Moldova újszerű megközelítést alkalmaz a koronavírus elleni oltási kampányában: a humort. Pontosabban a fekete humort. Az egyik, az egészségügyi minisztérium által szponzorált videó szerint a moldovaiaknak nem kell aggódniuk a vírus miatt, mivel Chisinauban "van Európa legnagyobb temetője". Mivel a lakosságnak csak mintegy 35 százaléka kért oltást, nagy szükség van a vakcinanépszerűsítésére.
A volt szovjet köztársaság, Moldova újszerű megközelítéssel állt elő miután a pandémia több mint 350 000 embert fertőzött meg és csaknem 9000 ember halálát okozta a 3,1 millió lakosú országban.
Az egészségügyi tisztviselők fekete humorral és popzenével igyekeznek ráijeszteni azokra az emberekre, akik nincsenek beoltva, vagy egyszerűen nem aggódnak a vírus miatt. A legújabb kampány egyik videójában például elhangzik: "Ne aggódj! Nálunk van Európa legnagyobb temetője".
Az Egészségügyi Világszervezet által támogatott szokatlan kormányzati figyelemfelkeltő kampány célja, hogy a Kelet-Európában elterjedt dezinformációval és oltásszkepticizmussal szembe szállva népszerűsítse a védőoltást.
A legnagyobb figyelmet egy alig egyperces video kapta, amely horrorral vegyíti a humort. A népszerű moldovai színész, Emilian Cretu, akinek közel 500 ezer követője van az Instagramon, egy orvost, egy beteget és egy temetkezési vállalkozót alakít.
"Ne aggódjanak, emberek!"
Különböző szerepeiben azt mondja a nézőknek, hogy "nem kell aggódni" a vírus miatt, valójában fordított pszichológiát alkalmazva.
"Több mint 7000 moldovai halt meg a COVID-19-ben. Vannak új, sokkal fertőzőbb és agresszívebb törzsek, de nem kell aggódniuk" - kezdi vöröses parókában, és egy csontporcelán csészéből kortyol, amelyet egy csészealjra helyez. Ekkor egy sírásó jelenik meg egy lapáttal a hatalmas, nemrég ásott sír tetején.
"A klasszikus érvek már nem működnek, az emberek már nem fogékonyak, elfáradtak. Felmerült az ötlet, hogy lépjünk ki a komfortzónánkból" - mondta a Szabad Európának Valeriu Pasa, civil aktivista, a Watchdog agytröszt tagja.
A fekete humor a helyi kultúra része
"A fekete humor a mi régiónk része, arról szól, hogy nevetünk és sírunk egy-egy helyzeten. A video passzol a régió mentalitásához" - magyarázta. "Elgondolkodtat. Nevetsz, aztán megijedsz".
A koronavírus súlyosan érintette az elszegényedett országot, amely Ukrajna és az EU-tag Románia között fekszik.
Amióta március 2-án hivatalosan megkezdte az oltási kampányt, Moldova a Romániából, az Egyesült Arab Emírségekből, Oroszországból és Kínából érkező oltóanyag-adományokra támaszkodott. Emellett több tízezer oltóanyagot kapott a COVAX nemzetközi programon keresztül, amely a kevésbé fejlett országoknak segít olcsóbban hozzájutni a vakcinákhoz.
A baltimore-i Johns Hopkins Egyetem adatai szerint november 24-ig mintegy 8915-en haltak meg a COVID-19-ben Moldovában és összesen 359 401 koronavírus-fertőzést regisztráltak.
Mintegy 1,6 millió oltást adtak be, 919 000 ember kapott két adagot - jelentette a kormány honlapja november 23-án.
A Világbank november 23-i adatai szerint ez azt jelenti, hogy a moldovai lakosság mintegy 35 százalékát oltották be. Kommentátorok szerint az arány valójában sokkal magasabb, mivel több mint 1 millió moldovai él és dolgozik külföldön és ők ott vették fel az oltást.
"Szerintem a lakosság több mint 50 százaléka be van oltva, mivel több mint 1 millió moldovai él külföldön" - mondta Pasa.
Új refrént kapott popslágerrel is népszerűsítik az oltást
Egy másik moldovai oltáspárti klip, amely az Egészségügyi Világszervezettel (WHO) együttműködésével készült, egy népszerű román popdal, a These Two Words (Ez a két szó) paródiája.
A Taxi román együttes engedélyt adott rá, hogy dalát felhasználják a kampányban - mondta a Szabad Európának Radu Sarbei, a video rendezője. A dallam ugyanaz, de az új, könnyen megjegyezhető szöveg arra szólítja fel az embereket, hogy adassák be a COVID-19 vakcinát.
Az Együtt megállítjuk a járványt című klipben egy fiatalember arról énekel, hogy "egy kicsit fél", de mégis elmegy, hogy beadassa az oltást. Azt énekli, hogy nem érti, miért "hisznek az emberek az összeesküvés-elméletekben". A klip aztán azt mutatja, ahogy a fűben ül egy csapat barátjával, mielőtt végül megkapja az injekciót. A dal refrénje a "beoltattam magam".
"Komoly témákat humorral kezelünk. Így az emberek könnyebben megértik" - mondta Sarbei a Szabad Európának. "Foglalkoznunk kell az oltási kampánnyal és ez az üzenetünk".
Egy másik klip a pandémia egyes velejáróit gúnyolja ki, bemutatva a biztonságos távolságtartást, az arcmaszk viselését és az oltás beadását. A népszerű színész, Cretu itt is megjelenik, amint a park közepén transzvesztitának öltözve egy mosdókagylónál mossa a kezét. Egy férfi rászól, hogy tartsa a távolságot, majd megjelenik egy ápoló egy orvosi kocsival és beadja a főszereplőnek a vakcinát.
A moldovai egészségügyi minisztérium, amely támogatta a WHO által finanszírozott kampányt, nem kívánt nyilatkozni a témáról a Szabad Európának.
A viszonylag alacsony oltási arány ellenére Moldova többfrontos oltási stratégiát folytat.
A gyógyszertárak is informálnak - bár nem túl humorosan
A kormány információs honlapja szerint 115 oltóközpontban kaphatnak vakcinát Moldova és a szakadár Dnyeszteren túli köztársaság lakosai.
A vakcinák népszerűsítésének másik hatékony, bár kevésbé fantáziadús módja az ország gyógyszertár-hálózata.
Naponta mintegy 150 000 ember keresi fel a gyógyszertárakat és ezek a leglátogatottabb egészségügyi pontok az országban, különösen a vidéki területeken.
Minden gyógyszertárban vannak szórólapok és matricák és a gyógyszerészek konzultálnak a vásárlókkal a vakcinákról. Ezt a kezdeményezést az egészségügyi minisztérium, a WHO és a gyógyszerészek szövetsége is támogatja.
Zinaida Bezverhni orvos, államtitkár elmondta: "A betegekkel való kommunikáció részeként a gyógyszerészek tudományosan bizonyított információkkal látják el az embereket, segítve ezzel a vakcina jobb elfogadását és az átoltottság növelését."
De valójában a humor az, ami megmarad az emberek fejében. "Közvetlenül a lakossághoz, a fiatalokhoz és az idősekhez akarunk szólni" - mondta a videó rendezője, Sarbei. "Más kampányok sokkal komolyabbak. Nekünk ugyanaz a célunk. Ez egy komoly téma és mindenkit el akarunk érni".
Hozzáteszi: "Természetesen voltak gyűlölködő reakciók, de ezeket ugyanazoktól az emberektől kaptuk, akik nem értik a humort".