Az autista gyermekek gyakran átlagon felüli intelligenciával rendelkeznek, sokuk esetében mégsem egyszerű a beilleszkedés a normál iskolákban, ezt a folyamatot tanárasszisztensek segítik Csehországban.
Az autizmus spektrumzavaros gyerekek szülei lépten-nyomon abba a kérdésbe ütköznek, hogy nem lenne-e jobb, ha speciális oktatási intézményt választanának, pedig a normál általános iskolák ideális esetben sokat segíthetnek a többi diákkal való kommunikáció, az integráció révén – írta a cseh közrádió internetes portálja, az iROZHLAS.
A 9 éves Krystof harmadik osztályba jár, az orvosok 2 éves korában Asperger-szindrómát diagnosztizáltak nála, ezért már az óvodában is asszisztens segítette a beilleszkedését. Nehézséget jelentett számára például az irónia, a humor, a csipkelődés értelmezése, amiben édesanyja, Ilona szerint sokat segített a szakképzett tanácsadó, aki később az általános iskolába is elkísérte a kisfiút. Neki köszönhetően könnyebb volt az átállás, de sokat segítettek az ottani tanárok is.
„A Krystofhoz hasonló gyerekeknek normális, vagy – mint például az ő esetében – átlagon felüli az intelligenciája. A jelenlegi szabályok keretében pedig speciális pedagógiai támogatást tudunk nyújtani a számukra, hogy normál iskolákban is helyt tudjanak állni” – mondta Lenka Bittmannova cseh tanárasszisztens.
Közvetítő a kommunikációban
A tanárasszisztensek elsősorban a társaikkal való kommunikációban segítik az autista gyermekeket, akik számára előnyösebbek a kisebb létszámú osztályok, mivel sokuk rendkívül érzékeny a zajokra, illetve például arra, ha valaki megsérti a szabályokat, ilyenkor nehezen tudnak a tanulásra összpontosítani. Jelenleg azonban még, a szakértők szerint, kevés ilyen osztály van Csehországban.
Még a kimagaslóan okos gyermekek esetében is megvan a veszélye annak, hogy nem állnak fenn a szükséges körülmények számukra a tanuláshoz, noha Bittmann arról számolt be, hogy láthatóan javult az iskolák hozzáállása az autizmus spektrumzavaros diákokhoz. Mint elmondta, változott a módszertan is, illetve immár ötödik éve magasabbak a speciális pedagógusok munkájára elkülönített költségvetési források, amelyekről már nem regionális szinten döntenek, hanem az oktatási minisztérium.