A német kormány szerdán belement egy kompromisszumban, amely lehetővé teszi egy kínai hajózási csoportnak, hogy kisebb részesedést szerezzen az ország legnagyobb konténertermináljának üzemeltetésében. Korábban felmerülő aggályok szerint az ügylet nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet.
Olaf Scholz német kancellár kabinetje hozzájárult ahhoz, hogy a COSCO Shipping 24,9 százalékos részesedést szerezzen – a korábban tervezett 35 százalék helyett – a hamburgi kikötő logisztikai vállalata, a HHLA Tollerort termináljában – jelentette a dpa német hírügynökség.
A kérdés, hogy engedélyezzék-e a kínai részvételt a kikötőben, politikai vitát váltott ki, miközben Németország az orosz földgáztól való függés következményeivel küzd.
A Scholz szociáldemokratáival tavaly kormánykoalícióra lépett Zöld Párt és a Szabad Demokraták képviselői a múlt héten nyíltan bírálták az eredeti javaslatot. Hat német minisztérium is elutasította azt kezdetben, azzal az indokkal, hogy a COSCO, amely már így is a kikötő legnagyobb ügyfele, túl nagy befolyáshoz juthat.
Scholz, aki a jövő hónap elején Kínába utazik egy német üzleti delegációval, a COSCO részvétele mellett foglalt állást az ügyletben – jelentette a német sajtó.
Annalena Baerbock külügyminiszter érvelése szerint Berlinnek el kell kerülnie, hogy megismételje azokat a hibákat Kínával, amelyeket Oroszországgal követett el. Frank-Walter Steinmeier német elnök is óva intett a túlzott kínai függéstől.
„Meg kell tanulnunk a leckét, és ez azt jelenti, hogy ahol csak lehet, csökkentenünk kell az egyoldalú függőséget, és ez különösen vonatkozik Kínára” – mondta Steinmeier az ARD közszolgálati műsorszolgáltatónak keddi ukrajnai látogatásán.
A német hírszerző ügynökségek a hónap elején azt közölték, hogy a kínai finanszírozás kockázatot jelenthet Németország számára, különösen a két ország közötti erős gazdasági és tudományos kapcsolatok miatt.
A német belföldi hírszerző ügynökség vezetője, Thomas Haldenwang parlamenti meghallgatásán a következő összehasonlítást tette az ukrajnai háború jelenlegi geopolitikai zűrzavara közepette: „Oroszország a vihar, Kína a klímaváltozás”.