Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A vasúti beruházások körüli szabálytalanságokról kérdezték cikkeink nyomán a legfőbb ügyészt


Munkálatok a Százhalombatta–Ercsi vasútvonalon
Munkálatok a Százhalombatta–Ercsi vasútvonalon

A Szabad Európa cikke alapján kérdezte Polt Péter legfőbb ügyészt Arató Gergely, a DK országgyűlési képviselője a vasúti beruházások körüli szabálytalanságokkal kapcsolatban. Az ellenzéki politikus arra volt kíváncsi, kívánja-e vizsgálni a legfőbb ügyész azt, hogy ezek a szabálytalanságok felvetik-e bűncselekmény elkövetésének gyanúját.

A Szabad Európa tavaly óta több cikkben is foglalkozott Mészáros Lőrinc vasúti beruházásaival. Megírtuk, hogy a Mészáros tulajdonában álló V-Híd Zrt. és kapcsolt részeinek bevétele és nyeresége ezen a területen nagyobb, mint a teljes ágazaté együttvéve. Több példán keresztül mutattuk be, milyen erősen vitatható körülmények jellemeznek számos Mészáros-féle vasúti beruházást.

Ehhez kapcsolódóan: Újabb vasúti beruházásokat találtunk, amiket nem szabályosan vehetett át és fizethetett ki az állam Mészáros Lőrinc cégének

Mint arról a birtokunkba jutott dokumentumok alapján írtunk, több projekt kivitelezése során számos szabálytalanság történt, különös tekintettel az alvállalkozók kifizetésének késlekedésére és a projekt átadás-átvételének körülményeire.

Arató Gergely három példát említ tényfeltáró cikkeinkből a legfőbb ügyészhez intézett írásbeli kérdésében.

1. A Százhalombatta–Ercsi vasútvonal felújítása kapcsán a NIF Zrt. 2022 nyarán kiadta a befejezési igazolást az SZ-E Konzorciumnak (vezető tag: Mészáros és Mészáros Kft., tag: Vasútépítők Kft.), miközben több alvállalkozó kifizetése még hónapokkal később sem történt meg.

Ehhez kapcsolódóan: El nem készült munkákat vehetett át az állam valótlan tartalmú jegyzőkönyvek alapján Mészáros Lőrinc cégétől

2. A beruházás véghatárideje 2021. június 30. volt, ennek ellenére a NIF csak több mint egy évvel később igazolta a projekt befejezését.

Ehhez kapcsolódóan: Úgy „meggyorsították” ötmilliárd forintból a Szeged–Röszke vasút fejlesztését, hogy csak 2025 legvégén lesz kész a szerződés szerint

3. A Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakaszon több alvállalkozó még mindig nem kapta meg a neki járó összeget, annak ellenére, hogy a munkák 2021-ben befejeződtek.

A képviselő ezek alapján kérdezte a legfőbb ügyészt, kívánja-e vizsgálni azt, hogy ezek a szabálytalanságok felvetik-e bűncselekmény elkövetésének gyanúját.

A legfőbb ügyész válasza szerint Polt Péter az írásbeli kérdést feljelentésként értékelte, és további intézkedés végett a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodának küldte meg. Ugyanakkor arról is tájékoztatta a politikust, hogy a Százhalombatta–Ercsi vasútvonal felújításával összefüggésben a szintén DK-s Vadai Ágnes korábban már tett fel azonos tartalmú írásbeli kérdést, és azzal kapcsolatban a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda 2024. augusztus 6-án feljelentést elutasító döntést hozott – írja az economx.hu.

Ugyanakkor Polt Péter május 30-án arról tájékoztatta Vadai Ágnest, hogy hűtlen kezelés gyanúja miatt van folyamatban büntetőeljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztályán azzal kapcsolatban, hogy az állam úgy vehetett át munkákat Mészáros Lőrinc cégétől, hogy még nem is készültek el.

  • 16x9 Image

    Fazekas Pálma

    Fazekas Pálma a Szabad Európa budapesti irodájának hírszerkesztője. Csaknem harminc éve dolgozik újságíróként, elsősorban hírek, hírműsorok szerkesztőjeként, hírszerkesztőségek vezetőjeként. A nyomtatott és az elektronikus sajtó szinte minden területén dolgozott, így a Kurírnál, az Interpress Magazinnál, a Magyar Rádióban, a Westelnél, a Magyar Televízióban, az InfoRádióban, az Origóban és az Infostartnál is.  

XS
SM
MD
LG