A Szuezi-csatorna Hatóság fokozza az erőfeszítéseket, hogy eltakarítsa a torlaszt. Közben egyre több hajó torlódik fel, a tartályhajók pedig már útvonalat is változtatnak.
A Szuezi-csatorna Hatóság fokozta az erőfeszítéseit pénteken a megfeneklett óriási konténerszállító hajó kiszabadítására. Fel akarja számolni a torlaszt, amely máris megnövelte az olajtankerek szállítási költségeit és megszakította a globális ellátási láncot a gabonától a babaruhákig minden termék esetében.
Az olajtankerek szállítási költségei csaknem megduplázódtak, miután a 400 méter hosszú Ever Given kedden megfeneklett a létfontosságú kereskedelmi vízi úton.
Még hetekig eltarthat
A hajó kiszabadítása hetekig eltarthat, és a változékony időjárás sem könnyíti meg a dolgot. Méregdrága késésekkel fenyegeti mindez a Covid-19 szigorítások által már amúgy is érzékeny veszteséget elkönyvelni kénytelen cégeket.
A vízi útvonalat működtető Szuezi-csatorna Hatóság több vontatóhajót állított csatarendbe, hogy kimozdítsa a masszív hajót. Egyebek mellett egy különleges szívó-kotró gépet is, amely 2,000 köbmétert tud megmozgatni óránként.
Az még mindig nem világos, hogy mikor nyílik újra az útvonal.
A pórul járt hajó működtetője, a tajvani Evergreen Marine Corp azt mondja, a Kínából Rotterdamba tartó konténerszállító „azután feneklett meg, miután váratlan erős széllökés érte”
A Szuezi-csatorna Hatóság is a rossz időt okolja.
A globális kereskedelem 12 százaléka
A világ hajókonténereinek körülbelül a harmada közlekedik naponta a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán, az összes áru globális kereskedelmének mintegy 12 százaléka zajlik itt. A zárlat hatással lehet a Közel-Keletről Európába irányuló olaj- és gázszállításokra is.
A Soei Kiszen, az Ever Given japán tulajdonosa tagadta egy riportban, hogy szombat éjjel szándékoznának kiszabadítani a hajót. Azt mondta, az erre irányuló erőfeszítések folyamatosak.
A Szuezi-csatorna Hatóság üdvözölte a felkínált amerikai segítséget. Törökország is közölte, hogy tud egy hajót küldeni: Ankara most próbálja helyreállítani a viszonyát Egyiptommal több év ellenségeskedés után.
A forgalom felfüggesztése az Európát Ázsiával összekötő keskeny csatornán elmélyítette a hajózási társaságok problémáit. A koronavírus okozta korlátozások miatt már eddig is gondot okozott nekik a késlekedés a kiskereskedelmi áruk eljuttatásában a vásárlókhoz.
Hatás az olajárakra
Körülbelül két tucat hajó volt látható Port Said partjairól pénteken reggel a Reuters egyik szemtanúja szerint.
Az olajárak 2 százalékkal nőttek, hordónként 63 dollár fölé mentek fel pénteken, miután összesen 30 olajszállító tartályhajó várakozik kedd óta a csatorna két oldalán a Refinitiv adatai szerint.
Ugyanakkor a késedelem a nyersolaj és a folyékony gáz (LNG) alacsony szezonális keresleti időszakára esik, így aligha hagy nyomot az árakon, mondják az elemzők.
Egy óriáshullám segíthet vasárnap
Olajkereskedők arról számoltak be a Reutersnek, hogy egyelőre kivárnak: hátha egy vasárnapra ígért nagyobb hullám segít majd a helyzeten.