A Google-nek, a Facebooknak, a TikToknak és a többi hasonló vállalatnak is eleget kell majd tennie európai működése során az új előírásoknak, amelyek az eddigi legjelentősebb kísérletet jelentik az online tér megtisztítására.
A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) első szakasza már ezen a héten hatályba lép, ez része az Európai Unió azon törekvéseinek, amelyek keretében szabályozni kívánják a technológiai óriáscégek működését.
A DSA-ban foglalt szabályok péntektől lesznek érvényesek a különböző közösségi platformokra nézve. A blokk célja a felhasználók biztonságának garantálása az interneten, a káros (illegális vagy az érintett vállalatok szolgáltatási szerződését megsértő) tartalmak terjedésének megállítása, emellett fontosnak tartják az alapvető jogok, például a magánélethez való jog vagy a szólásszabadság megóvását is.
Egyes platformok a kilátásba helyezett több milliárd eurós pénzbírságra tekintettel már eszközöltek is bizonyos változtatásokat működésükben.
Mely platformok érintettek?
Eddig tizenkilenc cég érintett. Ezek között nyolc közösségimédia-platform van: a Facebook, a TikTok, a Twitter, a YouTube, az Instagram, a LinkedIn, a Pinterest és a Snapchat.
Ezeken kívül van még öt online piactér: az Amazon, a Booking.com, a kínai Alibaba és AliExpress, illetve a német Zalando.
Továbbá érintett a Google Play és az Apple App Store-ja, a Google és a Microsoft keresője, a Wikipedia és a Google Maps is.
Ehhez kapcsolódóan: Hasonló és eltérő gondok a Facebook és a TikTok szigorodó szabályozása mögött
Mi van a többi online vállalattal?
A DSA legmagasabb szintű szabályozása azokra a felületekre fog vonatkozni, amelyek legalább 45 millió felhasználóval rendelkeznek, ami a közösség lakosságának tíz százaléka. Az EU-s lista a platformok által közölt adatokon alapul.
Brüsszeli bennfentesek ugyanakkor rámutattak, hogy több más vállalatnak is helye lenne a listán, például az eBaynek, az Airbnbnek, a Netflixnek, sőt a Pornhubnak is. A jegyzék még nem végleges.
Végül viszont minden egyes, Európában digitális szolgáltatásokat nyújtó cégnek a DSA hatálya alatt kell majd működnie. A kisebb szereplőkre enyhébb kötelezettségek vonatkoznak, és további hat hónapjuk van arra, hogy megfeleljenek az új előírásoknak.
A Meta a szabályozás bizonytalanságát emlegetve nem indította még el az EU-ban a Twitter riválisának szánt platformját, a Threadset.
Ehhez kapcsolódóan: Miért tekint nemzetbiztonsági veszélyként a TikTokra az Egyesült Államok?
Mi változik?
A platformok dolgoznak azon, hogy az európai felhasználók az eddiginél kevesebb illegális tartalommal találkozzanak, illetve könnyebb legyen a nem megfelelő tartalmak jelentése, amelyeket gyorsabban is kell majd törölniük.
Az Amazon új csatornát indított a feltételezett illegális termékek bejelentésére, és több információt ad a harmadik félnek számító kereskedőkről.
A TikTok „további bejelentési lehetőséget” biztosított felhasználói számára az általuk szabálysértőnek tartott tartalmakat, így a hirdetéseket illetően is. Például olyan különböző kategóriák fognak szolgálni a probléma azonosítására, mint a gyűlöletbeszéd, a zaklatás, az öngyilkosság, a félretájékoztatás és a csalás.
Ezt követően „moderátorok és jogi specialisták csapata” fog dönteni arról, hogy a kifogásolt tartalmak valóban törvénytelenek-e, sértik-e a felhasználási feltételeket, ezért el kell-e távolítani – közölte a vállalat anyacége, a kínai ByteDance.
A TikTok arról számolt be, hogy a törlésről és okáról minden esetben tájékoztatni fogják mind a feltöltőt, mind a bejelentőt, és fellebbezés is benyújtható lesz a határozat ellen.
Ehhez kapcsolódóan: Azonnal töröljék a terrorista tartalmakat ‒ kötelezi az EU a közösségi oldalakat
A platform felhasználói ezentúl kikapcsolhatják majd azt a funkciót, amely a korábban már megnézett videók alapján ajánlj újakat. Ez a rendszer a vádak szerint egyre extrémebb posztokhoz vezet. A személyre szabott ajánlások deaktiválásával a TikTok az európai felhasználóknak ehelyett a világban és a térségükben népszerű tartalmakat fog javasolni.
A DSA alapján védett csoportokat, például gyerekeket tilos lesz reklámokkal célozni a platformokon.
A Snapchat bejelentette, hogy a hirdetők nem szabhatják majd személyre a hirdetéseiket a 18 év alatti korcsoport számára, a felnőtt felhasználóknak pedig átláthatóbbá és irányíthatóbbá teszik, hogy milyen hirdetések jelennek meg náluk.
Hasonló módosításokot hozott a TikTok is. 13 és 17 év közötti felhasználói nem kaphatnak mostantól olyan reklámokat, amelyeket a platformon folytatott tevékenységük alapján targetáltak.
Ehhez kapcsolódóan: Magyarország az orosz dezinformációs tevékenység kiemelt célpontja
Van-e tiltakozás az előírások ellen?
A Zalando bírósághoz fordult, amiért felkerült a legnagyobb platformok DSA-listájára. A német vállalat álláspontja szerint tisztességtelen bánásmódban részesült.
Ettől függetlenül a cég megkezdte a kifogásolt tartalmak megjelölésére vonatkozó rendszer felállítását, noha kicsi az esély arra, hogy az ember a ruhák, táskák és cipők gondosan átfésült kollekciói között illegális tartalommal találkozzon.
Aurélie Caulier, a Zalando egyik vezetője leszögezte, hogy támogatják a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletet. „Ez sok pozitív változást fog hozni a felhasználók számára. A Zalandón azonban általában nem áll fenn rendszerszintű kockázat, ezért nem gondoljuk, hogy ebbe a kategóriába tartozunk” – fogalmazott.
Hasonló panaszt nyújtott be az Amazon is az Európai Unió Bíróságán.
Ehhez kapcsolódóan: Közösségimédia-tilalom gyerekeknek – egyes amerikai szenátorok szerint ez a megoldás
Mi történik, ha egy vállalat nem tesz eleget a szabályoknak?
Az illetékesek arra figyelmeztették az érintett vállalatokat, hogy jogsértés esetén akár teljes bevételük hat százalékát is kiszabhatják pénzbüntetésként (ami eurómilliárdokat jelenthet), vagy akár kitilthatják őket az EU-ból. Senkinek nem kell azonban azonnali bírságra számítania egyes szabálysértések miatt, például azért, mert nem távolítanak el időben egy gyűlöletbeszédet tartalmazó videót.
A DSA inkább arra összpontosít, hogy a techóriásoknál biztosítottak legyenek a megfelelő eljárások az ajánlásaik alapjául szolgáló algoritmusok jelentette ártalmak csökkentéséhez. Lényegében lehetővé kell tenniük az Európai Bizottság szakértői számára ezen algoritmusok vizsgálatát.
„Az EU-t aggasztja egyfelől a felhasználói viselkedés, így a zaklatás és az illegális tartalmak terjesztése, de az is, ahogy a platformok működnek és hozzájárulnak a negatív hatásokhoz” – hangsúlyozta Sally Broughton Micova, a University of East Anglia docense.
Az új előírások értelmében a legnagyobb oldalaknak azonosítaniuk, majd értékelniük kell az esetleges rendszerszintű kockázatokat. Ennek augusztus végére le kell zárulnia, az eredményeket egy független testület fogja kielemezni.
Ez lesz a tervek szerint a legfőbb eszköze annak, hogy igazolják a szabályozás betartását, bár az EU-t többen is kritizálták amiatt, mert nem közölt részleteket az eljárás működéséről.
Mi lesz a világ többi részével?
Az európai előírások világszinten is éreztethetik hatásukat. A Wikipedia által elvégzett módosítások például globálisan érvényesek lesznek, nem csak a kontinensen.
Broughton Micova kiemelte, hogy a vállalatok számára nehéz lesz a DSA miatti módosításokat kizárólag Európára korlátozni, a digitális hirdetési hálózatok nem elszigetelten működnek, és egyes influenszerek is globális közönséget érhetnek el.