Hogyan segítette a TikTok a román szélsőjobboldali elnökjelölt, Călin Georgescu felemelkedését?

Călin Georgescu elsősorban a fiatalokat tudta megszólítani TikTok-kampányával

Călin Georgescu kevéssé ismert szélsőjobboldali politikus volt, aki a TikTok segítségével terjesztette EU- és NATO-ellenes üzeneteit, és végül váratlanul megnyerte a román elnökválasztás első fordulóját.

Sokan értetlenül álltak az eredmény előtt a voksok megszámlálása után, ugyanis nem lehetett előre látni a nem túl ismert szélsőjobboldali politikus győzelmét. A közvélemény-kutatásokban nem teljesített jól, mégis sikerült nyernie november 24-én, megelőzve az esélyesebb indulókat, köztük az első számú favoritnak számító jelenlegi baloldali miniszterelnököt, Marcel Ciolacut.

Georgescu sikere nagyrészt a közösségi médiában folytatott kampányának tulajdonítható, amely számos szakértő figyelmét elkerülte. Jelen volt a Facebookon és a YouTube-on is, de sikere sokak szerint elsősorban tiktokos tevékenységének köszönhető, ahol fiatalok millióival ismertette meg magát.

A 2017-ben indított kínai TikTok mára az internet egyik legnépszerűbb weboldala lett, 2021-ben még a Google-t is megelőzte. Tömegeket vonzanak a platformon közzétett videók, amelyeket az algoritmus személyre szabva dob fel a felhasználóknak.

Ehhez kapcsolódóan: Elrendelte a szavazatok újraszámlálását az alkotmánybíróság Romániában

A fiatal szavazók megcélzása

Bár a legtöbben szórakozásra használják, sokan ott fogyasztják a híreket is, főleg a fiatalabb generációk. Felmérések szerint az Egyesült Államokban például a harminc év alatti TikTok-felhasználók mintegy fele az oldalt használja a politika és a hírek követésére.

Ahogy máshol, úgy Romániában is az egekbe szökött a platform népszerűsége. 2019 februárjában még csak 175 ezer 14 és 65 év közötti TikTok-felhasználó volt, mostanra ez a szám 8,97 millióra duzzadt.

A román elnökválasztás legfőbb esélyesei közül sokan rendelkeznek TikTok-fiókkal, köztük Ciolacu és a Nyugat-barát, liberális Elena Lasconi, aki Georgescu ellenfele lesz a december 8-i, második fordulóban. Úgy tűnik azonban, hogy csak Georgescu volt képes igazán kihasználni a kínai ByteDance tulajdonában lévő platformban rejlő lehetőségeket. Támogatói között sok a fiatal. Remus Ștefureac szociológus arról számolt be, hogy a friss adatok szerint a 18–24 év közöttiek 31 százaléka szavazott rá, szemben a 65 év felettiek nyolc százalékával. Azt is aláhúzta, hogy a 44 év alattiak nagyobb valószínűséggel adták rá a voksukat, mint az ennél idősebbek.

Georgescu kihasználta a választói elégedetlenséget az infláció és a korrupció miatt, az Európai Uniót és a NATO-t hibáztatta az ország sok bajáért, és azt állította, hogy sérült Románia szuverenitása. Emellett elismerően nyilatkozott a háborús bűnök miatt halálra ítélt Ion Antonescu egykori fasiszta diktátorról és az erőszakos, antiszemita Corneliu Zelea Codreanuról, a Vasgárda volt vezetőjéről. Kampánya során rendszeresen bírálta az ország NATO- és EU-tagságát, valamint az Ukrajnának nyújtott támogatást. Néhány nappal a választás előtt egy tévéinterjúban a segítségnyújtás megszüntetésére szólított fel.

Recept a TikTok-sikerhez

Egyik legnépszerűbb TikTok-klipjében hamis kijelentések hangzottak el, például hogy az ukrán menekült gyerekek jóval több állami támogatást kapnak, mint a románok.

Az ukrán menekült gyerekekről szóló klip hamis kijelentéseket tartalmazott

A dezinformációk ellenére a videó igen népszerűnek bizonyult, körülbelül 5,1 millióan nézték meg, több mint 213 ezren lájkolták.

Dragoș Stanca médiaszakértő rámutatott, hogy Georgescu minden riválisánál jobban támaszkodott a TikTokra üzenetei eljuttatásában. „Călin Georgescu ideális a digitális médiához, különösképp a TikTokhoz. Adj el egy álmot, adj el egy jövőképet – mondta. – A közösségi médiát nem a tájékoztatásra hozták létre, hanem azért, hogy vásárlókká tegyenek minket. Az áru akár egy eszme is lehet. Georgescu olyan eszméket árul, amelyek megragadnak a közösségi médiában” – tette hozzá.

A politikus 2022 őszén elindított TikTok-fiókjának mára 260 ezer követője és 3,6 millió kedvelése van. Egyik legsikeresebb stratégiája az volt, hogy részeket vágott ki televíziós interjúiból, és a platformon közzétette. A Digi24-nek adott interjúját például a csatorna honlapján nagyjából hetvenezren nézték meg, az ebből készített rövid klip viszont 4,1 millió megtekintést ért el a TikTokon.

„Én Romániáért indulok, és nem Ukrajnáért. Sem a támogatóimat, sem a román népet nem érdekli sem Putyin, sem Ukrajna. Őket csakis Románia érdekli. Csináljuk jól, legyen jólét, legyünk boldogok, legyen stabilitás, legyen biztonság” – hangoztatta egy videóban, amely már 241 ezer lájkot, 14 ezer megosztást és csaknem nyolcezer hozzászólást generált.

Ugyanebből az interjúból összevágtak egy másik TikTok-klipet is, amelyben kikerüli az orosz elnökre vonatkozó kérdést. „Úgy látom, nagyon ragaszkodik ehhez az ügyhöz. Miért nem a román nép problémáival foglalkozik inkább? Miért nem a szegénység problémájával, a fogyatékkal élők problémájával és azok problémájával, akik a veséjüket árulják?” – sorolta a 3,1 millió megtekintésig jutó videóban.

Jól koordinált kampány

Politikai nézetei ismertetése mellett Georgescu azt is bemutatta a TikTokon, ahogy templomba jár, fut és dzsúdózik, így próbálva kidomborítani tiszta életű, keresztény imázsát. Előszeretettel buzdította követőit tartalmainak megosztására, hogy minél szélesebb körben terjedjenek.

A jól koordináltnak tűnő kampányban több ezer fiókról megosztották a rövid videókat, egy részüknek a címében szerepelt is a neve, mások egyszerűen a #călingeorgescu hashtaggel posztoltak.

A szélsőjobboldali populista nevét tartalmazó hashtagek és kulcsszavak az államfőválasztás első, előző heti fordulójához közeledve kezdtek igazán terjedni. Olyannyira, hogy a TikTok el is kezdte automatikusan kiadni a nevét a keresősávban, ami szokásos gyakorlat a felkapott kulcsszavak esetén.

A stratégia eddig bevált. A kérdés az, hogy megismételhető-e a siker a választás második, december 8-i fordulójában.

Írta Simona Carlugea és Tony Wesolowsky.