Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Újabb hajó-kiszabadítási próbálkozások a Szuezi-csatornán


Műholdas kép a beszorult konténerszállító hajóról, 2021. március 25-én
Műholdas kép a beszorult konténerszállító hajóról, 2021. március 25-én

A Szuezi-csatorna Hatóság fokozza az erőfeszítéseket, hogy eltakarítsa a torlaszt. Közben egyre több hajó torlódik fel, a tartályhajók pedig már útvonalat is változtatnak.

A Szuezi-csatorna Hatóság fokozta az erőfeszítéseit pénteken a megfeneklett óriási konténerszállító hajó kiszabadítására. Fel akarja számolni a torlaszt, amely máris megnövelte az olajtankerek szállítási költségeit és megszakította a globális ellátási láncot a gabonától a babaruhákig minden termék esetében.

Az olajtankerek szállítási költségei csaknem megduplázódtak, miután a 400 méter hosszú Ever Given kedden megfeneklett a létfontosságú kereskedelmi vízi úton.

Még hetekig eltarthat

A hajó kiszabadítása hetekig eltarthat, és a változékony időjárás sem könnyíti meg a dolgot. Méregdrága késésekkel fenyegeti mindez a Covid-19 szigorítások által már amúgy is érzékeny veszteséget elkönyvelni kénytelen cégeket.

A vízi útvonalat működtető Szuezi-csatorna Hatóság több vontatóhajót állított csatarendbe, hogy kimozdítsa a masszív hajót. Egyebek mellett egy különleges szívó-kotró gépet is, amely 2,000 köbmétert tud megmozgatni óránként.

Az még mindig nem világos, hogy mikor nyílik újra az útvonal.

A pórul járt hajó működtetője, a tajvani Evergreen Marine Corp azt mondja, a Kínából Rotterdamba tartó konténerszállító „azután feneklett meg, miután váratlan erős széllökés érte”

A Szuezi-csatorna Hatóság is a rossz időt okolja.

A globális kereskedelem 12 százaléka

A világ hajókonténereinek körülbelül a harmada közlekedik naponta a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán, az összes áru globális kereskedelmének mintegy 12 százaléka zajlik itt. A zárlat hatással lehet a Közel-Keletről Európába irányuló olaj- és gázszállításokra is.

A Soei Kiszen, az Ever Given japán tulajdonosa tagadta egy riportban, hogy szombat éjjel szándékoznának kiszabadítani a hajót. Azt mondta, az erre irányuló erőfeszítések folyamatosak.

A Szuezi-csatorna Hatóság üdvözölte a felkínált amerikai segítséget. Törökország is közölte, hogy tud egy hajót küldeni: Ankara most próbálja helyreállítani a viszonyát Egyiptommal több év ellenségeskedés után.

A forgalom felfüggesztése az Európát Ázsiával összekötő keskeny csatornán elmélyítette a hajózási társaságok problémáit. A koronavírus okozta korlátozások miatt már eddig is gondot okozott nekik a késlekedés a kiskereskedelmi áruk eljuttatásában a vásárlókhoz.

Kotrógéppel próbálják kiszabadítani a beszorult konténerszállító hajót, 2021. március 25-én
Kotrógéppel próbálják kiszabadítani a beszorult konténerszállító hajót, 2021. március 25-én

Hatás az olajárakra

Körülbelül két tucat hajó volt látható Port Said partjairól pénteken reggel a Reuters egyik szemtanúja szerint.

Az olajárak 2 százalékkal nőttek, hordónként 63 dollár fölé mentek fel pénteken, miután összesen 30 olajszállító tartályhajó várakozik kedd óta a csatorna két oldalán a Refinitiv adatai szerint.

Ugyanakkor a késedelem a nyersolaj és a folyékony gáz (LNG) alacsony szezonális keresleti időszakára esik, így aligha hagy nyomot az árakon, mondják az elemzők.

Egy óriáshullám segíthet vasárnap

Olajkereskedők arról számoltak be a Reutersnek, hogy egyelőre kivárnak: hátha egy vasárnapra ígért nagyobb hullám segít majd a helyzeten.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG