A szankciók szigorításának hatására a BP energetikai óriás, az HSBC bank és a repülőgéplízinggel foglalkozó AerCap is csatlakozott az Oroszországból távozni szándékozó nyugati vállalatok sorához.
A nemzetközi közösség az utóbbi napokban számos büntetőintézkedést rendelt el Oroszországgal szemben az ukrajnai invázió miatt, egyebek mellett kitiltották az orosz gépeket az Európai Unió légteréből, kizárták az országot a SWIFT-rendszerből, valamint korlátozták a hozzáférését a külföldi pénzügyi piacokhoz.
Az orosz gazdaság máris megérezte a szankciók hatását. A rubel árfolyama történelmi mélypontra zuhant, mire válaszul a központi bank 9,5 százalékról húsz százalékra emelte az irányadó kamatlábat, továbbá felfüggesztették a kereskedést a moszkvai tőzsdén. Oroszországban hétvégén hosszú sorok alakultak ki a bankautomaták előtt, mivel sokan a készpénzhiánytól tartva megpróbáltak minél több pénzt felvenni.
A BP brit olajipari óriás nemrég bejelentette, hogy a kormány nyomására kiveszi 19,75 százalékos tulajdonosi részesedését a Rosznyefty orosz állami olajvállalatból, amelyben 2013 óta volt érdekeltsége. Ennek költsége akár a 25 milliárd dollárt is elérheti, a lépés nyomán pedig harmadával csökken a BP termelése.
Ezzel párhuzamosan erősödik a nyomás az orosz olaj- és gázipari cégekben részesedéssel bíró többi nyugati vállalaton, például a Shell-len, az ExxonMobilon és a Totalon is.
A norvég állam többségi tulajdonában lévő Equinor energetikai társaság hétfőn közölte, hogy megkezdi a kivonulást az orosz piacról, és erről számolt be a norvég nemzeti vagyonalap is.
Ezt követően hasonló bejelentést tett az ausztrál nemzeti vagyonalap, kiemelve, hogy mérsékelni fogják kitettségüket az orosz vállalatok felé. A Reuters hírügynökség értesülései szerint emellett az HSBC brit bankóriás is belekezd oroszországi tevékenységének felszámolásába.
Ehhez kapcsolódóan: Menekítik a gyerekeket az SOS Gyermekfalvakból UkrajnábanNo-go zóna
Elemzők szerint a nyugati bankok és pénzügyi cégek számára az orosz gazdaság jelentős része no-go zónává válik hamarosan, miután kizárták Oroszországot a SWIFT globális fizetési rendszerből.
Eközben az Európai Központi Bank (EKB) hétfőn figyelmeztetett, hogy fizetésképtelenség-közeli helyzetbe került az orosz Sberbank európai ága.
A széles körű nemzetközi szankciókhoz valószínűleg a hagyományosan semleges Svájc is csatlakozni fog, így ottani orosz vagyonokat is befagyaszthatnak akár már a napokban.
A hétfői tőzsdenyitáskor az orosz kitettséggel rendelkező nyugati cégek papírja is esésbe kezdtek. Ilyen például a gumiabroncsgyártással foglakozó Nokian Tyres, az orosz Roszbankot tulajdonló francia Société Generale, illetve a Renault autógyár.
A Finnair légitársaság értékének körülbelül ötödét elvesztette, miután az EU és Kanada is lezárta a légterét az orosz repülőgépek előtt. Diplomáciai források szerint hasonló intézkedést fontolgat az Egyesült Államok is.
Ehhez kapcsolódóan: Orosz invázió Ukrajnában - a megszállás első hetének eseményei percről percreBajban az orosz légitársaságok
Több, az orosz légitársaságoknak repülőgépek százait lízingelő cég is felmondja a szerződéseit a szankciók miatt. Köztük van a globális piac legnagyobb szereplőjének számító ír AerCap Holdings is, amely flottájának nagyjából öt százalékát orosz cégeknek lízingeli. De hasonló mértékben érintett a BOC Avation ázsiai vállalat is.
A Cirium elemzőcég szerint a 980 gépből álló flottát üzemeltető orosz légitársaságok összesen 777 utasszállítót lízingelnek, ebből 515-öt külföldi cégektől.
A világ legnagyobb logisztikai vállalatai közé tartozó amerikai UPC és FedEx arról számolt be, hogy felfüggesztik a csomagszállítást Oroszországba és a háborús helyzet miatt Ukrajnába is.