A Vasas Szakszervezeti Szövetség Facebook-oldalán beszámolt arról, hogy a helyzet egyáltalán nem javul a volt Dunaferrnél (ma Liberty Dunaújváros).
Azt írták a bejegyzésben, hogy levélben tájékoztatták Orbán Viktor miniszterelnököt, Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert, Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkárt, Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkárt, valamint Bánki Eriket, a Gazdasági Bizottság elnökét a Dunai Vasműben történtekkel kapcsolatban, és személyes konzultációt kezdeményeztek – írta meg először a Telex.
A bejegyzésben emlékeztetnek arra, hogy az üggyel foglalkozik az érdekképviseleti szövetség európai és világszervezete is.
A Dunaferr az egyik legnagyobb, Magyarországon működő cég volt. A mintegy 44 ezer lakosú Dunaújváros legnagyobb munkaadója, a külsős cégeket is beleértve húszezernél is több család megélhetésének forrása volt.
A magyar gazdasági életben betöltött szerepére jellemző, hogy a teherszállítást végző Rail Cargo Hungaria forgalmának több mint tíz százalékát a vasmű megrendelései adták jó ideig. Dunaújvárosnak csak a Dunaferr iparűzési adója kétmilliárd forintot jelentett volna 2022-ben, ami a város összes saját bevételének ötöde.
A vállalat 2004-ben került át az államtól az ukrán hátterű Donbass Ipari Szövetség (ISD) tulajdonába. Csakhogy Ukrajna 2014-es megtámadása betett a cégnek, mivel az ISD-csoport Alcsevszkből tudta volna olcsó alapanyaggal ellátni a Dunaferrt, azonban orosz megszállás alá került. A cég az évek során mintegy 450 milliárd forint adósságot halmozott fel.
2022 decemberében a kormány írt egy külön szabályt a csődtörvényben az összeomlás előtti Dunaferr-re, másnap pedig hivatalosan is elindult a több ezer embert foglalkoztató cégcsoport felszámolása.
Orbán Viktor ekkor a tulajdonosok és a vállalat vezetői mellett a brüsszeli szankciókat emlegette. A kormány narratívája szerint az Oroszországot sújtó uniós szankciók miatt hátrált ki a Dunaferr mögött álló bank az orosz tulajdonosi hátterű cég mögül, a nyolcadik uniós szankciós csomag pedig ellehetetlenítette a vasmű működését, miközben a kormány hiába várta az uniós segítséget.
A felszámolás során eredetileg az volt a cél, hogy a Dunaferr értékes eszközeit és megmaradt dolgozóit átteszik egy másik cégbe, erre az entitásra pályázhattak a jelentkezők. Végül a céget, illetve azt, ami megmaradt belőle, az indiai–brit Liberty Steel vette át.
A Szabad Európa több cikkben követte a Dunaferr acélipari vállalat sorsát, ezeket itt olvashatja el.
Ehhez kapcsolódóan: A kormány kifizeti a Dunaferr dolgozóinak bérét, közölte Orbán Viktor, és ismét Brüsszelt emlegette