Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Monopóliumellenes vizsgálatot indított az EU a Google ellen


Google-alkalmazások egy Samsung S8 képernyőjén. 2017. november 12.
Google-alkalmazások egy Samsung S8 képernyőjén. 2017. november 12.

Az Európai Unió kiterjedt monopóliumellenes vizsgálatot indított kedden a Google ellen. Aggodalmai szerint a cég a technológiáját arra használja fel, hogy kívül tartsa riválisait a jövedelmező online hirdetési piacról.

A lépéssel az Európai Bizottság újabb frontot nyit a böngészőóriás ellen, amelyik már nyolcmilliárd eurós bírságot kapott versenyellenes üzelmei miatt.

A vizsgálat „meg fogja állapítani, hogy a Google megsértette-e az EU versenyszabályait azáltal, hogy előnyben részesítette saját online vizuális hirdetési technológiai szolgáltatásait” – áll az EU vezető testületének közleményében.

A bevétel nyolcvan százaléka reklám

A vizsgálat a Google profitszerző gépezetének egyik fontos elemére fókuszál: tavaly a techóriás bevételének több mint nyolcvan százaléka, vagyis 147 milliárd dollár reklámból származott.

„Aggódunk, amiért a Google megnehezítette a rivális online hirdetési szolgáltatóknak, hogy versenybe szálljanak” a vizuális hirdetési technológiában – mondta Margrethe Vestager, az EU versenyjogért felelős biztosa.

A Google nagyrészt észrevétlen, de rendkívül domináns technológiáiról van szó, amelyek közvetítőként vagy ügynökként szolgálnak a hirdetők és az online kiadók között.

A Google saját tulajdonú technológiái között olyan szolgáltatások vannak, mint az AdX, a Doubleclick vagy az AdSense, amelyek az európai weboldalak és alkalmazások vizuális hirdetési piacának jelentős részét működtetik, és a Bizottság becslése szerint 2019-ben mintegy húszmilliárd eurót értek.

Sikeres perek máshol

Az üzlet volt a középpontjában egy nemrégiben Franciaországban lefolytatott ügynek: ezt a News Corp, a Le Figaro című francia napilap és a belga Groupe Rossel indította, és a Google 220 millió eurós bírságot kapott.

Ugyancsak ez áll az Egyesült Államokban rendkívül nagy érdeklődéssel kísért perek fókuszában is, ahol az államügyészek azzal vádolják a céget, hogy bebetonozta az ad-tech piacot és kiszorította a riválisokat.

Mint az iménti esetekben, az EU is azt próbálja meghatározni, hogy a Google előnyben részesítette-e saját AdX- és Doubleclick-technológiáját, de megvizsgálja az ad-tech üzlet egyéb vonatkozásait is.

A YouTube sem ússza meg

Alapvető, hogy a vizsgálat górcső alá veszi a Google már bejelentett terveit is, amelyek tiltják a harmadik féltől származó sütik elhelyezését a Chrome böngészőjében. Ez a lépés több kiadót és hirdetőt felbőszített.

A bírálók attól tartanak, hogy a Privacy Sandbox néven ismert projekt csak növeli a Google dominanciáját, mivel a techóriás adathegyeket tárol a fogyasztói magatartásról, és ezt meg fogja tagadni másoktól.

A vizsgálat a YouTube-on, a Google videoplatformján megjelenő hirdetésekre is kiterjed – arra, hogy az ott hirdetők kénytelenek-e a Google hirdetési technológiáján keresztül becsatornázni a reklámjaikat.

Készült az AFP tudósítása alapján.
XS
SM
MD
LG