„Közlekedési morál önmagában nem létezik. Van egy általános társadalmi kulturáltság, ha az a béke feneke alatt van, akkor a közlekedési morál sem jobb” – mondja a közlekedésbiztonsági szakértő. Pausz Ferencet annak az applikációnak a kapcsán kérdeztük, amely jutalmazza a sebességhatárok betartását.
A hazai baleseti statisztikákban vezető helyen szerepel az ittas vezetés mellett a gyorshajtás, de nem az abszolút, hanem a relatív gyorshajtás, mondja Pausz Ferenc. Utóbbi azt jelenti, amikor valaki nem az útviszonyoknak vagy az időjárási körülményeknek megfelelő sebességgel vezet. Ezt sehol a világon nem tudják mérni, miközben ez jelenik meg a baleseti statisztikában nagyobb százalékban.
A pozitív megerősítés általában célravezetőbb
A leírás alapján a rendőrség újítása sem a relatív, hanem az abszolút gyorshajtás visszaszorítására tesz kísérletet pozitív megerősítéssel, jutalmazással. Egy applikáció segítségével – a hivatalos tájékoztatás szerint a világon először – sebességalapon működő hűségpontrendszert vezetnek be. Az augusztus első napjaiban induló alkalmazás felhasználói akkor kapnak pontot, ha a sebességhatárokat betartva, szabályosan közlekednek. A jutalompontokat később különböző üzletekben, szolgáltatóknál lehet majd beváltani kedvezményekre, ajándéktárgyakra.
Az OBBPoint aktív állapotában figyeli azoknak a járműveknek a sebességét, amelyekben bekapcsolták az alkalmazást. A szoftver a helykoordináták alapján tudja, hogy az adott útvonalra mely sebességhatárok vonatkoznak, és naprakész ahhoz, hogy az időszakos korlátozásokat is azonosítsa. Nem tekinti szabálysértésnek, ha valaki rövid ideig – például egy előzéshez – túllépi a megengedett maximális sebességet, feltéve hogy a manőver befejezése után visszalassít a megengedett sebességhatárra.
Pausz Ferenc azt mondja, a pozitív megerősítés – amikor nem szankcióval sújtják az embereket, hanem megpróbálják megmutatni, mi az, ami normális – általában működik valamilyen szinten.
„Még hatásosabb lehet, ha ehhez hozzárendelünk valamilyen jutalmat. Ez nem újdonság, korábban is osztottak már a rendőrök apró ajándékokat közlekedésbiztonsági akciók során a sofőröknek.”
A szakértő szerint a közlekedők nagyjából három csoportra oszthatók. Vannak az abszolút szabálykövetők, akik mindig minden szabályt betartanak. Az abszolút renitensekkel szemben Pausz Ferenc tapasztalata szerint általában csak a büntetés lehet eredményes. A közlekedők többsége, hetven százaléka azonban nem sorolható ebbe a két szélsőséges csoportba. Ők azok, akiknél a pozitív megerősítés eredményes lehet.
Ehhez kapcsolódóan: Azzal támadják a fővárost, amit Tarlósék is terveztek„A közlekedési morál önmagában nem értelmezhető”
Van egy általános társadalmi kulturáltság, társadalmi norma, ha az a béka feneke alatt van, akkor a közlekedési morál sem jobb, sőt még rosszabb, véli a szakértő.
„A volán mögött még inkább előjön a társadalomban tapasztalható frusztráltság, amely megjelenik a közlekedésben; ez a közlekedési morál. Az emberek többségét nem a büntetés vagy a várható jutalom tartja vissza bármilyen törvényszegéstől, hanem a bennük lévő erkölcsi gát, az, hogy tudja, nem helyes, ezért nem teszi meg.”
Az OBBPoint regisztráció után hamarosan letölthető lesz Android- és IOS-változatban is. A Police.hu rendőrségi portálon azt írják, hogy az applikáció letöltésekor megadott felhasználói név bármi lehet, nincsenek megkötések, ahogyan az e-mail-cím is lehet olyan, amelyet csak az applikációhoz hoztak létre, és másra nem használnak.
Ehhez kapcsolódóan: Dzsungelharc - budapesti közlekedés kerékpáros és autós szemmel