Alapvető dolgok sem működnek az új felállásban július elseje óta, az állami működtetés első heteiben – mondják a védőnők, akik csak név nélkül mernek nyilatkozni. Sok helyen még nem kaptak telefont, e-mail-címet, ezért akadozik a kapcsolattartás; nem térítik meg az utazási költségeiket, és éves szinten rosszabbul járnak anyagilag, mint korábban, pedig azt ígérték, hogy ilyen nem lesz. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ). Szerintük a szerződések megkötése folyamatos, az ellátásban nem okoz nehézséget az átállás, és nem fordulhatnak elő több tízezer forintos fizetéskülönbségek.
A védőnőknek adott új pecsét adattartalma nem megfelelő az igazolások kiállításához, annak alapján nem lehet azonosítani a védőnőt, de még a körzetet sem, pedig fontos lenne – mondta a Szabad Európának egy érintett. Sokan még nem is kaptak újat, ezért nem tudják a kiskönyveket lepecsételni vagy igazolásokat kiállítani. Sokaknak új e-mail-címük sincs, a régit pedig már nem tudják elérni – tette hozzá.
Többen arról számoltak be, hogy a saját költségükön kénytelenek telefonálni, mert nem kaptak új szolgálati telefont és SIM-kártyát, az eddig használt előfizetést pedig már felmondta az önkormányzat. A telefon és az e-mail-cím hiánya miatt akadozik a kapcsolattartás a családokkal – számoltak be a tapasztalatokról.
Minden iktatott és hivatalos levelet be kell küldeniük a kórházba ellenőrzésre, és csak a mentor védőnő jóváhagyásával lehet elküldeni. Ezt többen sértőnek, felháborítónak tartják, mert felsőfokú végzettséggel önálló döntési és felelősségi jogkörrel rendelkező munkát végeznek. Például egy zártan kezelt gyermekjóléti jelzést így egy olyan általános e-mail-címre kell beküldeniük, amelyről nem tudják, hogy ki férhet hozzá.
Ehhez kapcsolódóan: Kirúgással fenyegettek Pest megyei védőnőket, ha nem írják alá az új szerződést
Csúszik az új szerződések elkészítése
Sokan még tervezetet sem kaptak, de már hetek óta az új felállásban végzik a munkát. A váltással az új munkáltató, vagyis a kórház sok esetben sokkal nagyobb távolságra van, mint korábban az önkormányzat, ezért jóval többet kell utazniuk egy aláírásért, vagy leadni, felvenni valamit, mint eddig.
Van olyan védőnő, akinek ez 150 kilométeres utazást jelent, és ezeket nem térítik meg, vagy jobb esetben is csak a 86 százalékát. Korábban azt ígérték, hogy a területi kapcsolattartás a mentor feladata lesz, tehát nem a védőnő utazik a kórházba, hanem a mentor a védőnőhöz. Ez egyelőre nem így történik a tapasztalatok szerint.
A körzeten belüli utazások költségtérítése sem egységes. Van, akinek egyáltalán nem térítik meg, van, akinek csak részben, jóval bonyolultabb adminisztrációt követően, mint korábban – mondták a védőnők.
A helyettesítésekkel is sok a probléma, a díjazásokat elkezdték visszanyesni, szerintük teljesen szabálytalanul. Az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) közlése szerint ötvenszázalékos bér jár a helyettesítésre, de több kórházban ezt úgy értelmezik, hogy a félállás bérének a fele jár, ami már csak 25 százalék – számoltak be.
Korábbi cikkünk a témában: Egyszerre mondott fel a Veszprém megyei Pétfürdő három védőnője
Azt ígérték nekik, hogy az átállással nem érheti őket anyagi hátrány. A helyettesítést vállaló védőnők esetében ez biztosan nem valósul meg, pedig egyre több a helyettesítés, mert folyamatosan mondanak fel a védőnők az államosítás miatt. Nem százasával, de többtucatnyian lehetnek a távozók.
Számításaik szerint éves szinten csökken a jövedelmük
Havi fizetésük ugyan nem csökkent, de a béren kívüli juttatások elvesztésével éves szinten kevesebb lesz a bevételük, mint korábban. Megszűnt a cafeteria, a ruhapénz, a képzési támogatás, elvesztették az önkormányzati bérkiegészítést és az éves jutalmat, ami akár egy-két havi fizetést is jelentett. Ezeket is beleszámítva éves szinten a 18 százalékos béremelés ellenére is kevesebb bevételük lesz, mint az államosítás előtt. Az ágazati béremelést ráadásul államosítás nélkül is megkapták volna, tehát innen nézve még rosszabb lett a helyzetük – mondták.
Egyikük szerint július 1-jével nem volt anyagigénylési lehetőség, majd csak októberben lesz. Ha közben elfogy a toll, a papír, a vizelettesztcsík, a terheskiskönyv, elromlik a vérnyomásmérő vagy lemerül az elem, nem tudják, hogy addig vajon a saját pénzükből kell-e ezeket meghitelezniük, vagy az önkormányzattól kérjék.
Több önkormányzat sem járt jól az új helyzettel
A tanácsadó helyiségek, ahol a védőnők eddig dolgoztak, többnyire önkormányzati tulajdonban vannak. Az OKFŐ még nem állapodott meg minden helyen a további üzemeltetés költségeinek rendezéséről, még folyamatban van. Egy esetben például harmincezer forintot ajánlottak az önkormányzatnak egy hónapra a rezsire, a karbantartásra és az üzemeltetésre.
Olyan eset is van, ahol az önkormányzat eddig bérelt további tanácsadó helyiségeket a védőnők számára, de július 1-jével felmondta, ezért a védőnők az önkormányzat saját tulajdonú tanácsadójába költöztek; az ötfős helyiségben vannak nyolcan vagy tízen.
Az OKFŐ szerint minden rendben meg, ha mégsem, akkor intézkednek
Az Országos Kórházi Főigazgatóság cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre, amelyeket – ahogy az OKFŐ válaszait is – változtatás nélkül közlünk.
Mennyire volt gördülékeny az átállás, milyen ügyek maradtak megoldatlanok az indulásra?
Az átállás egyetlen esetben sem okozott ellátási nehézséget, a családok továbbra is a megszokott helyen és időpontokban érhetik el védőnőiket.
Mi a helyzet az új szerződésekkel, mindenki új szerződést kap? Hol áll ez a folyamat, mikorra zárulhat le?
A szerződések megkötése folyamatos.
Előfordulhat-e, hogy több tízezer forintos eltérések vannak a fizetésekben azonos végzettség és ledolgozott idő esetén is?
Ilyen helyzet nem állhat elő, amennyiben jelzés érkezik az ügyben az OKFŐ-höz, akkor kivizsgáljuk.
Védőnők állítása szerint több helyen még nem kaptak új telefont és elfőzetést, e-mail-címet, ezért nehezebb lett a kapcsolattartás a családokkal. Ez mennyire lehet tömeges jelenség?
A védőnői feladatellátáshoz szükséges infokommunikációs eszközöket (mobilkészülék, SIM-kártya), illetve telefonos előfizetést és e-mail-címet az új munkáltató, tehát a területileg illetékes irányító vármegyei kórház biztosítja a szakembereknek. Az Országos Kórházi Főigazgatóságnak nincs tudomása arról, hogy ezen a téren komolyabb fennakadások lennének. Amennyiben jelzés érkezik az OKFŐ-höz, akkor haladéktalanul orvosoljuk a helyzetet.
Többen sértőnek, felháborítónak tartják, hogy minden hivatalos levelüket be kell küldeniük a kórházba ellenőrzésre elküldés előtt, miközben ők önálló döntési és felelősségi jogkörrel rendelkeznek. Ez valóban így van?
A területi védőnők a napi munkájuk során keletkezett, a gondozottakkal kapcsolatos leveleiket helyben, az OKFŐ-nél most készülő új szabályzat szerint fogják kezelni. Minden olyan dokumentumot, levelet, amely bírósági, rendőrségi, gyámhivatali megkeresésre, ügyintézésre vonatkozik, másolatban meg kell majd küldeniük a kollegiális védőnői mentornak a pontosabb nyomon követhetőség érdekében. A védőnők önálló szakmai döntéseit nem kívánjuk korlátozni.
Valóban spórolni akarnak a helyettesítésen, és csak a félállás fizetésének felét fizetik ki ezért a munkáért?
A helyettesítésekért járó illetmények meghatározása továbbra is a hatályos jogszabályoknak megfelelően történik. Változás ezen a területen nem történt.
Hogy halad az egyeztetés az önkormányzatokkal a helyiségek üzemeltetésével kapcsolatban? Milyen megoldások vannak erre a helyzetre, illetve hány helyen okoz gondot a további működés, ahol a korábbi helyszínen nem tudták folytatni a munkát?
A jogszabályokkal összhangban az irányító vármegyei intézmények 2023. július 31-ig kötik meg az önkormányzatokkal azokat a megállapodásokat, amelyek a védőnői ellátáshoz szükséges infrastruktúra (tanácsadóhelyiség, eszközök stb.) használatára, üzemeltetésére vonatkoznak. A szerződéskötések folyamatosak, így az említett határidő teljesítését jelenleg semmi nem veszélyezteti.
Ehhez kapcsolódóan: Megvan az első áldozata a védőnői hálózat államosításának: bezár a gyöngyösi anyatejgyűjtő