A georgiai főváros, Tbiliszi közlekedési hatóságai azt tervezik, hogy ismét üzembe helyezik a szovjet időkből származó városi drótkötélpályát, amelyet harminc éve, egy halálos baleset miatt állítottak le.
A háború utáni grandiózus szovjet stílust idéző végállomás helyreállítási munkálatai már meg is kezdődtek. A Rusztaveli sugárúton található impozáns állomás az évtizedes elhanyagoltság miatt eddig romos és elhagyatott állapotban volt.
Az új drótkötélpálya, amelyet a helyiek zsinórpályának neveznek, Tbiliszi alsó részét köti majd össze a 770 méter magasan a főváros fölé emelkedő Mtatszminda parkkal.
Kaha Kaladze, Tbiliszi polgármestere szerint a felújítási projekt ötvenmillió lariba, azaz közel 16 millió dollárba kerül.
A régi drótkötélpálya-állomás kibővítéséhez több épületet lebontottak.
Egy markoló bontja a falat a régi drótkötélpálya-állomás mellett.
A libegő-végállomás boltíves bejárata a Georgiai Nemzeti Tudományos Akadémia udvarán, a Rustaveli sugárút mellett.
Felújítják a Rusztaveli sugárúti állomás két spirális feljáróját is.
Tbiliszi lepusztult, szovjet korabeli libegő-végállomásának peronja.
Graffitik tarkítják a drótkötélpálya-állomás falait és ablakait.
A munkások elmondása szerint több fiatal könyörgött nekik, hogy hagyják érintetlenül a graffitik egy részét, de azt mondták, valószínűleg lefestik.
A Rusztaveli sugárút–Mtatszminda park-kötélpálya 1959-ben nyílt meg. A libegő elhaladt a Mtatszminda Panteon mellett, amely legendás grúz írók, táncosok és nemzeti hősök temetkezési helye.
A libegőt a Szovjetunió legsúlyosabb drótkötélpálya-balesete után, 1990. június 1-jén állították le. A tragédiában tizenkilenc ember meghalt és több mint negyven megsérült.
A kabinok túlzsúfoltak voltak. Az utasok többsége iskolás gyerek volt, akik a gyermeknap alkalmából városnéző túrára érkeztek Tbiliszibe.
A baleset akkor történt, amikor egy vontatókötél elszakadt, és az egyik fülke a Rusztaveli sugárúti állomásnak csapódott.
Egy másik kabin, amely a Mtatszminda-hegyi felső állomáshoz közeledett, nagy sebességgel elkezdett hátrafelé gurulni.
Ezt követően nekicsapódott a szakadt vontatókötélnek és a toronynak, majd széttört.
Néhány áldozat húsz métert zuhant az alatta lévő épületekre.
A későbbi vizsgálat megállapította, hogy a kabinok cseréjekor nem szereltek be vészfékrendszert.
A hatóságok modern és biztonságos új libegőt ígérnek.
Az új vonal hasonló lesz ahhoz a drótkötélpályához, amely jelenleg a tbiliszi Narikala erődhöz szállítja az utasokat és amely az Mtkvari-folyó felett halad át.
Már zajlanak a Mtatszminda-hegyen lévő felső kötélpálya-állomás építési földmunkálatai.
Illetékesek szerint az új kötélpálya óránként akár ezerkétszáz utast is képes lesz szállítani.
Tbiliszi polgármestere azt mondja, az új kötélpályát a tervek szerint 2022 végén helyezik üzembe.