Tbiliszi harminc évvel a tragédia után felújítja a libegőt

A georgiai főváros, Tbiliszi közlekedési hatóságai azt tervezik, hogy ismét üzembe helyezik a szovjet időkből származó városi drótkötélpályát, amelyet harminc éve, egy halálos baleset miatt állítottak le.

A háború utáni grandiózus szovjet stílust idéző végállomás helyreállítási munkálatai már meg is kezdődtek. A Rusztaveli sugárúton található impozáns állomás az évtizedes elhanyagoltság miatt eddig romos és elhagyatott állapotban volt.

A tbiliszi Mtatszminda-hegy tévétornya és az óriáskerék látképe a Rusztaveli sugárút elhagyott, szovjet korabeli drótkötélpálya állomásáról

Az új drótkötélpálya, amelyet a helyiek zsinórpályának neveznek, Tbiliszi alsó részét köti majd össze a 770 méter magasan a főváros fölé emelkedő Mtatszminda parkkal.

Kaha Kaladze, Tbiliszi polgármestere szerint a felújítási projekt ötvenmillió lariba, azaz közel 16 millió dollárba kerül.

A régi drótkötélpálya-állomás kibővítéséhez több épületet lebontottak.

Egy markoló bontja a falat a régi drótkötélpálya-állomás mellett.

A libegő-végállomás boltíves bejárata a Georgiai Nemzeti Tudományos Akadémia udvarán, a Rustaveli sugárút mellett.

Felújítják a Rusztaveli sugárúti állomás két spirális feljáróját is.

Tbiliszi lepusztult, szovjet korabeli libegő-végállomásának peronja.

Graffitik tarkítják a drótkötélpálya-állomás falait és ablakait.

A munkások elmondása szerint több fiatal könyörgött nekik, hogy hagyják érintetlenül a graffitik egy részét, de azt mondták, valószínűleg lefestik.

Graffiti Tbiliszi elhagyott, szovjet korabeli libegőállomásának falán

A Rusztaveli sugárút–Mtatszminda park-kötélpálya 1959-ben nyílt meg. A libegő elhaladt a Mtatszminda Panteon mellett, amely legendás grúz írók, táncosok és nemzeti hősök temetkezési helye.

A libegőt a Szovjetunió legsúlyosabb drótkötélpálya-balesete után, 1990. június 1-jén állították le. A tragédiában tizenkilenc ember meghalt és több mint negyven megsérült.

A kabinok túlzsúfoltak voltak. Az utasok többsége iskolás gyerek volt, akik a gyermeknap alkalmából városnéző túrára érkeztek Tbiliszibe.

A baleset akkor történt, amikor egy vontatókötél elszakadt, és az egyik fülke a Rusztaveli sugárúti állomásnak csapódott.

Egy másik kabin, amely a Mtatszminda-hegyi felső állomáshoz közeledett, nagy sebességgel elkezdett hátrafelé gurulni.

Ezt követően nekicsapódott a szakadt vontatókötélnek és a toronynak, majd széttört.

Néhány áldozat húsz métert zuhant az alatta lévő épületekre.

A későbbi vizsgálat megállapította, hogy a kabinok cseréjekor nem szereltek be vészfékrendszert.

A Narikala erődhöz vezető tbiliszi drótkötélpálya

A hatóságok modern és biztonságos új libegőt ígérnek.

Az új vonal hasonló lesz ahhoz a drótkötélpályához, amely jelenleg a tbiliszi Narikala erődhöz szállítja az utasokat és amely az Mtkvari-folyó felett halad át.

Már zajlanak a Mtatszminda-hegyen lévő felső kötélpálya-állomás építési földmunkálatai.

Illetékesek szerint az új kötélpálya óránként akár ezerkétszáz utast is képes lesz szállítani.

A georgiai főváros, Tbiliszi látképe a Mtatszminda-hegyről

Tbiliszi polgármestere azt mondja, az új kötélpályát a tervek szerint 2022 végén helyezik üzembe.