Soha korábban ennyi bejegyzés nem szólt hoppon maradt utasokról, akik az utolsó pillanatban, útközben vagy a helyszínre érve tudták meg, hogy horvátországi foglalásukat törölték, szállásukat másnak adták ki, hiába adtak kauciót vagy fizették ki a teljes árat. A Facebookon gyűjtik a horvátországi szállásadók feketelistáját. Mit tehetnek azok, akik így jártak?
- „Direkt a hotelnél foglalt, kauciózott szállás indulás előtt négy nappal lemondva. Indoklás: a szoba már le volt foglalva másnak, a kolléganő hibázott.”
- „Krk, foglalva. Indulás előtt hat órával jött az üzenet: »Kein platz.«”
- „Trogir mellé mentünk volna, Okrug Donjiba. Két felnőtt és két gyerek. Már kifizettük előre, mert csak úgy lehetett foglalni.”
- „Punat. Aznap derült ki, a helyszínen, két kisgyerekkel. Előre ki volt fizetve az egész, és egyeztettünk előtte pár nappal, hogy várnak minket.”
- „Pula. Aznap mondta le a tulaj a szállásfoglaló portál szerint, indok nélkül. Már rég átléptük a határt, amikor hívtak, és fizetve volt, nem csak előlegezve. A pénzt még várjuk vissza. Másik szállást nem találtunk. Négy gyerekkel csinálták ezt…”
Csak néhány poszt azok közül, amelyek a Horvátország, nyaralás, szállás, tippek elnevezésű Facebook-csoport oldalán olvashatók. Soha korábban ennyi rossz benyomásról nem lehetett itt találni Horvátországban pórul járt magyaroktól.
A legtöbben ugyanazon a nemzetközi szállásfoglalási oldalon keresztül foglalták a szállást, és volt, aki azt tapasztalta, hogy az apartmant, amelyet lefoglalt, majd visszamondták, a tulajdonos kiadta másoknak, drágábban. Az okokról és a lehetséges megoldásról is beszélt a Szabad Európának Horváth Mira, a Horvát Idegenforgalmi Közösség főmunkatársa. Kerestük az érintett szállásfoglalási portált is, amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.
„Kivédeni nem lehet, de annyiban hagyni sem szabad”
„Több mint húsz éve vagyok a szakmában, de soha korábban nem tapasztaltam ilyesmit” – mondja a visszásságokról Horváth Mira. Mint fogalmaz, a Horvát Idegenforgalmi Közösséghez nem érkezett tömegével panasz, de tudnak a jelenségről, amelyet nagyon szomorúnak tartanak.
Horváth Mira szerint a járvány állhat a háttérben. Sokan Nyugat-Európából is az adriai partokat célozták meg, főként Horvátországot, ahová a legenyhébb járványügyi feltételekkel utazhatnak be a külföldiek.
Várakozáson felül jó szezonjuk volt eddig a horvát szállásadóknak, erre kevesen számítottak. Ki lehetne tenni az országra a megtelt táblát, és vannak, akik ebben a helyzetben, a pandémia okozta tavalyi szűk esztendő után a bevétel maximalizálására törekednek.
A magyarok mellett a lengyelek, az osztrákok, a szlovének, a csehek és a németek is az Adriát célozták meg. Sőt maguk a horvátok is otthon nyaralnak, ennek érdekében komoly és a jelek szerint hatásos kampányt folytatott a kormány, bejött a Safe Stay in Croatia szlogen.
A szakember szerint mindenképpen legyen írásos nyoma a foglalásnak, egy e-mail is elég. Akik a helyszínen tudják meg, hogy becsapták őket, tegyenek feljelentést, hívjanak ellenőröket, forduljanak a helyi idegenforgalmi hivatalhoz. Horváth Mira ugyanakkor elismeri, hogy a nyelvi korlátok miatt ez nyilván nem olyan egyszerű.
Panaszt lehet tenni ugyanakkor magyarul is az Európai Unió fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezeténél, az Európai Fogyasztói Központnál. A szakember hozzátette, bár tudja, hogy ez nem jelent elégtételt azoknak, akiket becsaptak, ez nem a magyaroknak szól.
Akik így próbálnak még nagyobb haszonra szert tenni a szezon alatt, simán megcsinálják ugyanezt a hazai, vagyis a horvát vendégekkel is. Sokan jártak úgy horvátok is, hogy törölték a foglalásukat a tehetősebbnek ígérkező nyugati vendégét részesítve előnyben.
Ennek a jelenségnek Horváth Mira szerint – levonva az idei tapasztalatokat – a horvát állami szervek tudnak csak véget vetni.
„26 óra alvás nélkül, kilátástalanul” öt gyerekkel
„Vir szigetre foglaltunk lemondás nélkül másodikától nyolcadikáig négy felnőtt és öt gyerek részére, előleget fizetve. Már a tavalyi szezonra foglaltunk, de a vírushelyzet miatt nem mentünk a 11 hónapos babával, gond nélkül áttetettük. Idén májusban vissza akartuk mondani, a szállásadó nem egyezett bele, így az utazásban állapodtunk meg. A szállásfoglalási portál is segített az egyeztetésben, tehát le van írva, hogy az adott időre vártak minket. A szálláshelyre érkezve a négy felnőtt öt gyerekkel (23 hónapos, négy-, hat-, nyolc- és tízéves) azt tapasztaltuk, hogy amit foglaltunk, már kiadta úgy, hogy előző nap beszéltünk, hogy érkezhetnénk-e esetleg hamarabb. Miután az volt a válasz, hogy nem, pontban 14 órakor érkezve ez fogadott. Felhívtuk a szállásadót, aki a Google-fordítóval kommunikálva közölte, majd utalja az előleget, ez van. Nem sikerült szállást kapni a környéken. Próbálkoztunk, de feladtuk, 26 óra alvás nélkül, kilátástalanul.”
A fenti poszt becsapott írója nem talált másik szállást, ami nem csoda, hiszen megteltek a tengerparti települések. Az év első hét hónapjában mintegy 233 ezer magyar utazott Horvátországba, az eltöltött vendégéjszakák száma az 1 millió 248 ezerhez közelít, duplája annak, mint amennyit a tavalyi év azonos időszakában tapasztaltak.
Tehetősebb vendégek mennek az Adriára
Tonči Glavina turizmusért felelős államtitkár a Slobodna Dalmacijának beszélt arról, hogy minden várakozást túlszárnyal az idei szezon, most, a csúcsidőszakban szinte sehol sem lehet már szállást találni.
Mint mondja, megváltozott a vendégek összetétele is. Jobb fizetőerővel rendelkező vendégek érkeznek, akik a járvány előtt Délkelet-Ázsiában, a Maldív-szigeteken vagy a Karib-tengeren nyaraltak. Most azonban a pandémia miatt a biztonság az elsődleges szempont. „Otthon maradtak, Európában.”
Hosszú szezonra számítanak a horvátok, reményeik szerint az utószezon legalább olyan erős lesz, mint a nyári. A jelenlegi beutazási szabályok, amelyekről a Szabad Európa több cikkben is beszámolt, legközelebb augusztus 15-től változhatnak.