December 18-án tragédia történt Kecskeméten: gyalogos-átkelőhelyen gázoltak halálra egy kétgyermekes édesanyát. A helyiek szerint napok óta gond volt a közvilágítással a zebránál, a baleset előtti napokban az MVM is lakossági bejelentést kapott, hogy több utcai lámpa nem ég a Vízmű utcában. A városban 2014-ben az Elios Innovatív Zrt. korszerűsítette a közvilágítást.
December 18-án éjfél után személyautóval elütöttek egy kétgyermekes édesanyát a Vízmű utcában, a gyalogos-átkelőhelyen. A rendőrség a vizsgálatot megkezdte, a részletekre még várni kell. Az MVM december 18-án délután helyreállította a közvilágítást.
A baleset előtti napokban, december 15-én és 16-án az MVM lakossági bejelentést kapott, hogy több utcai lámpa nem ég a Vízmű utcában Kecskeméten. A helyiek merősítették, hogy napok óta gond volt a közvilágítással a zebránál, a Bácsvíz telephelyétől az SOS Gyermekfaluig tartó szakaszon és az Eper utcában is.
Cikkünk megjelenése után az MVM a következőt írta lapunknak:
„A közvilágítási hibákról társaságunk bejelentés alapján értesül. A több lámpahelyet érintő, ún. szakaszhibák esetén az elvárt elhárítási idő 24 óra.
A konkrét helyszínt érintően a baleset előtti napon, december 17-én érkezett bejelentés a meghibásodásról. Kollégáink még aznap kivonultak, a problémát elhárították, a közvilágítás újra üzemelt. Újabb bejelentés csak a balesetet követően, december 18-án érkezett társaságunkhoz, a hiba fellépésének pontos ideje nem ismert. Ezt követően kollégáink ismét több beavatkozást végeztek a helyreállítás érdekében.
Az okos zebrát nem társaságunk üzemelteti, annak üzemkészségéről így nem rendelkezünk információval.”
Régóta problémák vannak a közvilágítással
A sokadik, zebrán történő halálos gyalogosgázolás volt ez az eset Kecskeméten. 2018-ban a Piaristák terén vesztette életét egy 23 éves nő, 2019-ben a Dózsa György úton szenvedett végzetes sérüléseket egy 64 éves férfi, 2021-ben az Auchan áruháznál ütöttek el egy nyolcvanéves nőt. Könnyebb és súlyos sérülésekkel végződő zebrás balesetekből az elmúlt három évben sok fordult elő a helyi utakon.
A mostani tragikus eset miatt forronganak a kecskemétiek. Állandó téma a városban a közvilágítás minősége, a kivilágítatlan gyalogátkelők, a rossz helyi közlekedési morál, a felelősség kérdése. Az önkormányzat szerint folyamatosan törekednek a közlekedés biztonságának javítására, de a KRESZ betartása a legfontosabb.
Azonnal megkezdték az újraélesztést
A december 18-i balesetet követő másodpercekben két autó fordult be az Izsáki útról nyíló Vízmű utcába. Megálltak. Vezetőik segítségért telefonáltak. Szegedi Zoltán, kecskeméti taxisofőr a 112 diszpécsere utasítására megkezdte az újraélesztést, amíg a mentőszolgálat megérkezett. „Az utcai lámpák nem égtek. Nem láttam, hogy miért állt meg az előttem haladó autó, és szállt ki a vezetője. Mellé álltam, és akkor láttam meg, hogy baj van. Hívtuk a mentőket, akik közben irányítottak, hogy kezdjem meg azonnal az újraélesztést. A rendőrség is megérkezett. Nagyon megrázott az eset. Sajnálom, hogy nem tudtam segíteni” – nyilatkozta a kecsup.hu-nak Szegedi Zoltán.
A balesetben életét vesztő nő a Bácsvíz felől sétált át a zebrán az Eper utca irányába. Már az úttesten haladt, amikor az autó feltűnt. A lámpák sötétek voltak. A gyalogátkelőhelyet jelző KRESZ-tábla ki volt helyezve. Egyelőre nem tudni, hogy működött-e az okoszebra. A sofőr nem volt ittas, ezt megerősítette kérdésünkre Szegedi Zoltán, aki jelen volt a szondázáskor, amikor a rendőrök kétszer is vettek alkoholmintát a nőt elgázoló autó vezetőjétől.
Többször jelezték az MVM-nek, hogy nem égnek az utcai lámpák
Az MVM online felületén keresztül december 15-én és 16-án is érkezett bejelentés. A hiba elhárítása – ami a szolgáltató feladata – a baleset időpontjáig nem történt meg – közölte Homoki Tamás (Fidesz) közlekedésért felelős alpolgármester. Az önkormányzathoz nem érkezett bejelentés a közvilágítás meghibásodásával kapcsolatban, de ha érkezik is ilyen, azt a szolgáltató felé kell továbbítaniuk – nyilatkozta az önkormányzati sajtónak az alpolgármester. (A balesetet követően a kecsup.hu is megkereste az alpolgármestert, de nem válaszolt a kérdésekre, hanem az önkormányzati fenntartású hiros.hu oldalon megjelent reakcióját ajánlotta az újságírók figyelmébe.)
A kecsup.hu Bodrozsán Alexandra (Szövetség a Hírös Városért) városrészi önkormányzati képviselőtől megtudta, hogy egyeztetett Homoki Tamás alpolgármesterrel, akitől ígéretet kapott, hogy az önkormányzat vizsgálatot indít, de ehhez meg kell várni a rendőrség szakvéleményét.
Bodrozsán megerősítette, hogy december 15-én és 16-án egy petőfivárosi lakos az MVM online felületén jelezte, hogy több lámpa nem ég a Vízmű utcában, és kérte azok mielőbbi javítását, mert hiányuk balesetveszélyes. „Akik ismernek képviselőként, tudják, hogy én vagyok a leghangosabb, amikor a kecskeméti közvilágítás áldatlan állapotáról beszélünk. Többször szóltam, hogy kellően világítsák meg a veszélyes gyalogátkelőket” – tette hozzá a képviselő.
A kecsup.hu újságírói megkeresték az állami szolgáltatót (MVM) is, de kérdéseikre nem kaptak választ.
Máshol is előfordult, hogy nem működtek a lámpák
Nem a Vízmű utcában fordult először elő, hogy nem működtek a lámpák. Korábban a Szolnoki úti zebrán ütöttek el egy gyalogost, ahol legalább egy hétig nem volt közvilágítás. Az esetet követően akkor Falu György (Fidesz) alpolgármester tartott sajtótájékoztatót. A kecsup.hu kérdésére elmondta: „Nem tervezi a város, hogy a zebráknál nagyobb legyen a fényerő, mert nem a technikán múlnak a balesetek. Lehetne itt a nappali fénnyel megegyező mértékű közvilágítás, akkor is lennének balesetek, ha a közlekedők nem figyelnek.”
Tizenháromezer lámpatest van Kecskeméten, ezek üzemeltetését az elmúlt években más és más cégek végezték. Korábban a Polár Stúdió volt felelős ezért, 2019-től rövidebb időre az NKM Zrt.-vel kötött szerződést a közvilágítás-üzemeltetésre az önkormányzat, majd az MVM vette át a feladatot. 2019 novemberében a város közgyűlése arról döntött, hogy a gyalogátkelőhelyek térségében szenzoros hibaészlelő rendszert kell kiépíteni, amely azonnal jelzi az üzemeltető felé, hogy nem égnek a lámpák.
Ez már a sokadik zebrás gázolás volt Kecskeméten
2017 végén a gyalogosok sérelmére elkövetett közúti balesetokozás a korábbiakhoz képest arányaiban megnövekedett a városban. Míg addig havonta egy-egy ilyen fordult elő, november-decemberben négy-ötre emelkedett az esetek száma. A balesetek többsége délután fordult elő – mondta Kerti István rendőr alezredes, a Kecskeméti Rendőrkapitányság volt vezetője 2018. január 11-én, a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság munkamegbeszélésén, amelyet a sorozatos gyalogosgázolások miatt hívtak össze.
Halász István, a Vonalvezető Kft. ügyvezető igazgatója két fő tényezőt nevezett meg a gyalogátkelőhelynél történő baleseteknél: az emberit és az ezzel kapcsolatos oktatást-szemléletformálást, másrészt pedig a létesítmény kialakítását. A zebra megfelelő kiépítése – táblák és világítás kihelyezése, felfestések, rendszeres karbantartás – feltétele a gyalogos láthatóságának. A városokban ugyanis sokszor előfordul, hogy az átkelőhelyek beleolvadnak a környezetükbe.
A kecsup.hu korábbi cikkében összegyűjtötte a város legkockázatosabb gyalogátkelőit, felhívva a figyelmet a sorozatos zebrás gázolásokra. 2018-ban, 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben is történtek halálos kimenetelű balesetek Kecskeméten. Ütöttek el úgy is gyalogost zebrán, hogy leszállva a kerékpárjáról szabályosan tolta a biciklijét az Irinyi úti gyalogátkelőnél, és sodort el autó egyszerre két járókelőt a Cifrapalotánál, ahogy a rossz látási viszonyok miatt került sor ütközésre az aluljárónál és a Dózsa György úton is.
Forró téma a közvilágítás Kecskeméten
A lámpákat, ahogy sok településen az országban, itt is konkurencia nélkül, egymilliárd forintból az Elios Innovatív Zrt. korszerűsítette, ami 2015-ig Orbán Viktor veje, Tiborcz István érdekeltségébe tartozott. A 2014 nyarán átadott közvilágítás-fejlesztést követően számtalanszor felmerült, hogy a korábbinál veszélyesebb lett autóval, gyalog és kerékpárral közlekedni Kecskeméten. Sokan a korszerűsített közvilágítást, a sok panaszt és vitát kiváltó LED-es utcai lámpákat kifogásolják azóta is.
Kecskemét közvilágításával kapcsolatban az elmúlt nyolc évben többször tett fel kérdéseket az ellenzék. Többnyire azt a válasz kapták, hogy a felvetett problémák – kevés fény, karbantartás hiánya, elavult kábelhálózat – politikai jellegűek, és egyébként is a LED-es közvilágítás megvalósításával kapcsolatban mindenben a törvények szerint jártak el, és a szabványoknak megfelelő közvilágítást alakítottak ki.
Az Európai Unió Csalás Elleni Hivatala (OLAF) az Elios pályázatainak vizsgálata során azonban több szabálytalanságot talált, és szervezett csalást azonosított. A rossz minőségű és nem megfelelő közvilágítás miatt kérte ki a TASZ az OLAF-jelentést, amelyet hosszú huzavona után végül 2022 februárjában hozott a szervezet nyilvánosságra. A magyar hatóságok azonban nem találtak bűncselekményt az ügyben.
Mikor lesz biztonságosabb ?
Az önkormányzat sűrűn kihelyezett közlekedési lámpákkal próbálja csillapítani a belvárosban a gyors autóforgalmat. Ez ugyan érdemben nem befolyásolja a belvárosba érkező autók mennyiségét, de azt remélik az intézkedéstől, hogy mérsékli a gyorshajtás gyakoriságát. A megoldásról évek óta folyik a vita. Forgalomcsökkentés, okoszebrák, szigorú büntetés, szemléletformálás, rendszeres karbantartás, fekvőrendőrök, térfigyelő kamerák, sebességmérő Traffibox, megvilágított átkelők és minőségi közvilágítás – minden felmerült már annak kapcsán, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a kecskeméti gyalogátkelőhelyeket. A megoldás alig és nagyon lassan körvonalazódik.