Az orosz légitársaságok, köztük az állami irányítás alatt álló Aeroflot utasszállítókat szerel szét, hogy pótalkatrészhez jussanak, miután a nyugati szankciók miatt már nem vásárolhatnak ilyet külföldön – közölte négy iparági forrás a Reuters hírügynökséggel.
A lépés összhangban áll az orosz kormány légitársaságoknak adott júniusi tanácsával arról, hogy egyes repülőgépeket alkatrészként használjanak fel annak biztosítására, hogy a többi külföldi gyártású gép legalább 2025-ig repülhessen.
Az Oroszországgal szemben a februári ukrajnai invázió után bevezetett szankciók megakadályozzák az orosz légitársaságokat abban, hogy cserealkatrészeket szerezzenek be vagy Nyugaton végeztessenek karbantartást.
Légi közlekedési szakértők már korábban mondták, hogy az orosz légitársaságok valószínűleg igyekeznek majd alkatrészt kinyerni a gépeikből, hogy tovább működhessenek, de ezek az első tényleges példák.
Legalább egy orosz gyártmányú Szuhoj Superjet 100 és egy Airbus A350 áll jelenleg szétszerelés alatt, mindkettőt az Aeroflot üzemelteti – közölte egy, a témát ismerő forrás, aki a probléma érzékenysége miatt nem egyezett bele abba, hogy nevesítsék.
Az Airbus A350 szinte vadonatúj – mondta.
Oroszország repülőgépparkjának zöme nyugati utasszállító gépekből áll.
A forrás szerint az Aeroflot néhány Boeing 737-eséből és Airbus A320-asából vettek ki felszerelést, mert a légitársaságnak több alkatrészre van szüksége ezekből a típusokból a többi Boeing 737-eshez és Airbus A320-ashoz.
Az orosz közlekedési minisztérium és az Aeroflot nem reagált a Reuters megkeresésére.
Idő kérdése
Az orosz gyártmányú Szuhoj Superjetek is erősen függenek a külföldi alkatrészektől. Az első forrás szerint egy hajtóművet már eltávolítottak az egyik Superjetből, hogy egy másik továbbra is repülhessen.
Az biztos, hogy a hajtóműveket gyakran cserélik ki a repülőgépek között, és általában külön szerződések alapján szállítják őket, mondták el iparági szakértők. Ezek nem tekintendők az alapváz részének.
„Csak idő kérdése”, hogy mikor szerelik szét az oroszországi repülőgépeket – mondta egy nyugati légi közlekedési forrás.
A repülőgépek újabb generációit – A320neo, A350, Boeing 737 MAX és 787 – olyan technológiával szerelték fel, amelyet folyamatosan frissíteni kell.
Nyugati források szerint a szankciók életbe lépésétől számított egy éven belül kihívás lesz a modern repülőgépek üzemben tartása még Oroszország magasan fejlett és hozzáértő mérnökei számára is.
Az a gyakorlat, hogy alkatrészek eltávolításával tartanak működésben egy másik gépet, a használaton kívüli gépek karácsonyfává alakításaként ismert. Bár viszonylag ritka, a leggyakrabban pénzügyi nehézségekkel függ össze, és soha nem történt még olyan mértékben, mint ahogy várhatóan Oroszországban fog a szankciók hatásának kezelése érdekében.
A Jetliner gépek újra üzemképessé tehetők, ha a kivett alkatrészeket visszahelyezik, bár ez nem feltétlenül állítja helyre azt a nyomon követhetőséget, amely ahhoz kell, hogy a repülőgépek visszatérhessenek a globális piacokra.
Sok alkatrésznek korlátozott az élettartama, amit naplózni kell.
Fájni fog
Az Aeroflot flottájának csaknem nyolcvan százaléka Boeing és Airbus – a rendelkezésre álló legfrissebb adatok szerint 134 Boeing és 146 Airbus, valamint közel nyolcvan, orosz gyártmányú Szuhoj Superjet 100 géppel rendelkezett tavaly év végén.
A Reutersnek a Flightradar24 adatain alapuló számításai szerint mintegy ötven Aeroflot-gép – vagyis a flotta 15 százaléka, beleértve a szankciók miatt földön rekedt gépeket is – július vége óta nem szállt fel.
A Flightradar24 szerint az Aeroflot által üzemeltetett hét Airbus A350-ből három, köztük az, amelyet most alkatrészként használnak, mintegy három hónapig nem szállt fel.
Az orosz légi fuvarozók a nyugati szankciók miatt kevesebb útvonalon repülnek, ami azt jelenti, hogy vannak használaton kívüli gépek, amelyeket ki lehet vonni, mondta egy másik iparági forrás.
„A nyugati gyártók értik, hogy szinte az összes Superjetet Oroszországban üzemeltetik – mondta Oleg Pantelejev, az Aviaport légi közlekedési agytröszt vezetője. – Egyszerűen abbahagyhatják a pótalkatrészek gyártását és szállítását – és ez fájni fog.”
Szétszerelés
Az orosz kormány tanácsa „a repülőgépflotta bizonyos részeinek részleges leszerelését” vetíti elő, ami 2025 végéig a külföldi gépek kétharmadát üzemképesen tarthatná.
A fő kihívás a motorok és a kifinomult elektronikus berendezések működőképes állapotban tartása lesz – mondta Pantelejev.
„Nehéz lesz megjavítani őket” – tette hozzá.
Az egykor a világ vezető légitársaságai közé tartozó, de mára állami támogatásra szoruló Aeroflot forgalma 22 százalékkal csökkent az idei második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, miután a szankciók miatt nem tudott repülni a nyugati célállomások többségére – mutatják a cég adatai.
Az ellátás biztosítása az Oroszországgal szemben szankciókat be nem vezető országokból aligha segít, mivel az ázsiai és a közel-keleti cégek attól tartanak, hogy a nyugati kormányok másodlagos szankciókat vetnek ki ellenük – mondták a források.
„Minden egyes alkatrésznek megvan a maga egyedi száma, és ha a dokumentumokban egy orosz légitársaság a végső vásárló, akkor senki sem vállalná a szállítást, sem Kína, sem Dubaj” – mondta az első forrás, hozzátéve, hogy minden alkatrészről tájékoztatni kell a Boeinget és az Airbust, mielőtt eljuttatják a végfelhasználóhoz.