Korlátozza a dízelmotoros járművekhez szükséges, hiánycikknek számító AdBlue-adalékanyag értékesítését a Mol az utóbbi napokban tapasztalt tömeges felvásárlási hullám miatt.
A vállalat tájékoztatása szerint az ellátásbiztonság érdekében egy tranzakción belül mostantól egy darab kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue-tankolásnál pedig legfeljebb ötven liter lesz az alkalmanként kiadható mennyiség. A töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szervek, a mentők, a tűzoltóság, a rendőrség a készlet erejéig továbbra is korlátozás nélkül vásárolhatnak.
Bár a lakossági igényeket a Mol továbbra is ki tudná elégíteni, a részben már nyerészkedési célú felvásárlás felborította a piacot, ugyanis a dízelmotoros járművek adalékanyaga iránt néhány nap alatt tízszeresére-húszszorosára nőtt a kereslet – indokolták a korlátozást.
A gáz drágulása miatt egész Európában átmenetileg hiánycikké vált az AdBlue. A Mol azonban bízik a helyzet gyors rendeződésében, ám addig is gondoskodik készletei rendszeres feltöltéséről – hangsúlyozták.
Ellátási zavarok is jöhetnek
Az AdBlue ioncserélt vízből és autóipari karbamidból áll, amely az úgynevezett SCR-rendszerrel ellátott gépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentésére szolgál. Az Euro 6 szabvány bevezetése óta az újonnan gyártott haszongépjárműveket már kötelezően SCR-rendszerrel látják el, és a modern dízelautók sem működnek az adalék nélkül, mivel csak ezzel tudják teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat.
Márpedig a készletek rohamosan fogynak, ugyanis az AdBlue gyártását jórészt leállították Európában, miután az előállításához szükséges legfőbb alapanyag, a földgáz ára sokszorosára emelkedett idén.
Szakértők rámutattak, hogy mivel a közúti áruszállítás dízelalapú, az áremelkedés minden, ilyen módon célba juttatott termék árába beépülhet. Amennyiben pedig végül tényleg elfogy az adalékanyag, leállhat szinte a teljes áruforgalom.