A Metinvest Holding Ukrajna legnagyobb és a világ 42. legnagyobb acélipari cége, amelynek olasz, spanyol és holland érdekeltségei is vannak. A cég, a Népszava értesülése szerint, már januárban jelezte, hogy megvenné a Dunaferrt. A lap úgy tudja, hogy érdeklődik a vasmű iránt a londoni székhelyű Liberty Steel is.
A lap úgy tudja, hogy az ukrán cég fúziókért és felvásárlásokért felelős vezetője valamint a vállalat nemzetközi kapcsolatainak irányítója a héten tárgyalt Budapesten Fábián Gergellyel, a gazdaságfejlesztési tárca iparpolitikáért felelős államtitkárával.
Ehhez kapcsolódóan: Dunaújváros polgármestere a Dunaferr-ről: Lehet, hogy a kormányzat direkt akarja bedönteni
A dunaújvárosi portál szerint az ukránok régóta érdekli őket a magyar vállalat iránt, tisztában vannak annak helyzetével és számításaik szerint a Dunaferr újraindításának költsége százötven millió euró lenne. Környezetvédelmi beruházással is számolnak, amivel 55 százalékkal csökkenne a károsanyag-kibocsátás.
Pintér Tamás, Dunaújváros jobbikos polgármestere úgy tudja, hogy az ukrán cég maradéktalanul tudná biztosítani a vasmű nyersanyagellátását a saját érc- és szénbányáiból. A kormány ugyanakkor inkább a londoni hátterű Liberty ajánlatára nyitott, noha az a városvezetés információi szerint pénzügyi gondokkal küzd.
Mint arról a Szabad Európa is beszámolt, a kormány a következő hat hónapban kifizeti az eladósodott Dunaferr négyezer dolgozójának bérét, erre 16 milliárd forintot szánnak. A Dunferr adóssága a becslések szerint a 450-500 milliárd forintot is elérheti. Az adósságot a kormány bértámogatása is növeli, mert azt az unós szabályok szerint magáncég üzemeltetését az állam nem finanszírozhatja, vagyis vissza kell fizetni.
Orbán Viktor bejelentése szerint azon dolgoznak, hogy megbízható, stabil működést biztosító tulajdonost találjanak a vasműnek, amelyet a kormány szerint a korábbi tulajdonosok, vállalatvezetők mellett a brüsszeli szankciók tették tönkre, a kormány hiába várta az uniós segítséget.
A cégnél működő vasasszakszervezet vezetője, Molnár László azt mondta, hogy eddig nem volt leépítés és a tömeges felmondás sem jellemző, de úgy véli, hogy ha az új vevő a gyárnak csak egy részét akarja majd működtetni, elkerülhetetlen lesz a leépítés a vasműben, ami Dunaújváros legnagyobb munkáltatója.
Ehhez kapcsolódóan: A kormány kifizeti a Dunaferr dolgozóinak bérét, közölte Orbán Viktor, és ismét Brüsszelt emlegette