Új közbeszerzési kiírásról, régi és újabb környezeti engedélyről jöttek hírek az elmúlt hónapokban a Fertő tavi beruházás kapcsán. A sokmilliárdos állami projektet a helyiek, civil szervezetek, szakértők és az UNESCO is kifogásolta, mert környezetrombolónak tartják. A Szabad Európa podcastjában az ügyben leginkább aktív két civil szervezet, a Greenpeace Magyarország és a Fertő Tó Barátai Egyesület képviselőit kérdeztük a beruházás jelenlegi helyzetéről. A beszélgetésre szerettük volna elhívni a beruházásért tavaly január óta felelős Építési és Közlekedési Minisztérium vezetőjét, Lázár Jánost is, de „nem kívánt élni a lehetőséggel”, és tájékoztatást sem adott a projektről.
A Greenpeace és a Fertő Tó Barátai Egyesület képviselőjével, Rodics Katalinnal és Kun Zoltánnal beszélgettünk arról is, hogy milyen károkat okozott eddig az, ami megvalósult a hatalmas tóparti beruházásból, és hogy miért lenne szerintük káros, ha megépítenék az eredeti tervek szerinti teljes projektet. Interjúalanyaink szerint igenis lehetne a területet úgy fejleszteni, hogy az a védett természetnek, a helyi lakóknak és a turistáknak is jó legyen.
A podcastból kiderül, hogy több per van folyamatban az ügyben, és hogy bíróság döntött arról, hogy bár a védett vízi élőlényeket zavarja, elpusztítja a kotrógépek működése, a munkagépek mégis egész éven át dolgozhatnak.
A beszélgetést itt tudja meghallhatni:
Your browser doesn’t support HTML5
Tavaly az ENSZ kulturális és oktatási szervezete, az UNESCO küldöttei meglátogatták a Fertő tavi beruházást, és figyelmeztették az osztrák és a magyar kormány képviselőit a világörökségi listán is szereplő helyszín miatt.
Ehhez kapcsolódóan: Teljes irányváltást ígért a kormány a Fertő tavi beruházás kapcsán az UNESCO-val tartott egyeztetésen
Mint erről akkor a Szabad Európa is beszámolt, az egyeztetésen a nemzetközi szervezettel a magyar kormány sok mindent megígért a beruházással kapcsolatban. Ennek ellenére az újabb környezetvédelmi engedélyt egy jóval az UNESCO-val történő, 2023. októberi egyeztetés előtt készült terv alapján adták ki.
Az eredeti tervekhez képest valamennyivel kisebb méretű beruházásra meghirdetett ajánlattételi felhívás érvénytelen lett, mert csak egyetlen cég jelentkezett a közbeszerzési kiírásra.
A beruházásért 2023-tól felelős építési tárca vezetője, Lázár János legutóbb tavaly nyáron, a soproni polgármesterrel közös videójában beszélt arról, hogy egyelőre a projekt egy részét tervezik befejezni (a már elkészült vitorláskikötőn kívül a strandot, a hajókikötőt és a kiszolgálóépületeket, ökocentrumot), de nem adják fel az eredeti nagy tervek későbbi megvalósítását sem.