Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke egy májusi háttérbeszélgetésen már jelezte, hogy a kormánynak valószínűleg lesz vitája az Európai Unióval a benzinárstopból a külföldi rendszámú vagy forgalmi engedélyű autókat kiszorító intézkedés miatt. A Reuters információi alapján az EU már jelezte is, hogy az intézkedés felfüggesztését kéri.
Diszkriminatív lehet az Európai Unió szerint a külföldi rendszámmal, illetve forgalmi engedéllyel rendelkező gépjármű-tulajdonosok számára a magyarországi üzemanyagár-rendszer, ezért a felfüggesztését kérte levelében az indokok tisztázásáig Palkovics László technológiai és ipari minisztertől Thierry Breton uniós ipari biztos – írta meg a Portfolio gazdasági hírportál a Reuters értesülése alapján.
A kormány indoklása szerint azért volt szükség az intézkedésre, mert a 480 forintos magyar hatósági ár miatt már a hazai ellátás biztonságát veszélyeztető méreteket öltött a benzinturizmus.
Ehhez kapcsolódóan: Csak az ársapkás szerbek és szlovénok tankolhatnak olcsó magyartKötelezettségszegési eljárás lehet belőle
A Reuters idézi Thierry Breton levelét, amelyben arra kéri Palkovics Lászlót, válaszoljon az intézkedések indokoltságára és érvényességi idejére vonatkozóan, amely intézkedések az uniós jog megsértésének minősülhetnek.
Az uniós biztos arra kéri a technológiai és ipari minisztert, hogy függessze fel az intézkedések alkalmazását mindaddig, amíg az uniós jognak való megfelelésük nem biztosított.
A tudósítás szerint ha a magyar kormány nem tud az uniós jog szempontjából megnyugtató érveket felhozni, kötelezettségszegési eljárás lehet az ügyből, amely akár az Európa Bíróságig is eljuthat, ahol a jogszabály visszavonására kötelezhetik a kormányt, de meg is bírságolhatják. Az eljárásban Magyarországnak kell bizonyítania, hogy nem tesz különbséget az uniós állampolgárok között.
Ehhez kapcsolódóan: Elemző: A különadók egy részét a cégek átháríthatják a lakosságraA magyar kormány számíthatott Brüsszel ellenkezésére
Nem véletlen, hogy az elsőre kiadott rendeletet módosították – mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Nemzetközi Jogi Tanszékének tanszékvezetője az Indexnek.
Brüsszel érvelése szerint a magyar jogszabály állampolgársági alapon differenciál. Tóth Norbert szerint az a kérdés, hogy ez helytálló-e. Úgy véli, két ellenérve is lehet a kormánynak. Az egyik, hogy rendszámtábla alapján különböztetik meg az autókat, vagyis nem az állampolgárság dönt. A másik a viszonosság elve, vagyis az, hogy azoknak az uniós országoknak az állampolgárai, ahol van a magyar hatósági árhoz hasonló intézkedés, Magyarországon is tankolhatnak az olcsó üzemanyagból.
Ehhez kapcsolódóan: Brüsszelt is érdekli, miért adták 35 évre koncesszióba a magyar autópályákatVolt már hasonló próbálkozás, de nem ment át az Európai Bíróságnál
Az Euronewsnak viszont a 45 európai fogyasztóvédelmi szervezetet tömörítő Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet jelezte: meglepné, ha összhangban lenne az uniós szabályokkal a magyar intézkedés. Az uniós direktíva alapján ugyanis minden tagállamnak biztosítania kell, hogy a területén működő cégek ne diszkriminálják a szolgáltatásukat igénybe vevőket állampolgárságuk vagy lakóhelyük alapján.
A portál a magyar szabályozással kapcsolatban két hasonló ellenpéldát említ:
Németországban 2015-ben fizetőssé akarták tenni az autópályákat a külföldiek számára. Ausztria emiatt az Európai Bírósághoz fordult, amely kimondta, hogy nem diszkriminálhatók a külföldiek állampolgársági alapon, mert az sérti az áruk és szolgáltatások szabad mozgásának alapelvét.
A másik példa Magyarországra is érvényes, hiszen éppen az egyenlőség elve teszi lehetővé, hogy minden 65 év feletti uniós nyugdíjas ingyenesen használja Magyarországon a tömegközlekedést, nem csak a magyar állampolgárok.