Nagyjából három tucat iskolában elkezdődött a pedagógusok legújabbnak szánt teljesítményértékelési rendszerének tesztelése. Ez egyéni teljesítményértékelésnek van szánva nagyon változó célkitűzésekkel, amivel nagyobb hatalmat kaphatnak egyes helyi vezetők. A nagy pedagógus-szakszervezetek ellenzik a tervezetet.
35-40 köznevelési intézmény bevonásával elkezdték tesztelni a pedagógusok munkájának vizsgálatára kidolgozott új rendszert – írta a Népszava a belügy válaszára hivatkozva.
A lap szerint arról még nincs döntés, hogy ténylegesen be is vezetik-e a rendszert, vagy hogy mikortól. A legutóbb nyilvánossá vált javaslat szerint azonban a 2024/2025-ös tanévtől kívánja bevezetni Pintér Sándor minisztériuma.
Témába vág: Pintérék teljesítményértékelési tervei alapján a tanárok negyede kaphatna fizetéscsökkentést.
A korábban kiszivárgott minisztériumi tervek szerint minden pedagógus egyéni, belső teljesítményértékelése alapján száz pontot szerezhet majd, amelyet az igazgatója, pontosabban intézményvezetője határoz meg. Az igazgatók teljesítményét az intézmény fenntartója végezné.
Ezek a teljesítménycélok kifejezetten homályosan voltak megfogalmazva eddig. A nyilvánosságra került tervek alapján a pedagógusoknak három személyes teljesítménycélt kellene teljesíteniük harminc pontért, valamint tíz kompetenciaterületen is értékelnék őket hetven pontért.
Ilyen területnek említik például általánosságban az eredményességet, a hatékonyságot, a terhelhetőséget, a szakmai minőséget vagy a munkafegyelmet. A pontos kritériumokat majd mindenhol kitalálják maguknak a tervek szerint.
A tanárok értékelése tantestületenként menne az igazgató vezetésével, és a legjobbnak értékelt 25 százalék pluszpénzt, a legrosszabbnak ítélt 25 százaléknyi tanár pedig valamilyen büntetést, az eggyel korábban kiszivárgott tervek alapján akár például fizetéslevonást is kaphat majd.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) egyértelműen elutasította az új rendszer eddig megismerhető elemeit.
Ez ügyben levelet is írtak az Európai Bizottságnak és az Európai Parlament frakcióinak. Ebben arra hívták fel a figyelmet, hogy a magyar kormány nem tesz eleget a szélesebb körű szakmai és társadalmi egyeztetésre vonatkozó uniós vállalásainak, az új pedagógusteljesítmény-értékelési rendszerről sem volt semmilyen szakmai és társadalmi egyeztetés.
Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője a lappal közölte, hogy a belügy egész koncepciója elhibázott. E tervek nem jobb tanári teljesítményre, hanem még több ingyenmunkára ösztönöznék a pedagógusokat, hiszen az értékelés során pluszpont járna a túlórázásért, a helyettesítések számáért, az iskolán kívüli programok szervezéséért is.