Tömegesen pusztulnak a delfinek az orosz tartályhajók balesete óta

Olajszennyezés az oroszországi Krasznodari területen

Egyre több elpusztult delfint mos partra a víz a Fekete- és az Azovi-tengert összekötő Kercsi-szorosnál azóta, hogy két orosz hajó is zátonyra futott a térségben, súlyos olajszennyezést okozva.

A Delfa orosz környezetvédelmi szervezet arról számolt be, hogy harminckét elpusztult delfin tetemére találtak rá a baleset óta. „Gyakorlatilag naponta kapunk új információt elpusztult delfinekről. Statisztikát vezetünk, rendszeresen továbbítjuk az adatokat az állami szerveknek” – írták a Telegramon. A szakértők rámutattak, hogy a szám sokkal magasabb a korábbi évek azonos időszakában regisztrált adatoknál.

December közepén két orosz olajszállító hajó futott zátonyra a Fekete- és az Azovi-tengert összekötő Kercsi-szorosnál. Egy tengerész életét vesztette, a legénység huszonhat tagját ki kellett menteni. A két hajó, a Volgonyeft–212 és a a Volgonyeft–239 több ezer tonna fűtőolajat szállított, így rendkívül súlyos környezeti katasztrófa következhet be az ökológiailag érzékeny területen, ahol legalább 63 kilométeres partszakasz szennyeződött.

A hajók mintegy hét kilométerre voltak a parttól az orosz szárazföld és a 2014-ben Ukrajnától illegálisan elcsatolt Krím félsziget között fekvő Kercsi-szorosban, amikor vészjelzést adtak le.

Illetékesek szerint valószínűleg emberi döntés okozhatta a balesetet az erős viharban. Egyelőre semmi nem mutat arra, hogy a történteknek közük lenne az ukrajnai háborúhoz.

Ehhez kapcsolódóan: Önkéntesek dolgoznak a tartályhajók balesete nyomán olajjal szennyezett partvonal megtisztításán

Számos önkéntes dolgozik az olajszennyezés eltakarításán, akik közül sokan arra panaszkodtak, hogy nem kaptak speciális felszerelést a hatóságoktól.

Egyre több a jelentés a környezetkárosodásról, a helyiek olajjal szennyezett tollú madarakról számoltak be, akik emiatt már repülni sem tudnak. Sok állatot befogtak, azonban nagyjából kilencven százalékuk elpusztult a nem megfelelő ellátás miatt a környezetvédők szerint. Az orosz hatóságok ezt tagadják, a katasztrófavédelem szerint az arány tíz százalék alatt van.

A környezetvédők arra számítanak, hogy nyáron, amikor a víz is melegebb lesz, nagy mennyiségű olajat fognak partra sodorni a hullámok.

Oroszország régi, nem biztosított hajókból álló árnyékflottáját használja az ukrajnai háborúra válaszul bevezetett nyugati szankciók megkerülésére. A hajók állapota komoly környezetvédelmi aggályokat is felvet.

Andrij Klimenko, a kijevi Stratégiai Fekete-tengeri Tanulmányok Intézetének projektigazgatója közölte, hogy a zátonyra futott hajók nem alkalmasak a nyílt tengerre, folyami hajókról van szó.

Készült a dpa tudósításának felhasználásával.