Pár afgán nő tart életben egy iszlám előtti kézműves mesterséget
Egy lány nurisztáni faragványokat készít egy műhelyben az afganisztáni Herátban 2023 novemberében
Egy négytagú női csoport a kihalóban lévő nurisztáni faragás hagyományának megőrzését tűzte ki célul a nyugat-afganisztáni városban
Az elmúlt három évben keményen dolgoztak, hogy megmentsék az ősi mesterséget. Számos érdeklődőnek adták át a tudást
A helyi fafaragás évszázados hagyománya a Káfirisztán, azaz a „hitetlenek földje” nevet viselő területet elfoglaló pogány népről kapta nevét. Az itt élők világtól elzárt helyi vallását a XIX. század végén kiszorította az iszlám, ekkor nevezték át Nurisztánná, azaz a „fény földjévé”
A kézműves mesterség készítői, a barik alacsonyabb kasztból származtak, akiket tisztátalannak és a társadalom többi részétől fajilag elkülönültnek tekintettek, ezért a régió iszlamizálódása előtt rabszolgaként kezelték őket. Ennek eredményeképpen nem maradtak fenn genealógiai feljegyzések a kivételesen képzett fafaragókról, akik nemzedékről nemzedékre adták át a tudást
A múltban a nurisztáni fafaragás lényegében a társadalmi jelzések eszközeként szolgált. Az atrozsen, vagyis a szabadok osztálya, amely a társadalom mintegy kilencven százalékát tette ki, díszíttethette az alacsonyabb osztályba tartozó barival a házát ezekkel a szimbólumokkal
A motívumokat ajtókeretekre, székekre és a házuk fő szobáján belüli és kívüli oszlopokra faragták. A bariknak tilos volt a tehetségüket saját szerény lakóhelyükön alkalmazniuk
Az elmúlt évtizedek során megfogyatkozott a hagyományos kézművesek száma különböző tényezők miatt – például a migráció, a fát helyettesítő műanyag és acél használata, valamint a hagyományos kézműves mesterségek iránti kisebb érdeklődés miatt
A csoport a korábbi évekhez képest visszaesést tapasztal a megrendelésekben. Ennek ellenére a női kézművesek remélik, hogy ez a szinte elfeledett mesterség életben marad, és hogy működésükkel újabb generációkat csábíthatnak a folytatásra
Afgán nők egy csoportja a nurisztáni fafaragás majdnem elveszett, évszázados hagyományának megőrzésére szánta el magát. Az egyedülálló kézműves stílus az iszlám hódítás előtti, elszigetelten élő afganisztáni néptől eredeztethető. Az alulértékelt mesterségről kiderült, hogy gazdagabb, mint hitték.