A hajókövetési adatok alapján március 25-én dagálykor öt vontatóhajóval próbálták kiszabadítani azt a 400 méter hosszú konténerszállító hajót, amely megbénította a Szuezi-csatorna forgalmát.
A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) közleménye szerint az Ever Given átlósan futott zátonyra a déli csatorna egysávos szakaszán kedd reggel, miután a szeles idő és a porvihar közepette elvesztette a kormányzási képességét.
A hajó jelenleg akadályozza a forgalmat az Ázsiát és Európát összekötő, egyben a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi csatornáján, amelyen sok más termék mellett főleg olajat és gabonát szállítanak.
A hajó kiszabadításával próbálkozó holland Boskalis cég vezérigazgatója, Peter Berdowski úgy véli, még túl korai megmondani, mennyi ideig tartanak majd a kiszabadítási munkálatok.
„Nem zárhatjuk ki, hogy akár hetekbe is telhet, minden az adott helyzettől függ" – mondta Berdowski a holland Nieuwsuur televíziós műsornak.
„Olyan, mint egy hatalmas partra vetett bálna”
A hajó orrát és farát a csatorna két oldalán megemelték.
„Olyan, mint egy hatalmas partra vetett bálna. Óriási súllyal nyomja a homokot. Lehet, hogy különböző technikák kombinálásával kell dolgozzunk. A Súly csökkentése miatt el kell távolítanunk a konténereket, az olajat és vizet a hajóról, majd vontatóhajókat kell bevetnünk és el kell kotornunk a homokot is" – részletezte a munkálatokat Berdowski.
Az Ever Given technikai vezetéséért felelős cég, a Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) szerint a kotrógépek azon dolgoznak, hogy a homokot és az iszapot kiürítsék a hajó környékéről miközben a vontatóhajók az Ever Given csörlőivel együtt azon munkálkodnak, hogy megmozdíthassák.
A GAC tengeri szolgáltató cég értesítést adott ki az ügyfeleinek, miszerint vontatóhajókkal folytatódnak a hajó kiszabadítására irányuló erőfeszítések, de a szélviszonyok és a hajó mérete „akadályozza a műveletet".
A hajókövető szoftvereken jól látszik, hogy jelenleg öt vontató veszi körül az Ever Givent és további három halad felé. A hajó GPS-jele az elmúlt 24 órában azonban a hajó helyzetében csak kisebb változásokat mutat.
Az elmúlt évek legnagyobb dugója alakult ki a Szuezi-csatornán
Mindeközben a csatorna mindkét végén álló rengeteg hajó – köztük több nagy konténerszállító, illetve kőolajat és gázt szállító tartályhajók; valamint ömlesztett gabonát szállító hajók – az elmúlt évek egyik legnagyobb szállítmányozási dugóját hozták létre.
A Wood Mackenzie tanácsadó cég szerint a hajó elakadása a legnagyobb csapást a konténerszállításra mérte, de a csatornán már át kellett volna kelnie 16, nyersolajjal és finomított olajtermékekkel megrakott tartályhajónak is, amelyek összesen 870 ezer tonna nyersolajat és 670 ezer tonna tiszta olajterméket, mint például benzint és dízelt szállítanak.
A világ áruforgalmának mintegy 12% -a és a globális konténerforgalom körülbelül 30% -a halad át naponta a 193 km-es Szuezi-csatornán.
Hajózási szakértők attól tartanak, hogyha a csatorna nem szabadul fel a következő 24–48 órán belül, akkor egyes hajózási cégek kénytelenek lesznek hajóikat átirányítani Afrika déli csücske felé, ami nagyjából egy héttel hosszabbítaná meg az útjukat.
Az SCA elnöke azt nyilatkozta, hogy az elzáródás ellenére egyes rakományok tovább tudtak dél-felé haladni és az Ever Given kiszabadítására irányuló erőfeszítések folytatódnak.