November 6-tól kezdődik a termelés az iváncsai akkumulátorgyárban – értesült a Szabad Európa. Információink szerint jövő év közepére állhat rá a gyár a teljes kapacitásra, miközben még sem az odavezető ipari vágány építése, sem a közúti kapcsolat kibővítése nem kezdődött el.
Bár környezete jelenleg inkább egy földutakkal szabdalt pusztasághoz hasonlít, a gyár falain belül már készen áll az SK Innovation beruházása Iváncsán. A dél-koreai cég egy november 3-i, egynapos próbát követően november 6-án, hétfőn hivatalosan is megkezdi a termelést – értesült a Szabad Európa. Igaz, egyik forrásunk szerint az első időszak nyilvánvalóan szintén tesztüzem lesz.
A gyár első dolgozóit az SK komáromi üzemében képezték ki. Egy forrásunk szerint a kezdeti időszakban – ez akár hónapokat is jelenthet – műszakonként nagyságrendileg száz munkás dolgozik majd. Nyolcórás munkarenddel számolva – amikor a délelőttös műszak 6.00–14.00, a délutános 14.00–22.00, az éjszakás pedig 22.00–06.00 óra között dolgozik, míg egyműszaknyi ember a pihenőnapját tölti – ez négyszáz munkást jelenthet.
Takaréklángon
Persze az is lehet, hogy a gyár vezetése a 12 órás munkarend mellett dönt. Ekkor 6.00–18.00, illetve 18.00–06.00 órás váltásban szerveznék a feladatokat, míg egyműszaknyi munkás pihenne. Iparági forrásunk szerint utóbbi egyébként népszerűbb a munkavállalók között, mert havi 15 munkanapot jelent, így elvileg több idő marad másra, de az érdekképviseletek mindig arra figyelmeztetnek, hogy ez a munkarend hosszabb távon egészségileg nagyon megterhelő.
A négyszáz ember nagyjából húszszázalékos kapacitást jelent forrásunk szerint, ami egy üzem működésének kezdeti fázisában teljesen normálisnak mondható, ahogy az is, hogy az első időkben nagy lesz a selejtes akkumulátorok száma. „Némi túlzással akár azt is mondhatnánk, hogy az elején a szigetszentmiklósi akkutemetőre termelnek majd Iváncsán” – mondta informátorunk, aki szerint ez a periódus minden termelőüzem életében a gépek megfelelő beállításáról és arról szól, hogy élesben is kiderüljön: melyik munkás mennyire képes a termelésben hasznosítani a tanfolyamon elsajátítottakat.
(A szigetszentmiklósi akkumulátorfeldolgozó katasztrófavédelmi engedélyét ugyanakkor augusztusban visszavonta a hatóság az RTL Híradó értesülése szerint, miután egy baleset következtében két munkás életét vesztette. Arról nincs hír egyelőre, hogy az üzem újra működne.)
Ehhez kapcsolódóan: Védőruha nélkül dolgozhattak, ezért lettek rosszul a villanyszerelők az akkugyár veszélyes anyagokkal működő üzemegységében Iváncsán
Teljes kapacitáson
Nagyjából 2024 közepére viszont a tervek szerint már teljes kapacitással működhet az iváncsai üzem. A cég vezetőinek korábbi közlése szerint az a cél, hogy évi 30 GWh-nyi teljesítményt adó akkumulátor készüljön egy évben itt. Hogy ez nagyságrendileg mit jelent, arra Éltető Andreának a Szabad Európán megjelent cikke világít rá. A Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont kutatója szerint jelenleg 87 GWh teljesítményt állítanak elő a már működő akkugyárak Magyarországon, vagyis az iváncsai létesítmény önmagában több mint harmadával növelné a kapacitást.
Hogy ez a gyártott akkumulátorok darabszámát tekintve mit jelent, azt nagyon nehéz megállapítani, hiszen egy üzemben többféle, eltérő teljesítményű akkumulátor is készül, de Éltető Andrea szerint a 87 GWh teljesítményű akkumulátor nagyságrendileg 870 ezer autóba elég, ez alapján a 30 GWh háromszázezret jelent. Már idézett iparági forrásunk abból indult ki, hogy a tervek szerint teljes kapacitáson kétezer ember dolgozna Iváncsán, ez mindenképpen azt jelenti, hogy naponta több ezer akkumulátor készülhet majd.
Ehhez kapcsolódóan: Kaderják Péter az akkugyárakról: „Nem nagyhatalomnak kell lenni, jól működő iparágat kell kialakítani”
Csúszásban
Ez pedig több kérdést is felvet. A legfontosabb az, hogy jelenleg gyakorlatilag csak az üzem van kész: sem az azt kiszolgáló infrastruktúrát, sem az iváncsaiakat a termelés mellékhatásaitól védő létesítményeket nem kezdték el még építeni. A gyárhoz elvileg egy iparvágány is tartozna, illetve kibővített közúti összeköttetés az M6-os autópályához.
Ehhez képest mindkét beruházás még a közbeszerzés fázisában van a nyilvánosan fellelhető adatok szerint. Az Iváncsa ipari-innovációs fejlesztési terület kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra fejlesztésének tervezése és kivitelezése című közbeszerzési felhívás még 2022. december 2-án került fel a kormányzati Elektronikus Közbeszerzési Rendszer honlapjára. E szerint a Budapest–Dunaújváros vasútvonalról Adony állomásnál építenének ki két vágányt – mezőgazdasági területeken keresztül, részben a kisajátításukkal – az iváncsai ipari parkhoz.
Számokba fojtva
Csakhogy a jelek szerint hónapokig nem érkezett be megfelelő ajánlat, legalábbis erre utal, hogy eredetileg 2023. január 12. volt a beadási határidő, de ezt többszöri módosítás után egészen április 6-ig tolták ki. Annak nincs jele, hogy azóta bárkivel szerződést kötöttek volna, ugyanakkor a tender feltételei között szerepel, hogy a nyertes ajánlattevőnek a megelőző három évben minimum 16 milliárd forintos árbevételt kellett elérnie vasúti közbeszerzésekből.
Ez a feltétel radikálisan leszűkíti a lehetséges jelentkezők körét, így egy akkumulátor-iparági és két vasúti forrásunk is biztosra vette, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd-cégcsoport vagy annak valamely tagja lesz a befutó. Kérdés, hogy mekkora kapacitásuk lesz erre. Mint néhány hete kiderült, a társaság már most is csak úgy tudja elvégezni a Budapest–Hegyeshalom vasútvonal sürgős felújítási munkálatait, hogy a Budapest–Belgrád vasút építéséről vezényelt át munkagépeket és munkásokat.
A közbeszerzés szerint 24 hónap áll rendelkezésre a munkálatokra. Ezt figyelembe véve, illetve azt, hogy Debrecenben 2025-ben a tervek szerint már termelni fog a BMW gyára – „természetesen” az ide vezető ipari vágányt is Mészáros Lőrinc cége építheti majd –, forrásaink szerint a következő időszakban kemény logisztikai problémákkal szembesülhet a V-Híd.
Ehhez kapcsolódóan: Hamis illúziók és a magyar akkumulátorvalóság – Éltető Andrea válasza Kaderják Péternek
Nem látni a fától a zajvédő falat
Az Átlátszó éppen egy éve írt arról, hogy egy közmeghallgatáson már akkor arra panaszkodtak a település lakói, hogy a gyár miatt reggel óriási dugó van, amire a kormány képviseletében megjelenő tisztviselő csak annyit mondott, hogy aki be akar érni időben a munkahelyére, keljen fel fél órával korábban. Ez a helyzet még fennállhat egy darabig, mivel az üzem közúti összeköttetésének kibővítése még ott sem tart, ahol az iparvágány.
Erre csak idén szeptember 8-án jelent meg a közbeszerzési felhívás, és – szintén többszöri csúsztatás után – október 31. volt a jelentkezési határidő. A tenderkiírás szerint az M6-os autópálya 50-es kilométerénél – szintén Adonynál – a mostani szimpla helyett úgynevezett turbókörforgalom létesülne, és kétszer két sávos út vezetne az ipari parkhoz. Ezenkívül fejlesztenék a település belterületi úthálózatát, új járdák, kerékpárutak épülnének, korszerűsítenék a közvilágítást. Ezekre tizennégy hónapja lesz a nyertes kivitelezőnek.
Nem csak az infrastruktúra nem követte az akkugyár építését. Az előírások szerint az üzem és a település között véderdőt is telepíteni kellene, de ez még szintén nem kezdődött meg, mint ahogy csak egy hosszan elhúzódó, néhány méter magas töltés jelenti a zajvédelmet is. Az iváncsaiak már régóta panaszkodnak, hogy a gyár miatt radikálisan megnőtt a zajterhelés, szükség lenne zajvédő falra. Erre ígéret már elhangzott, de annak, hogy a közeljövőben lesz is belőle valami, semmi jele.
Frissítés: cikkünk megjelenése után közleményt adott ki az akkumulátorgyárta működtető SK on Hungary, melyben azt írták: "A magyar sajtóban az utóbbi napokban megjelent hírek, mely szerint az SK On Hungary iváncsai akkumulátorgyárában 2023. november 6-án hétfőn megkezdődött a termelés, tévesek. Nem kezdődött meg a gyártás. A korábban előzetesen tervezett kezdési időpont 2023 negyedik negyedéve volt, azonban tekintettel arra, hogy különböző hatósági engedélyeztetések még folyamatban vannak, illetve gépbeállítások, valamint géptelepítések zajlanak, így újfent csak azt tudjuk megerősíteni, hogy nem kezdődött meg a gyártás, hiszen az ehhez szükséges feltételek nem adottak még.
A zajvédelem kiépítésével kapcsolatban a következő tájékoztatást szeretnénk nyújtani: A zajvédő falak iváncsai gyáregység területén belüli telepítése folyamatosan zajlik, melynek első üteme október végén zárult. Ennek során 5 helyszínen 10 zajvédő fal telepítése történt meg. A zajszintet november 3. és 4. között újramértük. Az eredmények alapján, amennyiben vannak olyan helyek, amelyek nem felelnek meg az előírásoknak, azt további telepítésekkel tervezzük kiegészíteni. Célunk a gyár által okozott zajszennyezés jelentős csökkentése a szomszédos település lakóinak figyelembevételével".
Ehhez kapcsolódóan: Győrffy Dóra közgazdász: „Nincs hozzáadott magyar érték az akkugyártásban”