A Ryanair nemcsak hogy egyből továbbhárította a kivetett különadót, hanem erről külön tájékoztatta is a fogyasztóit. Ez utóbbi szokatlan Magyarországon, a kormány egyből ugrott is rá. Most a fővárosi kormányhivatalnak kell majd ellenőriznie, hogy a Ryanair emelhet-e árat.
Emelhet-e árat egy cég, ha megnőttek a költségei? Valami ilyesmit fog ellenőrizni a fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi eljárásában a Ryanairnél Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter felhívására.
Ehhez kapcsolódóan: Ön tudja, hogy melyik minisztérium mit fog csinálni?Az ügy háttere röviden, hogy a kormány mostani megszorítócsomagjában egyes iparágakra új adókat vetett ki, köztük a repjegyeket is megadóztatták. Viszont a kormány azt is bejelentette, hogy a cégek a megemelkedett költségeiket nem fogják áthárítani a fogyasztókra, mert az ellen majd „fellép” a kormány.
A Ryanair fapados légitársaságot ez nem rettentette meg különösebben, azonnal kiszámlázta az ügyfeleknek
a 3900 forintos jegyenkénti különadót az európai járatok utasainak. A különadó azonnali áthárítása nem ismeretlen vagy ritka jelenség önmagában, a Ryanair viszont ennél is továbbment.
Külön el is magyarázták a drágulás okát
Az ír diszkont légitársaság nem csöndben emelt árat, ahogy a magyarországi különadóztatott cégek tették eddig, hanem külön levélben hívta fel a drágulás okára vásárlói figyelmét.
A lépés nem volt igazán váratlan, a Ryanair „több mint ostobaságnak” titulálta a különadót a bejelentés után.
„Ez az indokolatlan adó káros hatással lesz a légi közlekedésre – amely az elmúlt két évben így is nagy veszteséget termelt – a magyar turizmusra és a gazdaságra. Ez a rosszul időzített és meggondolatlan adó, amely megmagyarázhatatlan módon a veszteséges légi közlekedési iparágat a rendkívül nyereséges olaj- és energiaipari vállalatokhoz hasonlítja, azonnal versenyképtelenné és kevésbé vonzóvá tette Magyarországot a légitársaságok és a turisták számára” – közölte a cég közleményben.
A Ryanairnél azt is kiemelték, hogy más európai országok a világjárvány lecsengésével pont hogy csökkentik a repülőtéri költségeket a forgalom visszatérése és a munkahelyek megőrzése érdekében.
Viszont amíg egy céges közlemény kevesekhez jut el, addig a drágulást jelző értesítésre valószínűleg a legtöbb érintett felfigyelt a nyaralási szezon előtt.
Fő hazai versenytársuk, a Wizz Air nem reklámozta, hogy ők is áthárítanák az adót, de a HVG kérdésére azt hangsúlyozták, hogy az új adó után árat emelhetnek. „Az utasonként számított adó bevezetése magasabb viteldíjakat jelentene egy olyan szektorban, amely két éve veszteséges, ennek a vitatása a legalapvetőbb közgazdasági elemzésekkel is szembemegy” – válaszolta Robert Carey, a Wizz Air elnöke.
Szokatlan eljárás indul
A kormány egyelőre csak a Ryanair levelére reagált, náluk
Nagy Márton miniszter elfogadhatatlannak tartja az adó áthárítását az ügyfelekre.
Ezért a miniszter fogyasztóvédelmi vizsgálatot kért a kormányhivataloktól. Azt szeretné elérni, hogy valahogy akadályozzák meg, hogy a Ryanair árat emelhessen az új adó miatt.
A fővárosi kormányhivatal pénteken be is jelentette, hogy azonnali fogyasztóvédelmi eljárást indítottak a Ryanair ellen – írta a Telex. Azt vizsgálnák, hogy a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat-e az áremeléssel.
A vizsgálat eredménye jogi és közgazdasági szempontból is érdekes lesz. A Ryanair szerződési feltételei külön említik az ilyen új adók áthárításának megoldását a cégnél, és ennek megfelelően emelték az árakat.
Ha a magyar állam ennek ellenére meg kívánná mondani, hogy mikor mennyi lehet szerintük a maximális ára egy Ryanair-alapjegynek mondjuk egy Budapest–Barcelona-járaton, az beláthatatlanul sok új problémát vetne fel.