Az Európai Unió kiterjedt monopóliumellenes vizsgálatot indított kedden a Google ellen. Aggodalmai szerint a cég a technológiáját arra használja fel, hogy kívül tartsa riválisait a jövedelmező online hirdetési piacról.
A lépéssel az Európai Bizottság újabb frontot nyit a böngészőóriás ellen, amelyik már nyolcmilliárd eurós bírságot kapott versenyellenes üzelmei miatt.
A vizsgálat „meg fogja állapítani, hogy a Google megsértette-e az EU versenyszabályait azáltal, hogy előnyben részesítette saját online vizuális hirdetési technológiai szolgáltatásait” – áll az EU vezető testületének közleményében.
A bevétel nyolcvan százaléka reklám
A vizsgálat a Google profitszerző gépezetének egyik fontos elemére fókuszál: tavaly a techóriás bevételének több mint nyolcvan százaléka, vagyis 147 milliárd dollár reklámból származott.
„Aggódunk, amiért a Google megnehezítette a rivális online hirdetési szolgáltatóknak, hogy versenybe szálljanak” a vizuális hirdetési technológiában – mondta Margrethe Vestager, az EU versenyjogért felelős biztosa.
A Google nagyrészt észrevétlen, de rendkívül domináns technológiáiról van szó, amelyek közvetítőként vagy ügynökként szolgálnak a hirdetők és az online kiadók között.
A Google saját tulajdonú technológiái között olyan szolgáltatások vannak, mint az AdX, a Doubleclick vagy az AdSense, amelyek az európai weboldalak és alkalmazások vizuális hirdetési piacának jelentős részét működtetik, és a Bizottság becslése szerint 2019-ben mintegy húszmilliárd eurót értek.
Sikeres perek máshol
Az üzlet volt a középpontjában egy nemrégiben Franciaországban lefolytatott ügynek: ezt a News Corp, a Le Figaro című francia napilap és a belga Groupe Rossel indította, és a Google 220 millió eurós bírságot kapott.
Ugyancsak ez áll az Egyesült Államokban rendkívül nagy érdeklődéssel kísért perek fókuszában is, ahol az államügyészek azzal vádolják a céget, hogy bebetonozta az ad-tech piacot és kiszorította a riválisokat.
Mint az iménti esetekben, az EU is azt próbálja meghatározni, hogy a Google előnyben részesítette-e saját AdX- és Doubleclick-technológiáját, de megvizsgálja az ad-tech üzlet egyéb vonatkozásait is.
A YouTube sem ússza meg
Alapvető, hogy a vizsgálat górcső alá veszi a Google már bejelentett terveit is, amelyek tiltják a harmadik féltől származó sütik elhelyezését a Chrome böngészőjében. Ez a lépés több kiadót és hirdetőt felbőszített.
A bírálók attól tartanak, hogy a Privacy Sandbox néven ismert projekt csak növeli a Google dominanciáját, mivel a techóriás adathegyeket tárol a fogyasztói magatartásról, és ezt meg fogja tagadni másoktól.
A vizsgálat a YouTube-on, a Google videoplatformján megjelenő hirdetésekre is kiterjed – arra, hogy az ott hirdetők kénytelenek-e a Google hirdetési technológiáján keresztül becsatornázni a reklámjaikat.