A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre. A közbeszerzési értesítőben már meg is jelent a döntés. A koncesszióért felelős miniszter, Rogán Antal azt mondta, hogy a meglévő autópályák állami tulajdonban maradnak, ahogy az újonnan építettek is. A hatóságon belül működő Koncessziós Tanács előnytelensége miatt javasolja a kormánynak az M5-ös és az M6-os autópálya 2010 előtt kötött koncessziós szerződéseinek felülvizsgálatát.
Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter egy háttérbeszélgetésen a projekt pénzügyi modelljéről azt mondta, hogy az állam rendelkezésre állási díjat fizet, 35 év alatt fizeti ki a karbantartás-építés teljes összegét. A koncesszornak saját költségére kell felvennie a projekt megvalósításához szükséges hitelt. Ismertette, hogy az állam által beszedett útdíjaknak fedezniük kell 35 év alatt a teljes rendelkezésre állást.
Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc céges érdekeltségei is jelentkeztek az autópálya-koncesszióraRogán Antal szerint az eljárás mindenben megfelel az uniós előírásoknak, egységes kiírás vonatkozik az új szakaszok építésére és karbantartásra. Az üzemeltetés-fenntartás a koncessziós időszak teljes 35 évében 1044 kilométer szakaszon valósul meg a szerződés szerint, valamennyi útszakasz munkálatai a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokhoz tartozik.
A koncessziós eljárás szerint
- 2032-ig 317 kilométer új út épül,
- a koncesszió első tíz évében 265 kilométer hosszan sávbővítések is lesznek.
Utóbbiakra példaként Rogán Antal az M1-es bicskei, komáromi, tatabányai, illetve az M7-es székesfehérvári, balatonvilágosi szakaszait, az M3-as gödöllői, baki, gyöngyösi, hatvani, kerekharaszti részeit, az M3-ason a keleti határig terjedő szakaszt és az M85-ös egyes részeit említette.
A Portfolio idézi Rogán Antalt, aki szerint ha az állam valósította volna meg az útépítéseket tíz év alatt, az jelentős államadósság-növekedést eredményezett volna, amit a kormány szerette volna elkerülni.
A Portfolio gazdasági hírportál emlékeztet arra, hogy három ajánlattevő volt. A Strabag–Colas-konzorcium Rogán Antal szerint azért esett ki, mert jogi problémájuk akadt, Ausztriában versenyhatósági eljárás indult ellenük. Végül két végleges ajánlat érkezett: a Dömper Kft. és a Themis magántőkealap vezette konzorcium, amely végül megnyerte a pályázatot.
A koncessziós szerződés szerint a koncesszornak fizetendő rendelkezésre állási díj (rád) összege egy évre és egy kilométerre vetítve 96,2 millió forint.
A Portfolio tudósítása szerint Rogán Antal azt mondta, megérti, hogy a végén mindenki elkezdi Mészáros Lőrinc és Szíjj László nevét említeni, de örvendetesnek tartja, hogy a nyertes cégek képesek voltak felnőni addig, hogy egy ilyen koncessziós eljárásban versenytársai legyenek, sőt le is győzzék a Strabagot vagy a Colast.
Ehhez kapcsolódóan: Jogerős: a kormány nem titkolhatja, hogy mi alapján döntött a 35 éves sztrádakoncesszió mellettCsekő Zsolt, a Nemzeti Koncessziós Iroda elnöke közölte, hogy a tíznapos szerződéskötési moratórium után írják alá a megállapodást a nyertessel. A döntés érinti a Magyar Közút karbantartó feladatait és üzletágát, a nyertes pályázó köteles megvásárolni a cég e részlegét és eszközeit.
Felülvizsgálják a korábbi koncessziós szerződéseket
A háttérbeszélgetésen Biró Marcell, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke azt mondta, hogy a Koncessziós Tanács értékelte az 1994 és 2008 között kötött koncessziós szerződéseket, és arra jutott, hogy pénzügyi modelljeik nem felelnek meg a nemzetközi gyakorlatnak, az állam számára kedvezőtlen rendelkezések pedig komoly terhet rónak a költségvetésre.
A Koncessziós Tanács ezért javasolja a kormánynak az M5-ös és az M6-os autópálya esetében a koncessziós szerződések egyes részeinek újratárgyalását.