Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Van, ahol már olajhiányt okozott a Szuezi-csatorna elzárása


A Reuters fotója a Szuezi-csatornába szorult Ever Given konténerhajóról, 2021 márciusában.
A Reuters fotója a Szuezi-csatornába szorult Ever Given konténerhajóról, 2021 márciusában.

Jegyre árulják az üzemanyagot Szíriában, miután az Ever Given szállítóhajó fennakadása óta hiánycikké vált az olaj. Egyelőre az egyiptomi hatóságok nem ígérnek semmit arról, hogy mikor állhat helyre a csatorna hajóforgalma.

Szíria hagyományosan egyike volt a világ nagy olajexportőreinek, azonban a már közel tíz éve tartó polgárháború óta csaknem véget vetett a szír olajiparnak. A háború miatt Bassár el-Aszad kormányát embargóval sújtotta a világ sok országa, így már eleve beszűkültek az exportlehetőségeik. Ezt tetézi, hogy az olajmezők nagy része a Damaszkusztól de facto függetlenné vált kurd felkelők irányítása alá került.

A Szuezi-csatornától függ a szíriai üzemanyagipar

Az elmúlt években Szíria már behozatalra szorult olajból. Elsősorban a damaszkuszi kormány szövetségese, Irán szállított olajat Szíriába tankerhajókkal, a Szuezi-csatornán keresztül. Azonban az Ever Given szállítóhajó március 23-i balesete óta ezek a hajók sem jutnak célba.

Szíria gazdasága már a baleset előtt is aggasztó állapotban volt, még a legalapvetőbb szolgáltatások működése sem garantált. Március közepén a kormány egyszer már másfélszeresére emelte az üzemanyagárakat.

Súlyosbodó válság

A Guardian híradása szerint szuezi baleset után, szombaton a szíriai kormány bejelentette, hogy csak jegyrendszerben engedélyezik az üzemanyag eladását mindaddig, amíg nem válik ismét hajózhatóvá a Földközi- és a Vörös-tengert összekötő csatorna. Elmondásuk szerint máskülönben olyan országos üzemanyaghiány fenyegetne, amitől végleg megbénulhatna az ország.

A polgárháború sújtotta Szíria a világ egyik legszegényebb országa. Az ENSZ adatai szerint a lakosság 80 százaléka él a szegénységi küszöb alatt, és közel 60 százalékuk rendszeresen küszködik az élelmiszerhiány miatt is.

Még nem tudni, meddig tart a forgalmi dugó

Szombaton a Szuezi-csatornába küldött vontatóhajóknak már sikerült megmozdítaniuk a beszorult szállítóhajót, de a több mint 200 ezer tonnás monstrum kiszabadítása még sokáig eltarthat. A Bloomberg tudósítása szerint a szuezi vízügyi hatóság vezetője, Oszama Rabie nem bocsátkozott jóslatokba arra vonatkozóan, meddig tarthat az út szabaddá tétele.

Vontatóhajó próbálja kiszabadítani a megfeneklett Ever Given konténerhajót március 25-én.
Vontatóhajó próbálja kiszabadítani a megfeneklett Ever Given konténerhajót március 25-én.

Elmondása szerint továbbra is rendkívül nehéz feladat az Ever Given mentése. Előfordulhat, hogy a hajó túl nehéznek bizonyul a vontatáshoz, azért a rakománya egy részét darukkal kell eltávolítani, emiatt tovább húzódhat az akció.

A világ tengeri kereskedelmének körülbelül a harmada közlekedik naponta a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. A Közel-Keletről ékező irányuló olaj- és gázszállításokra is mellett a globális áruszállítás mintegy 12 százaléka itt halad át. Az Ever Given balesete óta már több mint 320 szállítóhajó vesztegel a csatornánál, mások pedig inkább kerülőúton, egész Afrikát megkerülve próbálnak célba jutni.

Az apály is nehezíti a mentést

Vasárnap a hajót üzemben tartó cég szóvivője közölte, hogy az Ever Given orra megsérült, amikor keresztbe fordulva fennakadt a csatornán, olyannyira, hogy víz is került a hajótestbe, de állítása szerint azóta a hibát sikerült kijavítani, így a hajó elvileg ismét vízre bocsátható.

További problémákat okozhat azonban az, hogy a hajó dagály idején érkezett a csatornába. Egyelőre nehéz megjósolni, hogy az apály milyen hatással lehet a hajóra, de az biztos, hogy a tenger apadása csak nehezíti a mentőcsapatok munkáját.

A Guardiannak nyilatkozó szakértők szerint, legrosszabb esetben a dagály megrepesztheti a hajótestet, és akár üzemanyag is ömölhet a tengerbe, még súlyosabb katasztrófát idézve elő.

A legrosszabb forgatókönyv szerint akár hetekig is tarthat a hajó kiszabadítása, emiatt, mint mondták, kritikus kérdés, sikerül-e időben kiásni az iszapot a hajó fennakadt orra körül.

XS
SM
MD
LG