Az Európai Bizottság megítélése szerint a novemberi határidő óta elfogadott magyar intézkedések csak egy kis részét orvosolják azoknak a problémáknak, amelyek miatt a testület pénzügyi szankciókat javasol Magyarország ellen. Brüsszel ezért nem lát okot ezek módosítására.
Az utóbbi két hétben Magyarország által végrehajtott intézkedések érdemben nem változtatnak az Európai Bizottságnak azon a véleményén, hogy az EU pénzügyi érdekeit továbbra is kockázatok övezik, és ezért az eljárást a javasolt felfüggesztés mértékével együtt fenn kell tartani. Ezt az üzenetet tartalmazza értesülésünk szerint az az öt oldalas levél, amelyben az Európai Bizottság a tanács kérésére naprakésszé tette a magyar intézkedések teljesítéséről szóló értékelését.
A 13 kifogásból csak kettőt orvosolnak az új törvények
A Johannes Hahn költségvetési biztos által aláírt levél szerint a bizottság november 30-i értékelésében beazonosított 13 kifogás (hét hiányosság és hat költségvetési kockázat) közül mindössze kettőt orvosol részben vagy egészen az a két salátatörvény, amelyet a magyar Országgyűlés november 19-e, tehát a határidő után elfogadott. Mindkettő a közkiadások nagyobb átláthatóságát szolgálja. A testület szerint az egyik, az értékelésben 5. számú kockázatot teljességgel orvosolja, míg a másik egy hiányosságot is pótolni látszik.
Mindazonáltal ez Brüsszel álláspontja szerint érdemben nem befolyásolja azt a véleményét, hogy Magyarország még nem adott elegendő biztosítékot az uniós pénzekkel való visszaélések elkerülésére és az EU pénzügyi érdekeinek védelmére. Mivel az újonnan elfogadott törvényi rendelkezések a testület szerint csak részben orvosolják a problémahalmazt, ezért a tanács asztalán lévő javaslatának módosítását továbbra sem látja indokoltnak, így azt sem, hogy egyes várakozásokkal ellentétben a felfüggesztés által érintett hét és fél milliárd euró kohéziós politikai forrás csökkentését javasolja.
Ehhez kapcsolódóan: A magyar uniós források négyszögesítése – Függő játszma az EU és Magyarország közöttNehéz helyzetben a tagállamok
A tanács ettől függetlenül minősített többséggel mérsékelheti a pénzügyi szankció mértékét, de változatlan formában jóvá is hagyhatja a bizottsági javaslatot, vagy akár el is utasíthatja.
A bizottság álláspontja nem könnyíti meg a soros cseh EU-elnökség dolgát, amikor először hétfőn kísérletet tesz majd a négy elemből álló csomag blokkolásának feloldására. Ez magában foglalja a Magyarország ellen folyó jogállami feltételességi eljárásra vonatkozó javaslat elfogadását, a magyar helyreállítási terv bizottság által már javasolt jóváhagyását és a 18 milliárd euró összegű, közös hitelfelvételen alapuló ukrán makrofinanszírozási támogatást, valamint a globális minimumadót. Utóbbi kettő sorsa is bizonytalanná vált azt követően, hogy Budapest, ha nem is nyíltan, de összekötötte ezeket a másik két ügyben számára kedvező döntésekkel. Az A terv az lenne, hogy az uniós partnerek csökkentenék a Magyarország ellen javasolt pénzügyi szankció mértékét, és jóváhagynák az 5,8 milliárd eurós helyreállítási tervet, cserébe megszüntetve a blokkolást az ukrán és az adózási kérdésben.
A tanácsnak küldött levelében a bizottság azt is kifejti, hogy miképpen értelmezi az arányosság elvének érvényesítését a magyar források felfüggesztésének kontextusában. Több tagállam, köztük Németország, Franciaország és Olaszország szerint Brüsszelnek figyelembe kellene vennie a magyar kormány által elvégzett munkát. Az Európai Bizottság szerint ugyanakkor az EU pénzügyi érdekeinek védelménél nincs olyan, hogy valaki hetven vagy 95 százalékban teljesít. Ha a magyar rendszerben meglévő lyukak fennmaradnak, az a testület érvelése szerint nem szavatolja az uniós költségvetés védelmét.
Jövő héten alternatív javaslat Ukrajna finanszírozására
Az Európai Bizottság már a jövő hét első felében bemutathatja azt a javaslatot, amely a magyar kormány megkerülésével egy új pénzügyi eszköz létrehozására irányulna az uniós költségvetés keretein kívül, 26 tagállam részvételével Ukrajna költségvetési kiadásainak finanszírozására. Hírek szerint Ursula von der Leyen erről a szándékáról tájékoztatta az Európai Parlament elnökét, idősáv biztosítását kérve a javaslat bemutatására.
A külön pénzügyi alappal meglehetne kerülni a magyar vétót, így a javaslat megszellőztetése nyilvánvalóan fokozni kívánja a magyar kormányra nehezedő nyomást, hogy álljon félre az ukrán csomag blokkolásától. A kormány részéről számos alkalommal elmondták, hogy kétoldalú alapon kész támogatni Ukrajnát, ellenzi azonban az uniós büdzsé garanciavállalása mellett történő hitelfelvételt. Utóbbi továbbra is az A tervnek számít, de ha nem működik, akkor az EU kész lehet a tervezett megoldással, Magyarország részvétele nélkül biztosítani a finanszírozást.
Ehhez kapcsolódóan: Röviden, érthetően - Az Európai Bizottság magyar ügyben hozott döntései