavarta meg a fő átkelőnél, Kerem Shalomnál a segélyszállításokat. Az ENSZ szerint a harcok, az izraeli támadások és a kaotikus biztonsági helyzet akadályozta a szállítást. Izraelben heves tiltakozások voltak, ezek is zavart okoztak a segélyezésben.
Izrael a közelmúltban elfoglalta az Egyiptommal közös, kulcsfontosságú rafahi határátkelőt a Hamász elleni támadás során, és ez aggodalmat keltett a civilek biztonságával kapcsolatban, miközben elvágta a Gázai övezettől a segélyek fő kapuját.
Joe Biden amerikai elnök rendelte el a mólóprojektet, amely várhatóan 320 millió dollárba kerül. A segélyszállítmányok az izraeliek által Gáza városától délnyugatra épített kikötőbe kerülnek, és a segélycsoportok osztják szét.
Amerikai tisztviselők szerint az első szállítmányban összesen ötszáz tonna segély volt. Az Egyesült Államok szorosan egyeztetett Izraellel a hajók és a tengerparton dolgozó személyzet védelme érdekében.
De továbbra is maradtak kérdések az élelmiszert szétosztó segélyszervezetek dolgozóinak biztonságát illetően – mondta Sonali Korde, az elosztást segítő USAID Humanitárius Segítségnyújtási Iroda vezetőjének asszisztense.
„Nagyon bizonytalan a működési környezet”, a segélyszervezetek továbbra is nehezen kapnak engedélyt tervezett gázai útjaikhoz – tette hozzá.
Ez az aggodalom múlt hónapban vált kézzelfoghatóvá, amikor izraeli légicsapás végzett a World Central Kitchen hét segélymunkásával, akiknek az útvonaláról korábban egyeztettek izraeli tisztviselőkkel. A csoport tengeri úton is hozott segélyt.
Biden világossá tette, hogy az amerikai erők nem lépnek gázai földre, ezért harmadik országbeli vállalkozók vezetik majd partra a teherautókat.
Az izraeli erők felelősek a parton a biztonságért, de a közelben van az amerikai haditengerészet két hadihajója is, amelyek megvédhetik az amerikai csapatokat és a többieket.
A tengeri útvonalon szállítandó segélyeket Cipruson gyűjtik össze és ellenőrzik, majd hajókra rakják, és elviszik a mintegy 320 kilométerre a gázai partok mellett lebegő nagy mólóhoz. Ott a raklapokat áthelyezik a teherautókra, amelyek felhajtanak a hadsereg hajóira, és a mólótól a parttal horgonnyal összekötött úszó hídra szállítják. Miután a teherautók leteszik a segélyt, visszatérnek a hajókhoz.