Megszereztük a jegyzőkönyvet: tízpontos hibalistát írt a MÁV Mészáros Lőrinc cégének

A Szeged–Röszke vasútvonal egyik szakasza

A birtokunkba jutott dokumentum szerint a V-Híd úgy jelentette készre a vonal biztosítóberendezését, hogy „a MÁV vizsgáló kollégái korlátozottan fértek hozzá”, így nem tudták megfelelő módon megvizsgálni.

„Normál ügymenetben idén már nem lehet átadni a Szeged–Röszke vasútvonalat” – kommentálta egy szakmai forrásunk, amikor megmutattuk neki a beruházásról készített és birtokunkba jutott MÁV-jelentést. Véleményét megerősítette egy másik, a felújítás részleteire rálátó informátorunk.

Még október 18-án írtuk meg, hogy hiába jelentette be korábban Szijjártó Péter külügyminiszter, nem adják át október 23-án a Belgrád–Budapest vasútvonal részeként készülő Szeged–Röszke vasútvonalat, mert a kivitelező V-Híd Zrt. nem készült el időben a munkálatokkal. Akkor azt írtuk, a csúszásnak két oka lehet: egyrészt a cég nem kapott időben engedélyt a beszerelni tervezett cseh forgalmi biztosítóberendezésre, másrészt nyáron egy a MÁV-val kialakult vita miatt hetekig állt a munka, a V-Híd ugyanis egyszerűen levonult az építkezésről.

Sötét(üzem)ben tapogatózva

Akkori reagálásában a MÁV „határozottan cáfolta”, hogy bármi probléma merült volna fel a biztosítóberendezés engedélyeztetésével kapcsolatban (azt írták, a nyári leállás miatt csúszik az átadás), egy, a Szabad Európa birtokába jutott jegyzőkönyv szerint mégis ez lehet az egyik ok.

Ehhez kapcsolódóan: A vonal szerb oldalán már minden készen áll.

A Röszke állomás távközlési próbaüzem és a biztosítóberendezési sötétüzem elmaradásának összefoglalója címet viselő dokumentumban ugyanis többek között ez szerepel már az elején a biztosítóberendezésekkel kapcsolatban: „A berendezések műszaki készültségi szintje alapján a berendezések próbaüzeme, illetve sötétüzeme nem volt megkezdhető, 2023. 10. 17-én üzemengedély nem került kiadásra.”

(A sötétüzem azt jelenti, hogy egyszerre szimulálják minden berendezés működését úgy, hogy az közben nem befolyásolja a tényleges vasúti forgalmat. A próbaüzem során egy-egy részfunkció működését tesztelik éles körülmények között – a szerk.)

A jegyzőkönyv egyébként tíz pontban foglalja össze, hogy a MÁV szakemberei milyen hiányosságokat találtak, ami miatt úgy döntöttek, ezúttal ők vonulnak le az építkezésről, amíg ki nem küszöböli a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd ezeket. Megemlítik többek között, hogy a tervezett átadás előtt egy héttel, október 17-én még nem volt kész a röszkei állomáson sem a vizuális utastájékoztató rendszer, sem a hangosbemondó, illetve az állomás diszpécserrendszere sem működött.

Alaphelyzetben

Horgos és Röszke között nem készült el a rádiós kommunikáció, így a két állomás forgalmi szolgálattevője nem tudott kommunikálni. Az említett biztosítóberendezés hiányosságai miatt „a sötétüzem a vonali sorompók vonatkozásában sem kezdődött meg (…) a sorompóberendezés még mindig csak az alaphelyzeteket tudta kezelni”.

A berendezést működtető szoftver a helyszínen egyszerűen más volt, mint amit a V-Híd korábban a MÁV szakembereinek megmutatott, a változások okairól nem történt teljes körű tájékoztatás. Ráadásul a V-Híd részéről „folyamatos munkavégzés és szoftvermódosítás folyt a helyszínen az üzemeltetői vizsgálat időszakában is. A MÁV vizsgáló kollégái korlátozottan fértek hozzá a berendezéshez a készre jelentést követően, ezért a vizsgálatokat nem tudták befejezni hétvégi és éjszakai munkavégzés mellett sem.”

Ehhez kapcsolódóan: És akkor Mészáros Lőrinc vasúti építkezésén kihagyták a vasbetonból a vasat.

Ráadásul a jegyzőkönyv szerint a V-Híd a saját maga által telepíteni kívánt cseh biztosítóberendezést „idő hiányában nem tudta levizsgálni”, ennek ellenére készre jelentette, de az erről szóló dokumentum „nem tartalmazott gyártói és vállalkozói nyilatkozatokat sem, hogy a berendezést levizsgálta, és az rendeltetésszerű használatra, üzemeltetésre alkalmas”. A berendezés áramellátásával kapcsolatban „dokumentációs és műszaki hiányosság áll fenn”.

Talán jövőre vagy…

A MÁV szerint a berendezést üzemeltető vasutasok, rendszergazdák oktatása sem történt még meg, és „számos műszaki és dokumentációbeli hiányosság áll fenn jelenleg is”. Emiatt egyelőre marad a vonalon a legegyszerűbb, kézzel végzett „helyszíni váltóállítás”, és „maradnak az egyéb, jelenleg is fennálló forgalomszabályozási előírások” – utóbbi praktikusan azt jelenti, hogy továbbra is csak tehervonatok közlekedhetnek.

A jelentés készítője a fentiek miatt úgy nyilatkozott, hogy csak „november 3-án lehet egyáltalán megtippelni felelősséggel”, hogy mikor indulhat el a személyforgalom. A jelentést megismerő szakmai forrásaink szerint ennyi hiányosság kijavítása azt jelenti, hogy reálisan csak 2024 első negyedévében lehetne kész a Szeged–Röszke vasútvonal, ugyanakkor úgy nyilatkoztak, információik vannak arról, hogy „a V-Híd nyomást gyakorolhat a MÁV-ra és az Építési és Közlekedési Minisztériumra, hogy még novemberben fogadják el a szakasz készre jelentését, és megindulhasson a forgalom”.