Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint komoly konfliktusokhoz vezethet, ha katonák állnak a katedrára. A kilencéves kislányt verbálisan bántalmazó tanárról azt mondja: a tankerület és az igazgató el akarta tussolni az ügyet, ráadásul akár folytathatja is a tanítást máshol.
Itt tudja megnézni a videópodcastot:
Ha inkább csak hallgatná a beszélgetést, ide kattintson:
Your browser doesn’t support HTML5
Öt gondolat a beszélgetésből:
(1) Gosztonyi Gábor PSZ-alelnök szerint a tanárok fizetésemelése talán javított a tanárok közérzetén, de mivel a növekedés nem minden területen volt érzékelhető, a helyzet az eddigikehez képest is jobban megosztotta a kollégákat; pár ezer forinton is volt sértődés. Emellett olyan szinten működik náluk az önreflexió és az öncenzúra a vélt vagy valós félelem miatt, ami már veszélyes lehet. A kormányzat célja, hogy teljes bizonytalanságban tartsa a pedagógusokat.
(2) A szakember úgy véli: piti politikai bosszúból nem veszik vissza azokat a tanárokat, akik szeptemberben nyíltan kimondták: nem kérnek a bosszútörvényből. Ha állami fenntartású iskolából mentek el, és most visszamennének, biztosan nem veszik vissza őket. Eközben az elmúlt években kilencezer nyugdíjas pedagógust hívtak vissza a tanárhiány miatt. Előfordult, hogy 81 éves matektanár ment vissza dolgozni.
(3) Gosztonyi úgy látja: elképesztő ötlet az 55 év feletti katonák átképzése és az, hogy utána az iskolákba küldjék őket tanítani. Ha a vezetés állítása szerint nincs tanárhiány, akkor mégis miért kellene a tiszteket és az altiszteket átképezni pedagógusnak? – teszi fel a kérdést. Arra, hogy katonákat vezényelnek az iskolába, a világon egy példát ismerünk: a Pinochet-féle katonai diktatúrát. Gosztonyi elmondta: velük nem egyeztetett a kormány, csak találgatnak arról, mindezt hogyan és milyen feltételekkel képzelik el. A katonák hierarchikus rendszerből érkeznek, ahol lefelé parancsot osztogatnak, ami a gyerekeknél nem működik. Mindez az alfa-generációs gyerekeknél irdatlan nagy katasztrófát, akár durva verbális agressziót is okozhat.
(4) A szakszervezeti vezető szerint amíg a NER kizárólag kiadási tételként és költségként tekint az oktatásra, addig legfeljebb szórványos sikerek érhetők el. Eddig az iskola házirendjében kellett szabályozni a mobil használatát, most törvényben korlátoznák. A terv az egész NER filozófiáját jellemzi: ha probléma adódik, azt nem prevencióval, hanem egyszerű tiltással oldanák meg. Miközben a gyerekek fifikásak: behoznak egy korábbi modellt, azt adják le, a saját telefonjukat meg használják tovább.
(5) Gosztonyi elfogadhatatlannak minősítette, hogy egy tanár verbálisan bántalmazzon egy kilencéves kislányt. Hiába vitték a szülők – az osztályfőnök és az igazgató tanácsa ellenére – pszichológushoz, a szakvéleményt mindenki figyelmen kívül hagyta, a tankerületi vezető és az iskolaigazgató pedig megpróbálta eltussolni az ügyet. Ha a szülők nem rögzítik a beszélgetést, az abúzus nem derült volna ki. Az oktatásirányításnak nem az a baja, hogy mindez megtörtént, hanem hogy kiderült. A tanárt elbocsátották, de nincs semmi garancia arra, hogy egy másik iskolában ne folytathassa a tanítást. A PSZ képviselői a legközelebbi sztrájktárgyalás alkalmával mindenképp megkérdezik Maruzsa Zoltán államtitkárt, mit lép az ügyben – mondta Gosztonyi.