A "Bandero-bringák": Ukrajna e-motoros könnyűlovassága a csatában

Csendesen lopakodó e-biciklikkel viszok a halálos páncéltörő fegyvert a célpont közelébe.

Az ukrán harcosok a harctéri taktika új korszakát nyitották meg azzal, hogy nagy hatékonyságú, helyben tervezett elektromos kerékpárokat használnak.

Az alábbi kép, amelyen egy egy ukrajnai terepmotornak látszó szerkezetre szerelt NLAW páncéltörő rakéta látható, nagy izgalmat keltett a technológiai médiában. A kétkerekű jármű valójában egy elektromos kerékpár és történelmi előrelépést jelent a hadviselés taktikájában.

Daniel Tonkopi, a járművet gyártó ukrán-amerikai Delfast cég társalapítója egy május 16-i Facebook-bejegyzésben megerősítette, hogy a vállalat e-kerékpárjait jelenleg az ukrán hadsereg használja.

Tonkopi azt állította, hogy a harcosok legalább egy orosz páncélozott járművek elleni rajtaütés során használták az akkumulátor-hajtotta kerékpárokat, amely során három kerékpár "lyukakkal" tért vissza a "nagyon forró" harcból.

Katonai hírnök motoros egy elárasztott holland úton, 1944. novemberében.

A motorkerékpárok először az első világháborúban tűntek fel a csatamezőn és bizonyították értéküket, mivel olcsók, gyorsak és képesek voltak átküzdeni magukat a nehéz terepen, ahol a nehezebb katonai járművek elakadtak.

Napjainkban több hadsereg, köztük az Egyesült Államok is aktívan kutatja az elektromos kerékpárokban rejlő lehetőségeket.

Az e-biciklik legfőbb előnye lopakodó képességük. A különleges erők csapatainak - amelyeket gyakran légi úton dobnak le az ellenséges területre – gyalog kell eljutniuk a gyülekezőhelyre. Nekik az új technológia lehetőséget kínál arra, hogy csendben nagy távolságokat tegyenek meg, majd olyan helyzetekből meneküljenek el, amelyekben korábban tűzharcba kellett keveredniük.

Az e-bike-ok nem bocsátanak ki szagot, teljes csendes készenléti állapotban várakozhatnak a „rajtaütés és menekülés” típusú műveletek esetében és képesek olyan erdei ösvényeken keresztül áthaladni, amelyekkel a legtöbb jármű nem tud megbirkózni.

Egy e-bike-on ülő ukrán katonát ábrázoló szerkesztett kép.

Az Eleek, egy főleg civil e-bike-okat gyártó ukrán cég közösségi médiaoldalain több bizonyíték is található arra, hogy az orosz invázió ellen harcoló ukránok akkumulátoros kerékpárokat használnak.

A ternopili székhelyű vállalat a fenti képet egy ukrán katonáról posztolta, aki tipikus mesterlövész öltözetet visel és egy kifejezetten katonai használatra tervezett e-bike modellel látható.

Ukrán gyártmányú Eleek Atom katonai elektromos biciklik.

Az Eleek e-bike-ok maximális hatótávolsága 150 kilométer, súlyuk 70 kilogramm és körülbelül öt órát vesz igénybe a feltöltésük. A hosszú feltöltési idő és a magas költségek még mindig az e-biciklik legfőbb hátrányai a benzinüzemű elődökkel szemben. Az Eleek Atom 5245 dollárba kerül, míg az Ukrajnában feltűnt Delfast kerékpárokhoz hasonló modellek ára 6799 dollár.

Az Eleek katonai e-kerékpárokat "Bandero-bringáknak" nevezték el, Stepan Bandera, egy szélsőjobboldali ukrán nacionalista és náci kollaboráns után, akit Ukrajna egyes részein továbbra is a függetlenségi mozgalom nemzeti hősének tartanak és utcákat neveztek el róla.

Ukrán harcosok tankelhárító fegyverrel egy Delfast e-kerékpáron.

Egy nemrégiben készült videón a jelenleg az ukrán erők oldalán harcoló georgiai légió egyik harcosa látható, amint a közel 90 kilométer/órás végsebességéhez közelítő sebességgel száguld végig egy úton egy Eleek Atommal.

A Georgiai Légió egyik parancsnoka egy autós újságírónak azt mondta, hogy a jelenleg Kelet-Ukrajnában tevékenykedő mesterlövész egységeinek "gyorsan kell megjelennie és távoznia" a Donbászban jelenleg zajló „dinamikus” harcokban.

"Szóval szükségünk van az elektromos motorokra" - mondta.